Wim Willaert en Veerle Baetens beste acteur en actrice van Franstalig België!!!!

Vanavond reikten de Franstalige Belgische filmwereld zijn prijzen uit.  De Magritte’s. De Franstalige tegenhanger dus van de Ensors. Met ieder jaar een niet onbelangrijke rol voor de Vlaamse film. Want ja, ze weten daar van ons bestaan af. Met de meest opvallende prijzen in de acteurscategorieën.  Want eerst ging Wim Willaert met de prijs voor beste acteur lopen, even later was Veerle Baetens aan de beurt als beste actrice!  Een Vlaamse acteur die met de prijs voor ‘beste acteur’ gaat lopen. Benoît Poelvoorde was zelfs niet genomineerd in die categorie.  En Bouli Lanners, zijn goeie vriend en tegenspeler, genomineerd voor ‘Tous les chats sont gris’ was kansloos.  Net zoals François Damiens die nochtans schitterde in het internationaal succesvolle ‘La Famille Bélier’. Even later deed Veerle Baetens dat huzarenstukje nog eens over. Zij versloeg onder meer de wereldberoemde Annie Cordy, Yolande Moreau en Christelle Cornil. Dik verdiend ook was de prijs voor An Pierlé voor haar muziekscore van ‘Le tout nouveau testament’ van Jaco Van Dormael.  En in de categorie ‘beste Vlaamse film’ was de prijs voor ‘D’Ardennen’ van Robin Pront.  Genoeg Vlamingen in de prijzen om van een Vlaams feestje te spreken!

Het waren nochtans stuk voor stuk zwaargewichten tegen wie Willaert het moest opnemen. François Damiens voor zijn vertolking in ‘La famille Bélier’, Bouli Lanners voor  ‘Tous les chats sont gris’ en Jérémie Renier voor ‘Ni le ciel ni la terre’.  Maar het was dus Wim Willaert die de prijs in ontvangst mocht nemen uit handen van de verrukkelijke Erika Sainte.  Veerle Baetens kregen de wereldberoemde Danny Boon tegenover zich.  Maar zij is dan ook wel stilaan gewoon om tegenover wereldberoemde namen te staan.  Binnenkort gaat een andere Franse film in wereldpremière waarin ze schittert tegenover François Damiens : ‘Des nouvelles de la planète Mars’ van Dominik Moll.

Jeroen Perceval, Adil El Arbi en Bilall Fallah waren er ook bij. Om prijzen uit te reiken. Mooi hoe de taalgrens moeiteloos werd uitgewist. Wie zich mocht afvragen waarom ‘Black’ niet genomineerd was, moet wat geduld oefenen. ‘Black’ werd te laat op het jaar gereleased om nog in aanmerking te komen voor de prijzen.  Net zoals ook ‘Les chevaliers blancs’ van Joachim Lafosse bijvoorbeeld.

DIT ZIJN ALLE WINNAARS

MAGRITTE VOOR DE BESTE FILM

‘Le tout nouveau testament’ van Jaco Van Dormael, geproduceerd door Jaco Van Dormael (Terra Incognita) en Olivier Rausin (Climax Films)

MAGRITTE VOOR DE BESTE DEBUUTFILM

‘Tous les chats sont gris’ van Savina Dellicour, geproduceerd door Valérie Bournonville en Joseph Rouschop (Tarantula)

MAGRITTE VOOR DE BESTE REGISSEUR

Jaco Van Dormael voor ‘Le tout nouveau testament’

MAGRITTE VOOR DE BESTE VLAAMSE FILM

‘D’Ardennen’ van Robin Pront, geproduceerd door Bart Van Langendonck (Savage Film)

MAGRITTE VOOR DE BESTE BUITENLANDSE FILM IN COPRODUCTIE

‘La famille Bélier’ van Eric Lartigau, gecoproduceerd door Serge De Poucques en Sylvain Goldberg (Nexus Factory)

MAGRITTE VOOR HET BESTE SCENARIO

Thomas Gunzig en Jaco Van Dormael voor ‘Le tout nouveau testament’

MAGRITTE VOOR DE BESTE ACTRICE

Veerle Baetens in ‘Un début prometteur’

 

MAGRITTE VOOR DE BESTE ACTEUR

Wim Willaert in ‘Je suis mort mais j’ai des amis’

MAGRITTE VOOR DE BESTE ACTRICE IN EEN BIJROL

Anne Coesens in ‘Tous les chats sont gris’

MAGRITTE VOOR DE BESTE ACTEUR IN EEN BIJROL

Laurent Capelluto in ‘L’enquête’

MAGRITTE VOOR HET BESTE VROUWELIJKE DEBUUT

Lucie Debay in ‘Melody’

MAGRITTE VOOR HET BESTE MANNELIJKE DEBUUT

Benjamin Ramon in ‘Être’

 

MAGRITTE VOOR HET BESTE CAMERAWERK

Manu Dacosse voor ‘Alleluia’

MAGRITTE VOOR HET BESTE GELUID

Emmanuel de Boissieu, Frédéric Meert en Ludo Van Pachterbeke voor ‘Alleluia’

MAGRITTE VOOR DE BESTE DECORS

Emmanuel de Meulemeester voor ‘Alleluia’

MAGRITTE VOOR DE BESTE KOSTUUMS

Pascaline Chavanne voor ‘La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil’

MAGRITTE VOOR DE BESTE FILMMUZIEK

An Pierlé voor ‘Le tout nouveau testament’

MAGRITTE VOOR DE BESTE MONTAGE

Anne-Laure Guégan voor ‘Alleluia’

MAGRITTE VOOR DE BESTE KORTE ANIMATIEFILM

‘Dernière porte au Sud’ van Sacha Feiner (geproduceerd door Take Five)

MAGRITTE VOOR DE BESTE KORTE FICTIEFILM

‘L’ours noir’ van Méryl Fortunat-Rossi en Xavier Seron (geproduceerd door Hélicotronc)

MAGRITTE VOOR DE BESTE DOCUMENTAIRE

‘L’homme qui répare les femmes’ van Thierry Michel (geproduceerd door Les Films de la Passerelle)

Zie ook :

– fragment uit ‘Je suis mort, mais j’ai des amis’

– Veerle zingt in ‘Un début prometteur’

– trailer ‘Un début prometteur’

 

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …