Home / Nieuws / Festivals / Film Fest Gent focust op Spanje dit jaar!

Film Fest Gent focust op Spanje dit jaar!

Met traditiegetrouw veel aandacht voor de muziek in de film, haalt Film Fest Gent voor zijn 46ste editie de Spaanse filmscène naar Gent. Die vindt plaats van 8 tot 18 oktober 2019. Op het campagnebeeld herkennen we actrice Rossy De Palma, de muze van een van Spanjes meest bekende filmmakers, Pedro Almodóvar. Vandaag, op ruim honderd dagen van de opening van het festival, geeft Film Fest Gent de eerste filmtitels prijs!

Rossy de Palma, de steractrice en een van de inspiratiebronnen van de Spaanse regisseur Pedro Almodóvar, leent haar sprekende Picassogezicht aan de affiche van Film Fest Gent 2019. Met Almodóvar, die dit jaar met Dolor y Gloria nog een indrukwekkende semi-autobiografische prent afleverde, maakte ze tal van films, waaronder La Ley del Deseo (1987), Mujeres al borde de un ataque de nervios (1988), ¡Átame! (1990) en Kika (1993).

Spanje, taboedoorbrekend

‘De belangrijkste reden om Spaanse cinema op het voorplan te plaatsen, is dat zo weinig Spaanse films nog in de Belgische zalen te zien zijn. Zo missen we doorgaans de kans om te volgen wat er in een van de meest vitale filmlanden in Europa gebeurt,’ zegt Wim De Witte, programmadirecteur van Film Fest Gent.

Film Fest Gent 2019 zet een retrospectieve op rond het werk van verschillende Spaanse filmgoden. Eerst en vooral is er een eerbetoon aan de Spaanse cineast Agustí Villaronga, die naar de rode loper komt in oktober. Villaronga is vooral bekend omwille van zijn steeds weerkerende fascinatie voor sadistische personages. Filmliefhebbers zullen zich kunnen laven aan het werk uit zijn ruim 40-jarige carrière, waaronder zijn omstreden regiedebuut Tras el Cristal (1986).

Verder serveert het festival in een eenmalig programma het werk van Spaanse auteurs die taboedoorbrekend cinematografisch werk hebben gemaakt: de Spaans-Mexicaanse Luis Buñuel, die in diens werk het surrealisme liet doorschemeren. Ook Carlos Saura, in het visueel geheugen gegrift dankzij zijn visueel meeslepende dansfilms, maakt zijn opwachting. Verder worden kleppers van Victor Erice, Alejandro Amenábar, en Pedro Almodóvar uit de Spaanse filmarchieven gehaald.

‘In de retrospectieve sectie van het festival tonen we het vervreemdende, de transgressie en het anarchisme dat de Spaanse cinema typeert, met een selectie van vooruitstrevende films die heilige huisjes hielpen slopen gedurende en in de nasleep van het dictatoriale Franco-tijdperk’, zegt Patrick Duynslaegher, curator van het retrospectieve luik en voormalig artistiek directeur van Film Fest Gent.

Naast deze gevestigde waarden, zal ook werk te zien zijn van nieuw Spaans filmtalent, onder wie Carlos Marques-Marcet, Neus Ballús, Elena Martin en Gabriel Velázquez.

Eerste filmtitels

We lichten alvast een tipje van de sluier van de filmselectie voor het komende festival: Ghost Tropic van Bas Devos, de Brusselse filmregisseur die het klaarspeelde om twee films af te leveren in eenzelfde jaar, en met die films in Berlijn én Cannes in première ging. Ook Monos van de Colombiaanse regisseur Alejandro Landes over de explosieve biotoop van kindsoldaten wordt vertoond, alsook Il Traditore van Marco Bellocchio, het waargebeurde verhaal van de Siciliaanse maffiabaas Tommaso Buscetta die als eerste de omerta doorbrak.

In de sectie ‘Serial Madness’ krijgt De Twaalf, over een volksjury in een Belgisch assisenproces, zijn première op het grote doek in Gent. De reeks is een productie van Eyeworks en één, geschreven door Bert Van Daelen Sanne Nuyens en geregisseerd door Wouter Bouvijn, die hiermee zijn debuut maakt. De televisiereeks werd al bekroond met de prijs voor beste scenario op ‘Canne­series’, het showcasefestival voor internationale fictieseries. Deze spannende fictieserie, die in het najaar op één te zien zal zijn, kan rekenen op een indrukwekkende cast met namen als Maaike Cafmeyer, Josse De Pauw, Mieke De Groote, Johan Heldenbergh, Lynn Van Royen, Tom Vermeir, Charlotte De Bruyne, Zouzou Ben Chikha, Maaike Neuville, Titus De Voogdt, Jolente De Keersmaeker, en Sara Vertongen.

Het muzikale handelsmerk van Film Fest Gent – internationaal befaamd omwille van de jaarlijkse World Soundtrack Awards – wordt dit jaar weer in de verf gezet. Films die dit jaar voor de muzikale touch zorgen, zijn onder meer A Dog Called Money, een docufilm over PJ Harvey van Seamus Murphy; en Amazing Grace, de concertfilm met originele muziekregistraties van de jonge Aretha Franklin uit 1972 van Allan Elliott & Sydney Pollack.

Nieuwe namen Videodroom

Na een succesvolle editie in 2018 slaan Vooruit en Film Fest Gent in oktober opnieuw tien dagen lang de handen in elkaar. Tijdens de hele periode van het festival loopt in Vooruit VIDEODROOM. Het publiek kan zich verwachten aan een rits concertavonden waarop topmuzikanten, zwevend tussen diverse genres, live nieuwe composities spelen bij films en projecties. Dat kunnen zowel herinterpretaties zijn van bestaande scores als volstrekt nieuwe en unieke improvisaties.

Een nieuwe naam die als muziek in de oren klinkt: CURL, een in Londen opererend collectief met het trio Brother May, Coby Sey en Mica Levi – of Micachu – achter het stuur. Dat kruim van de Londense underground zal een live performance brengen op hun kortfilm Mayonnaise, Corn on the Cob and My Car. Levi is bekend om haar werk met de band The Shapes (nu Good Sad Happy Bad) en filmmuziek voor Under the Skin (2013) en Jackie (2016), in 2016 nog te zien tijdens Film Fest Gent. Voor de soundtrack van die laatste film werd ze als eerste vrouw in bijna 20 jaar genomineerd voor een Oscar.

Ook de Nederlandse minimalistische filmcomponist Jozef Van Wissem is van de partij. Samen met regisseur Jim Jarmusch (Stranger Than Paradise (1984), Down By Law (1986), Broken Flowers (2005),…) maakte hij vier albums en won hij een Cannes Soundtrack Award voor de soundtrack van Jarmusch’ Only Lovers Left Alive (2013). Van Wissem zal tijdens VIDEODROOM zijn nieuwste project voorstellen: een live score bij de wondermooie stille film The Dying Swan(1917) van de Russische filmmaker Yevgeni Bauer.

Tot slot stelt op VIDEODROOM ook Camae Ayewa, alias Moor Mother, in Belgische première haar nieuwe project voor: The Great Bailout, een vurig pleidooi waarin live performance en film screening gemixt worden en waarvoor ze de hulp inriep van het London Contemporary Orchestra, dat onder meer de soundtrack kleurde van topfilms als There Will be Blood (2007) en Phantom Thread (2017) van Paul Thomas Anderson.

Zij vervoegen de al eerder geloste projecten van de line-up: zo komen Alien, de veertigjarige legendarische sciencefictionklassieker en Salomé, de verfilming van het gelijknamige controversiële toneelstuk van Oscar Wilde, tijdens VIDEODROOM tot leven via live performances.

Het volledige programma van Film Fest Gent 2019 zal op 19 september bekend worden gemaakt.

Bekijk ook

Het feest des acteurs!

Op 4 oktober 2019 vindt de tweede editie van Het Feest des Acteurs plaats in La Tricoterie …