50 jaar RITS

Eind 1962 ging in Brussel het Hoger Rijksinstituut voor Cultuurspreiding HRITCS van start, als tegenhanger van het Franstalige INSAS. In 2012 is het RITS een halve eeuw oud. Naar aanleiding van deze verjaardag presenteerde de school, in samenwerking met het Kortfilmfestival Leuven, de thema­dag ‘50 Jaar RITS’.  En het was daar dat we aantal oud-studenten van het RITS aan de tand konden voelen.  Zoals u aan de beelden zult zien en aan het geluid zult horen, heeft onze one-man-band helemaal geen filmopleiding genoten.

Naar aanleiding van het 50ste schooljaar van het RITS organiseert Cinematek in samenwerking met de filmschool een uitgebreide reeks vertoningen van films van oud-studenten van het RITS en de INSAS.  De hele reeks vertoningen vindt u op de sites van het RITS en de Cinematek.

 

LOU BERGHMANS

Lou Berghmans zat destijds ook aan het RITS.  Hij heeft er zijn eerste jaar moeten overdoen en vond het niveau van de school en de leraars destijds niet om over naar huis te schrijven.  Hij zag zichzelf toen eigenlijk ook maar als een belabberd cameraman.  Maar jaren later is hij wel de man die alle films en series van Frank Van Mechelen ( ‘De Indringer’, ‘De Hel van Tanger’, ‘Groenten uit Balen’ en ‘Salamander’), Nic Balthazar (‘Ben X’ en ‘Tot Altijd’) en alle series van Woestijnvis (‘De Parelvissers’, ‘In de Gloria’, ‘Het Eiland’, ‘De Ronde’ en ‘Van Vlees en Bloed’) van beeld voorzag.  Recent stond hij ook achter de camera tijdens de opnamen van Stijn Coninx‘ nieuwe film ‘Marina’.

Wij hadden een gesprek met Lou over zijn tijd aan het RITS. KLIK HIER VOOR LOU.

JOHAN HOOGEWIJS

Wat Johan Hoogewijs te zoeken had aan het RITS vraagt u zich wellicht af.  Wij vroegen het ons ook af.  En voor ons en jullie gemak hebben we het hem ook gevraagd.  Johan Hoogewijs is componist.  Momenteel is hij de muziek aan het schrijven voor de Duitse film ‘Heute Bin Ich Blond’ van Mark Rothemond, bekend van een film die internationaal heel goed werkte : ‘Sophie Scholl’.  In Vlaanderen is hij vooral bekend van de muziek die hij schreef voor bekende series als ‘De Vijfhoek’, ‘Deadline’, ‘Heterdaad’ en ‘Langs De Kade’.  Ook de muziek die u hoorde in de film ‘Weekend aan Zee’ is van hem, maar de andere zeven filmtitels waarvoor hij muziek schreef zijn allemaal Nederlands.  Ook de kaskraker ‘Achtste-Groepers Huilen Niet’ droeg ook een compositie getekend Hoogewijs.

Wij hadden een gesprek met Johan over zijn tijd aan het RITS. KLIK HIER VOOR JOHAN.

STIJN CONINX

Stijn Coninx moet als filmmaker niet meer worden voorgesteld.  Hij heeft meer titels in de Vlaamse toptien aller tijden, heeft onderweg een barontitel overgehouden aan de beroering die zijn films veroorzaakten en is altijd voor het vak blijven ijveren.  Ofwel als hoofd van de toenmalige van de regisseurs, maar ook als lesgever.  Het is als sinds 1993 dat hij voor de klas staat aan het RITS.  Goed 20 jaar dus.  Terwijl hij zelf furore maakte, heeft hij dus ook hele generaties zien voorbijkomen die stilaan uitgroeiden tot volwaardige filmmakers.

Wij hadden een gesprek met Stijn Coninx over zijn tijd aan het RITS.  KLIK HIER VOOR STIJN.

HANS VAN NUFFEL

Hans is de jongste van de alumni die we te spreken kregen.  En misschien is hij wel de bekendste regisseur bij de jongste generatie.  Want zijn ‘Adem’ was niet alleen een lichte monsterhit in eigen land, ook in tal van buitenlanden had de film een echte carrière en ook op festivals scoorde hij bijzonder goed.  ‘Adem’ won het Filmfestival van Montreal en de Discovery Award op de uitreiking van de Europese Filmprijzen en Van Nuffel werd door Variety in het lijstje opgenomen van ’10 Euro Directors to Watch’. Als dat hem allemaal niet het recht van spreken geeft, dan weten wij het niet meer.

Wij hadden een gesprek met Hans over zijn tijd aan het RITS. KLIK HIER VOOR HET GESPREK MET HANS

Bekijk ook

Meltse Van Coillie en Harm Dens over Nocturnus!

Op 2 december gaat het Kortfilmfestival in Leuven weer van start, één van de geselecteerde …