Home / Nieuws / 56 films krijgen steun bij de eerste sessie 2020 van de Filmselectiecommissie van Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel

56 films krijgen steun bij de eerste sessie 2020 van de Filmselectiecommissie van Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel

Bénédicte Linard, vicevoorzitster van de regering van de Franse Gemeenschap en minister van Cultuur en Media, wil de culturele sector een positief signaal geven. Ondanks de coronamaatregelen besloot ze om toch de eerste sessie van 2020 van de Filmselectiecommissie te houden en keurde de selectie onlangs goed. In totaal zijn 190 projecten voorgesteld en daarvan krijgen er in deze sessie 56 een steuntoezegging voor het schrijven, de uitwerking of de productie, en daar zitten ook twee Vlaamse films tussen van Jeroen Perceval en Jessica Woodworth. Die steun is goed voor een totaal van 3.290.000 euro.

Twintig speelfilms

Vier speelfilms van Waals initiatief ontvangen steun bij de productie. In Augures, schildert Baloji het portret van “tovenaars” tussen Brussel en Kinshasa, terwijl Berivan Binevsa in La vierge à l’enfant het verhaal vertelt van een jonge Jezidi-vrouw die wraak wil nemen op de man die haar tot slaaf heeft gemaakt. Micha Wald, de scenarist van Virginie Gourmels Cavale, komt terug met L’île de la demoiselle, een historische film die zich afspeelt in het Quebec van de zestiende eeuw, terwijl Olivier Ringer (Pom le poulain) met Les gentils komt.

Bij de zes films van Vlaams en buitenlands initiatief, zien we La ligne van Ursula Meier (Zilveren Beer in Berlijn voor L’Enfant d’en haut), Dealer van Jeroen Perceval en Forteresse van Jessica Woodworth (Zilveren Leeuw in Venetië voor Het vijfde seizoen, medegeregisseerd door Peter Brosens).

Marta Bergman krijgt steun voor de uitwerking van L’enfant bélier, een fictief verhaal dat vrij is geïnspireerd op de dood van het Syrische meisje Mawda. In deze sessie worden ook negen toelagen voor het script toegekend. Matthieu Donck gaat van het scenario van La Trêve over op komedie met L’été des 40 ans, terwijl de auteurs Thomas Gunzig en Adeline Dieudonné samenwerken aan Le ventre idéal. Nadat hij voor Bitter Flowers een Magritte voor beste film in ontvangst mocht nemen, schrijft Olivier Meys nu aan Réveille-moi, dat zich afspeelt in een centrum voor asielzoekers. Claude Schmitz (Braquer Poitiers) werkt dan weer aan Les détectives.
Drieëntwintig creatieve documentairesDertien documentaires krijgen subsidies voor de productie. In L’empire du silence duikt Thierry Michel in het “Mapping Report” van de Verenigde Naties. Daarin staan meer dan zeshonderd oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid opgesomd die sinds 1996 in Congo zijn begaan. Met Sale putte grijpen de journalistes Myriam Leroy en Florence Hainaut terug naar hun eigen ervaringen om het verschijnsel cyberpesten te onderzoeken. Pascale Bourgaux buigt zich in Irak, les bébés de la honte over de duizenden Jezidi-kinderen die het gevolg zijn van verkrachting, de “bastaarden van IS” worden genoemd en noch in de registers van de burgerlijke stand noch op de vluchtelingenlijsten zijn opgenomen.

Vier documentaires ontvangen steun voor de ontwikkeling. Zo komt Jorge León na Mitraterug met Incandescences, terwijl Sergio Ghizzardi aan Nenets vs Gaz werkt, een onderzoeksdocumentaire over de strijd van een nomadenstam op de Noordpool tegen de energiemogendheid Rusland.

In Enfant de divorce interesseert Thomas Damas zich voor jongeren die het slachtoffer worden van gezinsconflicten. Het project ontvangt steun voor het script en dat geldt ook voor Out of the Picture van Anna Smolar, die vrouwelijke architecten en hun werk in de kijker zet. Er zijn zes subsidies voor het schrijven toegekend.
Elf kortfilmsLes grandes vacances, de nieuwe animatiefilm met Cowboys en Indianen van Stéphane Aubier en Vincent Patar, is een van de elf kortfilms die in deze sessie steun krijgen bij de productie.

Om ook een tweede sessie 2020 van de Filmselectiecommissie te kunnen houden, kunnen projecten nu 100% digitaal bij het Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel worden ingediend. De audities gebeuren van 26 mei tot 26 juni via virtuele meetings. Het CCA past zich tijdens deze moeilijke periode dus aan om de Franstalige cinema in België te kunnen blijven steunen.

Bekijk ook

In quarantaine met… Nathalie Teirlinck!

Nathalie Teirlinck regisseerde een drietal kortfilms, Anémone (2006), Juliette (2010) en Venus vs. Me (2010). Daarmee sleepte ze zowel in …