’82 Dagen in April’ – trailer

Regisseur Bart Van den Bempt vertelde het ons als volgt toen hij op de set zat in Turkije om er zijn film met Karen Vanparys en Marc Peeters te draaien : “Het verhaal gaat over Herman en Marie, een Vlaams koppel van eind de 50 die nog nooit buiten het bekende West-Europa zijn geweest.  Ze hebben zes maanden voor dat de film begint hun zoon verloren:  Maarten, een rugzaktoerist van begin de 20, die onderweg naar China was, met de bedoeling om er de Zijderoute te doen.  Hij is omgekomen in Turkije.  In het begin van de film arriveren Herman en Marie in Istanboel om zijn persoonlijke spullen op te halen, zijn rugzak die niet was meegezonden met het lichaam van hun zoon.  Tussen de spullen van zijn overleden zoon vindt de vader onder meer een soort reisdagboek. En hij krijgt gaandeweg het plan om de reis van zijn zoon te reconstrueren.  Hij wil in de voetstappen van zijn zoon trekken, de landschappen zien die zijn zoon heeft gezien, de mensen ontmoeten die zijn zoon heeft ontmoet, verblijven op de plekken waar hij heeft verbleven.  Een soort rituele reis die een beetje troost zou moeten brengen.  Hij vertelt dat voornemen aan zijn vrouw en die zit dat compleet niet zitten.  Die wil eigenlijk zo snel mogelijk terug naar België en dat levert eigenlijk een beetje een conflict op.  Maar omdat ze toch een beetje de moed en energie mist om zelf op haar eentje terug te gaan, draait ze al snel bij en gaat ze toch mee met haar man.  Wat volgt is een soort roadmovie die hen langs de meest verlaten streken van Turkije leidt. Langs plekken waar zij nooit van hun leven zouden gekomen zijn. Hun zoon is eigenlijk een beetje een transcendente gids die hen dingen laat zien die zij normaal gezien nooit zouden gezien hebben.  En vanaf dan vertelt de film ook het verhaal van hoe Herman en Marie, die op een heel andere manier met het rouwproces omgaan, naar mekaar toegroeien en hoe dat hele triestige avontuur voor hen uiteindelijk toch nog een beetje een goed einde heeft.  Dat vond ik wel belangrijk, dat een film met zo’n zwaar onderwerp ook zijn momenten van lichtheid kent. Het moet niet allemaal droefenis en ellende zijn. Ik denk dat we daarin aan het slagen zijn, om de juiste toon te pakken te krijgen. En voilà.  Dat is eigenlijk waar de film over gaat.”

Check Also

Op de première van Arcadia!

Onlangs schitterde de cast en crew van Arcadia in blauwe en grijze tinten op de premiere …