Bart Van Langendonck en zijn ‘Overpeinzingen bij de overgang’

Lees zijn antwoorden op onze nieuwjaarsvraagjes en je zult begrijpen waarom ook Bart Van Langendonck zich kandidaat mag stellen als ‘Vlaamse filmfiguur van het jaar’.  Hoe hij het allemaal doet, is ons niet meteen duidelijk.  Maar zoals Napoleon heel groot werd — zeker voor zo’n kleine man — zou het kunnen dat ook Bart Van Langendonck het kan stellen met heel weinig slaap.  Anderen zouden in zijn plaats aan après-ski, bergwandelingen of Edelweiss denken wanneer ze op een besneeuwde alp zitten, maar Bart vond tijdens het Festival du Cinéma Européen des Arcs (waar ‘D’Ardennen’ geselecteerd was) een moment om onze vragen te beantwoorden.  Hier zijn antwoorden.

1) Was 2015 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)
Voor Savage Film was 2015 een speciaal druk jaar met de afwerking, voorbije zomer, van niet minder dan drie grote filmprojecten die al jaren in de pijplijn zaten. Een samenloop die niet bepaald was gepland want aan ‘Galloping Mind’ werkten we acht jaar, ‘The Land of the Enlightened’ werd over een periode van vijf jaar – on and off – in Afghanistan gedraaid, en vier jaar geleden werd al de eerste steen gelegd voor ‘D’Ardennen’. Ik leer daaruit dat volhouden – en geduld hebben – loont. Het feit dat we al deze ambitieuze films voor mekaar kregen is voor mij een hoogtepunt, niet alleen voor dit jaar maar ook in mijn carrière.

Verder ben ik er fier op dat ‘D’Ardennen’ er mee heeft voor gezorgd dat de filmsector dit najaar ‘fuck you’ heeft kunnen zeggen tegen de stemmingmakers in de media die wilden laten uitschijnen dat de Vlaamse film zijn publiek niet meer zou vinden.
Tenslotte was het erg verrassend en hartverwarmend dat onze jeugdfilm ‘Labyrinthus’ die – na een ietwat teleurstellende bioscoopopkomst (ondanks de toch wel 30.000 toeschouwers!) – plots werd opgepikt door de grote jeugdfilmfestivals wereldwijd en de laatste maanden in zowat elk festival met de hoofdprijzen gaat lopen. Het ultieme bewijs dat Douglas Boswell en Pierre De Clercq een steengoeie jeugdfilm gemaakt hebben die de kinderharten weet te veroveren, en die hoop geeft voor de toekomst van de Vlaamse jeugdfilm, een genre dat sinds ‘Labyrinthus’ ook extra wordt ondersteund door het VAF.

2) Wat zijn uw plannen voor 2016?

Eerst ga ik naar Sundance met ‘The Land of The Enlightened’, de eerste zeer indrukwekkende docu-fictie film van Pieter-Jan De Pue, die ik daarna ook op verschillende grote Europese festivals zal begeleiden. De film komt in maart in de zalen in België, Ierland en Nederland met more to follow. ‘Galloping Mind’ van Wim Vandekeybus is geshortlist voor de Berlinale, dus ik hoop ook daar even naar toe te kunnen wippen. ‘D’Ardennen’ zal, naast de US, releases kennen in diverse Europese landen terwijl we ‘Tonic Immobility’ van Nathalie Teirlinck afwerken tegen de lente, om dan van start te gaan met de opnames van ‘Le Fidèle’, de langverwachte nieuwe Belgisch-Franse film van Michaël R. Roskam die Matthias Schoenaerts terugkeer naar ons land betekent. Ondertussen werk ik met Tom Barman verder aan het concreet op poten zetten van zijn tweede langspeler, en draaien we in Borgerhout nog de Italiaans-Vlaams-Chinese coproductie ‘Coffee’. The future looks bright. (vandaar de zonnebril ;-))

Bij het winnen van de Gouden Award, 100.000. toeschouwers voor ‘D’Ardennen’

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

DOP’s Robbrecht Heyvaert en David Williamson vielen op door hun opvallend sterk fotografiewerk op heel diverse projecten, van ‘D’Ardennen’ over ‘Black’ en ‘Liebling’ tot ‘Bevergem’.

 

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Hendrik Willemyns schreef met ‘D’Ardennen’ zijn eerste, opmerkelijk straffe, filmscore en heeft goesting gekregen in meer van dat. Om ook eens een minder belichte functie te belichten : Sien Josephine Teijssen is in het oog te houden als casting agent. Ik ben ook benieuwd naar Cecilia Verheydens ‘Achter De Wolken’ en natuurlijk naar ‘Belgica’; ik ben blij dat ik die als één van de eersten zal kunnen zien op Sundance (als Impens me wil binnen laten natuurlijk. ;-))

Met de ploeg Robin Pront en de hoofdrolspelers van ‘D’Ardennen’ op het Film Fest Gent

 

Zie ook : 

Nog meer mensen beantwoordden de Cinevox-vraagjes

De trailer van ‘The Land of the Enlightened’

Bart Van Langendonck en zijn overpeinzingen van twee jaar geleden

Bart Van Langendonck en zijn overpeinzingen van drie jaar geleden

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …