Alidor Dolfing en zijn/hun overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Zin in onzin hebben ze in overvloed.  Vier ogen.  Wat goed van pas komt als je films wil maken. En twee neuzen.  Om talent op te sporen. Een formule die ook werkt in het geval van Alidor Dolfing, kort voor Nyk De Keyser (ook wereldbekend als eetfotograaf) en zijn kompaan Mark Bouwmeester.  Samen maakten ze de kortfilm ‘Wien for Life’ en wonnen er net niet genoeg mee om er de rest van hun dagen op te teren. Maar de heren maken zich op voor langer werk. En tussendoor nog meer kort. Ze waren ook met zijn tweeën om de vragen bij de overgang te beantwoorden. En ze hebben er twee keer langer over gedaan dan de meeste van hun collega’s.  Wellicht omdat ze mekaar voor de voeten liepen. Wij zijn fan en blij dat ze de moeite deden.

 

 

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Afwijzingen zijn nooit leuk, maar West-Vlaamse en Drentse koppigheid zijn nu eenmaal de aard van het beestje en zeker in zijn tienjarige symbiose. Het monstertje leeft en popelt om opnieuw uit te breken. Tienwerf hoera na de hiep.

 

Bij Canvas hadden ze dit voorjaar een Winner (for Life). Onze kortfilm ‘Wien For Life’ was goed voor een marktaandeel van 11,5%, maar liefst 155000 kijkers (bijna 8 x het Sportpaleis, iets meer dan 5x het Jan Breydelstadion of 2 x het aantal Pukkelpoppers in 2016) zagen er op 12 maart de perikelen van Piere en de Rostn en dat op Blobecq Kermesse zeg! Als een film zijn publiek bereikt dan kunnen de makers niet meer dan tevreden zijn. En als er een publiek is, dan kunnen de makers niet anders dan een vervolg pennen.

 

De setfotograferende helft van Alidor Dolfing, aka NyklyN, maakte zich weer functioneel onzichtbaar op de filmsets van ‘Zagros’, ‘Dode Hoek’, ‘Het Tweede Gelaat’, ‘Coffee’, ‘Als De Dijken Breken’, ‘Occupied2’ en ‘It’s Showtime’.

De setfotograferende helft van ‘Alidor Dolfing’ : NyklyN ofte Nyk De Keyser (foto KVdm – Cinevox)

 

De inspirerende ontmoetingen met gekende en onbekende gezichten : Robrecht, Roderik, Xavier, Bart, Serge, Dries, Sahim, Nabil, Feyyaz, Gilles & Gilles,…

 

Onze memorabele locationhunt zowel in Lapland als op dancefestival The Qontinent.

 

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?
Gestaag en onvermurwbaar verder werken aan het Alidor Dolfing High Drama Theater (ADHD-Theater) waarin een volwaardig alternatief circuit van stadsbioscoop en filmeducatie uit het slop getrokken wordt en waarin voor eens en altijd een waardige antagonist de nek uitsteekt tegen multiplexen waar we volgepropt worden met popcornpulp als ganzen die met kerst eindigden als foie gras. Zodoende de Vlaamse en Waalse film wat meer tijd krijgt dan een paar schamele weken in de zalen. Moordende blockbuster coincurrentie prima, zolang dit niet ten koste gaat van de kwaliteit en diversiteit van eigen bodem. ‘Let’s make Belgian cinema great again.’

Veel dixitoiletten bezoeken als research voor onze tweede kortfilm die 2017 wel een leuk jaar vindt om uitgeperst te worden. En wie weet misschien vliegt de lange versie ook wel op papier.

 

Een 4X7 docu maken voor Canvas over Jean-Claude de onvermoeibare uitbater van de stadsbioscoop van Aalter in samenwerking met levende legende Jan Verheyen en eindelijk eens die eerste Vlaamse webserie maken met die andere levende legende Sieber Marly.

 

 

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

 

De downers in de fenomenaal nieuwe kortfilm van Peter Ghesquière.

Pront. Janssens. Bijvoet. Baetens. Perceval… uitkijkend naar het vervolg van de trilogie :

‘de Vlaams’Ardennen en de Condroz Killer’.

 

Cast & Crew van de superieure Waalse noir ‘La trêve’. Topserie waar we niet over uitgesms’t raakten.

 

Hammenecker en Van Severen. Top Shitz!

 

Biets, Macharis, Vleugels, Paret en hun bedenker Jan Eelen omwille van het durven aftasten van de grenzen en de mogelijkheden van het medium. Alles behalve kak.

 

 

 

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

 

Coulier, ‘Cargo & co.

 

We kunnen niet wachten om thuis te komen in onze favoriete stadsbioscoop Lumiere met ‘Home’ van Fien Troch.

Het goeie volk van Lumiere dat gewoon een nieuwe stadscinema in Mechelen opent, that’s the spirit! Alsook die van CinemaZed in Leuven.

 

Flament aka den apotheker, de hyperintelligente doch zonderlinge hoofdrol in onze tweede kortfilm die cast en crew zal voorzien van zijn experimentele brouwsels: cocktails van sterke drank, medicijnen en geheime ingrediënten.

 

Jean-Claude die Cinema Capitole in Aalter zal redden van de sloophamer.


5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

 

Wat is er in godsnaam gebeurd op Blobecq Kermesse?

Dat staat te lezen in de bijbel van ‘Wien For Life de serie’ die ligt te rijpen op onze schrijftafel.

Iemand interesse om over de schouder mee te loeren? Bart of Bart, Tom of Tom, Gilles of Gilles,…

 
6) Is  er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien?  Zo ja, welke?

 

Jan Eelen, waarom maak je geen film?

Erik van Looy, waarom maak je geen serie?

 

Waarom voegen we de Vlaamse en Waalse filmprijzen niet samen?

(want volgend jaar wint ‘Dode Hoek’ zowel een Ensor als een Magritte.)

 

En hoe zouden we die Belgische filmprijs dan noemen?

-de Gouden Rundskop (Tête de Boeuf d’Or)

-de Vlaams’Ardennen (les Ardennes Flamandes)

-de Gouden Friet (le Frit d’Or)

-de Frans Vlaming (le François Flament)

-de Gouden Damiaan (le Damien d’Or)

 

Zie ook : 

Anderen die onze nieuwjaarsvragen beantwoordden

Alidor Dolfing over ‘Wien for Life’

 

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …