Home / Nieuws / Festivals / IKL : Aagje Van Damme over ‘Chit-chatter’

IKL : Aagje Van Damme over ‘Chit-chatter’

Een simpele duif komt niet aan bod bij Aagje Van Damme. De duiven waarover zij het heeft, zijn duiven met een verhaal.  Ze heeft ze zelf getekend en zelf tot leven gebracht.  En er waren enkele jonge acteurs die voor het stemmenwerk bereid waren de duif in zichzelf te vinden.  Een pluim zou mooi zijn voor Aagje, prijzen nog beter.  Hoewel, het traject dat haar duivenfilm aflegde, blijkt de maakster van de film nu al in de zevende hemel te brengen.  Zoveel kunnen we afleiden uit haar antwoorden op onze vraagjes. Bedankt Aagje. 

 

1)    Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen?
Deze kortfilm heb ik gemaakt voor mijn bachelorproef aan het RITCS in Brussel. Onze bachelorproef moest gelinkt zijn aan het thema ‘fake news’. Ik had daardoor een moeilijke start in het vinden van een ‘goed’ verhaal in verband met fake news, maar uiteindelijk schoot het idee van de twee duiven mij op een avond te binnen. Met dieren te animeren kan ik mij enorm amuseren, dus dit was ook meteen mooi meegenomen.

2)    Wat is de synopsis/pitch van je film?

Duiven houden van twee dingen: eten, en roddelen. Twee duiven zitten een stukje brood te eten en roddelen over een derde duif. Zij vertelde dat er een ‘krachtveld’ is gekomen tussen al het lekkere eten en de duiven. (definitie ‘krachtveld’ : deel van de ruimte waar een zekere kracht werkzaam is). Het klinkt te gek om waar te zijn. Heeft ze gelijk? En geloven ze haar? Na een onverwacht voorval waarbij er sprake lijkt van de aanwezigheid van iets wat verdacht veel op een ‘krachtveld’ lijkt, moeten ze misschien hun meningen bijstellen.

3)  Waarom moeten mensen je film zien? 

‘Chit-Chatter’ is een film waarvan je een glimlach op je gezicht krijgt. Of dat is toch mijn bedoeling. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk mensen en leeftijden aan te spreken, én het ook nog eens leuk voor het oog te maken.

4)   Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat heb je vormelijk trachten te doen?

Mijn film is in 2D animatie gemaakt, dit is met de hand getekende animatie. Ik hou enorm van texturen van verf, papier, en dergelijke. Dit verwerk ik dan ook graag in mijn animaties, zeker in de achtergronden. Alles aan deze film is digitaal gemaakt – de animaties zijn digitaal getekend en ook de achtergronden zijn op de computer gemaakt. Maar de texturen die ik heb gebruikt zijn op papier gemaakt. Zo blijf je toch een beetje de indruk behouden alsof alles op papier is gemaakt. Het voordeel is vooral dat het door het digitale aspect veel sneller gaat!

5)    Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren? (Je mag eventueel budget vermelden maar dat hoeft uiteraard niet)

Gelukkig staan mijn ouders volledig achter mij en de studie die ik doe, waardoor ze het grootste deel van mijn film hebben gefinancierd. Daarvoor kan ik ze niet genoeg bedanken. Zo heb ik voor deze film een licentie aan moeten kopen van de animatiesoftware TVPaint, wou ik buiten de schoolmuren ook kunnen werken aan mijn film. Daarnaast investeerde ik in een Cintiq, dat is een tekentablet dat meteen ook een scherm is. Deze dingen kan ik gelukkig blijven gebruiken voor de toekomstige projecten, waardoor ze een investering zijn in de lange termijn.

6)    Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Heb je je film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Het hele visuele gedeelte van de film heb ik alleen gemaakt. Mijn creditlijst is dan ook niet erg lang. Op sommige momenten zocht ik wel wat hulp bij anderen, voor een tweede opinie, of om bijvoorbeeld een complexe camerabeweging uit te vissen, of hielp mijn moeder enkele frames in te kleuren terwijl ik even geen tijd had. (lacht)

Het geluid is andere koek. Dit heb ik volledig uitbesteed aan Eneas Mentzel en hij heeft prachtig werk geleverd. We gaan dan ook zo goed als zeker opnieuw samenwerken voor mijn masterfilm. Mijn twee stemacteurs hebben ook prachtig duivenwerk geleverd. We zijn met z’n allen een dagje in de studio gekropen, wat een heel leuke en vooral grappige ervaring was.

7) Als je met een stemmencast werkt… Hoe heb je gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

Mijn stemacteurs heb ik online gezocht én gevonden via een oproep op Facebook. Ik vroeg een stukje op te nemen van hunzelf, waarbij ze duivengeluiden maakten. Het heeft lang geduurd vooraleer ik naar de duivengeluiden kon luisteren zonder in de lach te schieten, dat is zeker. Maar uiteindelijk kwam ik terecht bij Tiemen Van Haver en Bram Verrecas, die met veel plezier de grenzen van hun stem wilden opzoeken. Ze hebben dat dan ook enorm goed gedaan, want de duivenstemmen zijn niet vervormd geworden voor de film. Ze komen dus zo uit de studio!

8)    Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

Dit is de eerste keer dat een film van mij geselecteerd is voor het IKL, en ik vind het fantastisch. Om geselecteerd te zijn voor een festival in eigen land is toch nog altijd iets specialer dan ergens ver weg waar je niet bij kan zijn. Ik kijk enorm uit naar de ervaring en hopelijk ook enkele nieuwe connecties. Een prijs winnen is voor mij bijzaak, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn…

9) Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien?

Goh, ik denk dat het droomparcours van ‘Chit-Chatter’ nu al bezig is. IKL is de derde festivalselectie voor mijn film. Hiervoor speelde hij deze zomer in Italië op Comicron (als enige animatiefilm tussen live-action films, dat was wel leuk) en eind oktober in Armenië op ReAnimania. Dat is allemaal al véél meer dan ik had kunnen dromen. Maar misschien is er toch wel nog een festival dat de kers op de taart zou zijn, Annecy in Frankrijk. Als een film van mij dààr binnen raakt, dan spring ik een gat in de lucht en vlieg ik meteen over naar Frankrijk. Fingers crossed!

 
10) Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?
Na lang twijfelen heb ik uiteindelijk toch een pagina opgezet (https://www.facebook.com/chitchattershortfilm/). Ik vond het eerst niet nodig, aangezien het ‘maar’ mijn bachelorproef was. Maar na enkele nominaties raakte mijn eigen Facebook-pagina toch wat bedolven onder de berichten. Het vervolg van mogelijke nominaties en prijzen kan je dus daarop volgen. ‘Achter de schermen’-foto’s vind je eerder terug op mijn Tumblr (http://aagjevd.tumblr.com/). Momenteel beginnen daar ook al de eerste berichten over mijn huidige marterfilm te verschijnen, dus als je interesse hebt in het komende project…

Bekijk ook

Tel-Aviv-On-Fire-Lubna-Azabal

Ook de Belgische coproductie ‘Tel Aviv On Fire’ genomineerd voor de European Film Awards 2019!

De European Film Academy kondigt met trots de nominaties aan in de categorie EUROPEAN COMEDY …