Home / Nieuws / Binnenkort / Bas Devos over ‘Hellhole’: “Het maken van deze film heeft me ook als persoon veranderd”

Bas Devos over ‘Hellhole’: “Het maken van deze film heeft me ook als persoon veranderd”

Begin deze week werd regisseur Bas Devos door het filmblad Variety opgemerkt als één van de tien Europese regisseurs die het komende jaar zullen doorbreken. Daarbovenop gaat binnenkort zijn nieuwste film ‘Hellhole’ in première, op het filmfestival van Berlijn. Genoeg redenen voor ons om even stil te staan bij de vraag: wie is Bas Devos eigenlijk, en wat weten we over ‘Hellhole’?

Eerst de droge feiten: Bas Devos is een 35-jarige regisseur, met een opleiding aan de filmschool van Sint-Lucas op zak. Hij maakte vier kortfilms en vervolgens ‘Violet’, zijn meesterlijke debuutfilm die meteen met een wereldpremière in Berlijn mocht pronken. Zijn Antwerpse tongval doet anders vermoeden, maar al sinds 17 jaar woont Devos in Brussel, de laatste jaren samen met actrice en regisseuse Maaike Neuville. Maar het is niet zijn liefde voor haar, maar wel die voor de stad Brussel die centraal staat in ‘Hellhole’. Zijn nieuwste film speelt zich immers af in onze hoofdstad in de nasleep van de aanslagen van 22 maart, gebeurtenissen die hij ook zelf van dichtbij meemaakte.

Verwacht echter geen sensationele beelden van terroristen of politie: de gebeurtenissen sluimeren slechts op de achtergrond van de levens van vier Brusselaars die de film opvoert. Elk gaan ze op hun eigen manier verder, maar worden ze ook geconfronteerd met hoe ze in de Brusselse smeltkroes met anderen moeten samenleven. Over een afgebakend plot beschikt ‘Hellhole’ dus allerminst, en ook in één pitch valt het scenario volgens de regisseur niet te gieten. We laten hem toch een poging wagen.

Wie ‘Violet’ zag, weet dat Bas Devos geen regisseur is als alle anderen. Een gedetailleerd sounddesign neemt het over van muziek, visuele adempauzes primeren op snelle dialogen, emoties zijn meer associatief dan expliciet. Klinkt niet bepaald flitsend of toegankelijk, maar toch vergaarde Devos er een hele reeks prijzen en festivalselecties mee, een wereldpremière in Berlijn niet in het minst. Met ‘Hellhole’ koos Devos voor datzelfde atypische gevoel voor ritme en ruimte, en genereren de beelden van Nicolas Karakatsanis alweer een visuele trip. Toch maakte Devos naar eigen zeggen een heel groeiproces door sinds zijn eerste langspeler in 2014. ‘Hellhole’ is voor hem een meer volwassen film, nog veelzeggender, contemplatiever en bovendien volledig gefilmd op pellicule. Aan ons vertelde hij in welk opzicht ‘Hellhole’ een verlengde is van ‘Violet’, maar ook een volledig nieuw pad betreedt.

Voor ‘Hellhole’ trok Bas Devos er ook zelf uitgebreid op uit in de hoofdstad, en begon te praten met andere stadsbewoners buiten zijn eigen bubbel. Zo trok de regisseur naar Molenbeek, maar even goed dompelde hij zich onder in de wereld van Europese expats of Dansaertvlamingen. ‘Hellhole’ werd bijgevolg een film die hem als mens sterk veranderde. Dat zoekende karakter typeert de regisseur: er worden meer vragen opgeworpen dan antwoorden gegeven. Bas Devos toont simpelweg een waarachtig beeld van de complexiteit in Brussel, die hij ook zelf beter leerde kennen in de maanden na maart 2016. “Plots beseften Brusselaars hoe verbonden ze zijn met wat in Syrië of Irak gebeurt. Ze worden gedwongen elkaar aan te kijken. Dat moment vind ik interessant”, vertelde hij ons tijdens de opnames.

Het beeld dat Bas Devos van Brussel schetst is bijgevolg geen ‘hellhole’, maar ook zeker niet zomaar positief. Spookachtige metro’s, angstaanjagende militairen en een onderliggend gevoel van eenzaamheid en voyeurisme doorspekken de film met grimmigheid. Toch toont Devos dat er ook schoonheid te vinden is in onverwachtse momenten van warmte en collegialiteit, of zelfs in een simpele straathoek waarachter telkens weer een nieuwe verrassing schuilt. “Het samenleven in Brussel gaat er niet eenvoudiger op worden. We zullen meer geconfronteerd worden met vluchtelingen en migratie, en het lijkt alsof we daar niet op voorbereid zijn. Ik vind het beangstigend, maar als ik naar de mensen die ik in de stad heb leren kennen kijk, maak ik mij ook geen zorgen.”

‘Hellhole’ gaat in première op het filmfestival van Berlijn (7/02 tot 17/02) en komt op 23 maart bij ons in de zalen.

Bekijk ook

Op kamp met Albatros!

Nu de jeugd zich klaarmaakt om op kamp te vertrekken, is er gelukkig de serie …