Home / Nieuws / Varia / Ann Willems en haar Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Ann Willems en haar Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Talent ontdekken en talent dat we al kennen op de juiste plaats neerzetten.  Een neus en een buikgevoel.  Heel veel mensenkennis.  En kennis van het wereldje.  Dat zijn maar enkele van de vereiste eigenschappen die je nodig hebt om als casting-director in de filmwereld aan de slag te blijven. Ann Willems draait al even mee.  En ze heeft al veel talent zien passeren. “Er zijn mensen die je altijd weten te raken…” zegt ze.  En veel van die mensen heeft zij ontdekt.  En ze leidt ook mensen van bij ons naar het buitenland.  Het voorbije jaar was ze onder meer bezig met met ‘The extraordinary journey of the Fakir’, waar ze samen met een Waalse casting director uit Brussel talent moest zoeken voor de Canadese regisseur Ken Scott (‘Delivery Man’, ‘Unfinished Business’, etc). En ook voor de  Zweedse serie ‘Hassel’ met Ola Rapace heeft ze talent van bij ons aan het werk gezet. Maar er is veel meer.  Lees zelf om het te weten te komen.

 

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Momenteel werk ik een casting af voor een Zweeds project, nl ‘Stockholm Requiem’, een reeks van 4 films, waarvoor in de derde film, 7 Vlaamse talenten naar Stockholm zullen trekken. Waar ik vooral ongelofelijk naar uitkijk, is om met Tim Mielants terug de draad op te nemen voor ‘De Patrick’.  Vorig jaar hebben we een aantal belangrijke rollen gecast, maar de puzzel is nog lang niet gelegd. Ik hoop ook gauw te kunnen genieten van ‘Façades’ op groot scherm, een project waar ik heel graag heb aan gewerkt.
Verder werk ik in het voorjaar samen met regisseuse Frederike Migom aan haar debuut ‘Binti’, een bijzondere zoektocht naar jong talent.Naar de zomer toe volgt het 2e seizoen van ‘Over Water’, een nieuw project bij Woestijnvis en een nieuwe fictiereeks bij deMENSEN. En, voor de trouwe lezers, uiteindelijk heb ik de vraag dan toch luidop gesteld aan de actrice/schrijver waar ik het vorig jaar in “de overpeinzingen” over had, en we gaan samenzitten.

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

Sowieso ‘Bastaard’ van Mathieu Mortelmans en ‘Girl’ van Lukas Dhont, 2 debuten waar ik ook stiekem heel trots op ben.
Tevens 2 grote mijnheren als je het mij vraagt.

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Ik zag heel veel straffe dingen in de castingruimte dit jaar, ik zou hier veel acteurs kunnen vernoemen. Maar 1 casting in het bijzonder ligt me heel nauw aan het hart, namelijk die van Bjarne Devolder, die uiteindelijk 1 van de hoofdrollen speelt in ‘Bastaard’. De eerste ontmoeting alleen al heeft me ontzettend ontroerd, soms kan je de kwaliteit van iemand al voelen nog voor ze hun eerste scène hebben gespeeld.Wat betreft de filmmakers vermeld ik graag Nathalie Basteyns en Kaat Beels, Tim Mielants, Lukas Dhondt, Mathieu Mortelmans en ook Wouter Bouvijn.

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Sowieso Spencer Bogaert en Kevin Janssens.
En uiteraard een pak acteurs aan wie ik het maar al te graag zou gunnen, omdat ze me telkens opnieuw raken, om het even wat ze spelen. Maar dat is ook iets persoonlijk vermoed ik, je hoort als casting director geen favoriete acteurs te hebben, maar soms kan je toch zo verliefd zijn op het werk van een acteur.

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop.  Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Ik ken Pierre niet persoonlijk, maar er is iets wat we gemeen hebben, de kloof kleiner maken tussen Vlaamse en Waalse cinema.

Er is 1 filmfestival in België dat ik sowieso elk jaar bezoek, en dat is het FIFF in Namen, het festival voor de Franstalige film.
Ik geef er ieder jaar atelier samen met 4 Franstalige collega’s uit Brussel, en daardoor werk ik ook af en toe met hen samen op andere Franstalige projecten.  Ik doe niets liever dan bij een nieuw project te mengen, en dus ook veel Franstalig talent voor te stellen aan een regisseur. Het is me tot nu toe al aardig gelukt om op deze manier ook rollen in te vullen, als het script het toelaat uiteraard. Het is gewoon hallucinant hoeveel goede acteurs er zijn aan de andere kant van de taalgrens, en schrijnend genoeg kennen wij Vlamingen er te weinig.

 

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Laat ons verder die kloof dichtmetselen tussen Waalse en Vlaamse cinema, en dat begint bij het fundament van een project, een script dat het ook toelaat.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Het liefst een vrouw, zodat die lijst wat in evenwicht blijft!

Zie ook : 

Anderen die ook vooruitblikken

Ann Willems keek vorig jaar ook vooruit

 

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …