‘Another Day Of Life’ is publiekslieveling op het filmfestival van San Sebastian

Dat ‘Girl’ ook op het filmfestival van San Sebastian weer in de prijzen viel, is intussen al bijna geen verrassing meer. Van het Spaanse Baskenland keerde Lukas Dhont dit weekend naar huis met de Audience Award for Best European Film. Maar het was een andere (deels) Belgische productie die met de Audience Award for Best Film ging lopen: ‘Another Day Of Life’, een geanimeerde documentaire nog wel.

Akkoord, met Raúl de la Fuente en Damian Nenow heeft ‘Another Day Of Life’ geen Belgische, maar Spaanse regisseurs achter de camera, en strikt genomen gaat het om een Pools-Spaans-Belgische coproductie. Toch speelde het Vlaamse productiehuis ‘Walking The Dog’ een sleutelrol bij het tot leven brengen van de vele wervelende scènes die deze documentaire telt. Met meer dan honderd man werd er wekenlang intensief gekleurd, getekend en geprogrammeerd in de Brusselse animatiestudio.

“Zonder pretentieus te willen klinken, durf ik te stellen dat we een heel grote rol hebben gespeeld. Dat ging van het scenario meelezen, over het doseren van bepaalde sequenties, tot de look and feel”, vertelde oprichter Eric Goossens ons eerder in een interview. “Samen met Damian en de productiemaatschappij in Polen hadden wij een inbreng in bijna alles wat je ziet: de kleuren, de achtergronden, de lijnen, en ook de hallucinerende fragmenten hebben wij grotendeels uitgewerkt.”

Van dat huzarenstukje plukt het team nu de vruchten: eerst met een plaatsje in de Officiële Selectie van Cannes, nu dus met pluimen in San Sebastian. Vorig jaar ging diezelfde publieksprijs nog naar ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’, en ook deze editie was de concurrentie met kleppers als ‘Cold War’ en ‘Girl’ niet gering. Dat een complexe oorlogsdocumentaire toch de voorkeur wegdraagt, bewijst dat het huwelijk tussen animatie, fictie en documentaire nog een lang leven beschoren is.

Ook het team van ‘Walking The Dog’ bevestigt nogmaals haar positie tussen de grote jongens van de geanimeerde auteurscinema. Of zoals Goossens het zei: “Voor ons is deze film een mooi orgelpunt. Een project met een hoge integriteit, met documentaire beelden, en met veel aandacht voor de animatie. Heel Europees ook.  De samenwerking over de grenzen heen is zeer goed verlopen. Hoopgevend voor de toekomst van de animatie in Europa. We moeten nu echt wel die community bij mekaar zien te houden.”

Voorlopig is het nog wachten op een Belgische releasedatum, wel is er een hypnotiserende trailer die op zich al het spanningslevel van de meeste documentaires overstijgt. Naast animatie, is de film doorspekt met live action en archiefbeelden. De synopsis? We volgen Ryszard Kapuściński, een Poolse sterrenjournalist die middenin de Koude Oorlog naar Angola reist voor een staaltje oorlogsjournalistiek dat zelfs Rudi Vranckx doet verbleken.

Herlees hier ons interview met Eric Goossens van Walking The Dog.

Check Also

Vlaamse documentaires bekroond op CPH:DOX!

Tijdens de prijsuitreiking van het internationale documentaire-festival CPH:DOX zijn twee Vlaamse films gelauwerd. ‘Grand Me’ …