Anton Mertens en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

De tv-serie ‘Clan’ en de langspelers ‘Ventoux’ en ‘Noordzee, Texas’.   Daarmee leverde Anton Mertens zijn visitekaartje af.  Intussen zijn we al iets verder en heeft de jonge getalenteerde DOP niet stilgezeten.  We kunnen meer van zijn schitterend camerawerk verwachten. Waar, hoe en wanneer, dat laten we hem zelf vertellen.  Anton beantwoordde immers ook onze nieuwjaarsvraagjes.

 

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Het afgelopen jaar en het komende vloeien zo wat in mekaar over wat filmen betreft voor mij met een diversiteit aan werk. 1 januari 2017 start al goed met de uitzending van ‘Beau Séjour’ op één, de reeks die ik met Kaat Beels en Nathalie Basteyns enige tijd geleden draaide. Een uitzonderlijk project geschreven door Bert & Sanne waar ik erg trots op ben en waar ik van hoop dat we hier dezelfde respons krijgen als in het buitenland zoals bvb met de publieks prijs op Séries Mania in Parijs. De bevreemdende lokaties in Lanklaar waren de ideale setting voor dit soms rauwe en emotionele mysterie van een meisje op zoek naar haar eigen moordenaar.

Verder is er de release van de film ‘Façades’, tevens van Kaat & Nathalie, met Nathalie Broods en Johan Leysen in een poëtisch verhaal van een dochter die plots voor de door haar moeder verlaten dementerende vader moet zorgen en zo met haar eigen blessures uit het verleden de schone schijn doorprikt.
Een meer ruwere beeldvoering mocht ik maken voor de reeks ’13 geboden’ van Maarten Moerkerke met Marie Vinck en Dirk van Dijck op hun best als politie duo in hun zoektocht naar de dader van religieus getinte misdaden.
Ook heb ik een segment kunnen doen van Follow Gent een compilatie film kweekvijver voor nieuw talent opgezet door de Ier Declan Lynch. ‘Nymphet’ was de resulterende kortfilm daaruit, geschreven door Shauni De Gussem in een regie van de Nederlandse Laura Hermanides, welke al een mooi festival parcours heeft afgelegd.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Lynn van Royen en Katrin Lohmann die elk met de vertolking van hun personage in ‘Beau Séjour’ een doorbraak zullen maken, naast Inge Paulussen en Kris Cuppens in topvorm als gescheiden koppel.

En collega cameraman Christophe Nuyens die aan een flink parcours buitenlandse fictie bezig is in Engeland en Frankrijk met ‘The Tunnel’, ‘Riviera’ en ‘Zone Blanche’. Vooral met het laatste zal hij naam maken bij onze buren als cameraman van filmische tv.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

In de gaten te houden zijn kortfilmers Domien Huyghe en Ann-Julie Vervaeke .

 

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?
Ik zou aan de investeerders willen vragen om te blijven investeren in lokale producties en zich niet te laten verleiden door aanbiedingen van dubieuze buitenlandse B films, die nooit het scherm halen en waar onze filmmakers niets aan hebben. Het is nu het moment om deze vernieuwde sector in leven te houden en de continuïteit van kwaliteit te garanderen, kwaliteit die we nodig hebben om niet terug te vervallen in een tijdperk van 3 films per jaar, waarvan 2 komedies en een boerendrama. dank u.

 

Zie ook : 

Anderen die ook onze nieuwjaarsvraagjes beantwoordden

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …