Arber Aliaj over ‘I Taxi II’

Arber Aliaj studeert nog aan het NARAFI, maar hij laat zich nu al opmerken met een selectie voor het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven.  Zijn film is een thriller en heet ‘1 Taxi 2’. De trailer ziet er zo goed uit, dat je heel benieuwd geraakt.  Wij ook, en dus namen we emailsgewijs contact met hem op.  En zie eens daar, we kwamen tot een conversatie. 

Voor één van de hoofdrollen kreeg je meteen Manou Kersting te strikken.  Hoe heb je dat geflikt?

 

Arber Aliaj : ‘Ik ken Jehon Gorani (‘Dossier K’, ‘Code 37’) die vaak met Manou heeft gespeeld en Jehon beschreef Manou als één van de leukste mensen om mee samen te werken. Dit gaf me nog meer goesting om Manou te contacteren. Dat deed ik ook. Manou was in het begin aan het aarzelen (wat perfect begrijpelijk is, ik ben nog maar een student). Hij vroeg me








 om het scenario door te sturen. Een dag nadat ik het scenario had doorgestuurd, belde hij mij terug op en liet me weten dat hij graag zou meedoen.’

 

Je hebt voor het NARAFI ook een zelfportret gedraaid (dat we HIER kunnen bekijken) en daar vertel je onder meer dat je twijfelt tussen acteren en regisseren.  Ben je er al uit? Wat wordt het?

 

Arber Aliaj : ‘Het virus van het acteren heeft zich vroeg gemanifesteerd bij mij. Ik geloof dat ik een jaar of 8 a 9 was toen ik aan mijn ouders vroeg om mij in te schrijven voor de les drama in de muziekacademie van Sint-Agatha-Berchem. Sindsdien ben ik altijd blijven acteren. Eerst een aantal jaar in de muziekacademie van St.-Agatha-Berchem, dan 3 jaar lang een avondopleiding in Antwerpen, ACSENT genoemd, nu doe ik nog steeds stage in Brussel met o.a. Beatriz Flores Silva. Ik heb nooit een “pure” regie-opleiding gevolgd, maar ik ben in juni 2013 afgestudeerd aan het NARAFI in Vorst. Nu ben ik een schakelprogramma aan het doen op het Sint-Lukas in Brussel om volgend jaar een master te doen in film. Ik denk dat als ik afstudeer aan het Sint-Lukas dat ik dan wel een papier krijg waar er regisseur op staat. :-)’

Hoe komt het dat je zo gefascineerd bent door film?

 

Arber Aliaj : ‘Mijn passie voor film is gegroeid uit verschillende zaken. Eerst en vooral door mijn vader die journaliste/documentaire-maker/schrijver is. Hij heeft mij van kleins af getriggerd met verhalen. Ik heb ooit ook in een van zijn animatiefilms gespeeld…Ik was nog maar 10 jaar als ik geconfronteerd werd met filmen en monteren. Anderzijds was het ook door het acteren. We namen onze eigen theaterrepetities op om achteraf te kunnen visioneren. Beetje bij beetje merken mensen dat op en vragen ze om iets voor hen op te nemen… Zo gaat dat.’

 

Je naam laat vermoeden dat je van vreemde afkomst bent.  Vertaalt die afkomst zich ook in je werk?

 

Arber Aliaj : ‘Ik ben inderdaad van Albanese afkomst.  Ik ben trouwens ook in Tirana geboren. Dat weerspiegelt zich sowieso denk ik, in kleine dingen zoals bijvoorbeeld bij ‘1Taxi2’ de nazar die aan de spiegel van mijn hoofdpersonage hangt (typisch Balkan) dient om het boze oog weg te jagen. Mijn personages zijn mensen met weinig woorden die in moeilijke situaties vertoeven.

Tegenwoordig zijn er wel meer kortfilmmakers van vreemde origine die het lijken te maken : Sahim Omar Kalifa, Bülent Öztürk, Roman Klochkov, Adil El Arbi en Bilall Fallah. Is dat toeval, denk je?  Of is er bij mensen met een andere achtergrond een grotere goesting, meer gedrevenheid?

 

Arber Aliaj : ‘Sahim Omar Kalifa is voor mij echt een meester. Zijn films zijn zo authentiek. De andere regisseur ken ik vooral van naam, maar niet genoeg om mij erover uit te spreken.  Volgens mij is het niet een kwestie van gedrevenheid of goesting. Ik heb het gevoel dat al de regisseurs die je vernoemt naar hun afkomst teruggrijpen, omdat ze een zekere ‘echtheid’ trachten weer te geven in hun films. Niet enkel als acteur, maar ook als regisseur moet je je durven blootstellen om thema’s en verhalen te vertellen die je echt raken. Afhankelijk van je afkomst zal de aanpak lichtjes anders zijn. Misschien dat Belgische regisseurs niet genoeg van hun eigen cultuur vertrekken, maar eerder van een goed geconstrueerd verhaal, waardoor je the Belgian touch verliest. Felix Van Groeningen doet het wel. Kijk naar ‘Helaasheid der Dingen’.  Of naar ‘Dikkenek’ van Oliver Van Hoofstadt.  Ik wil meer ‘Belgische’ films zien. 🙂 .’

Bekijk hier de trailer van ‘I Taxi II’

Arber Aliaj over zijn twijfels : acteren of regisseren

 

De film van Arber draait in programma 4 van de Vlaamse competitie voor fictiefilms in Leuven. Die kan je nog gaan bekijken op 5 december om 17u30 en op 6 december om 22u in de Soetezaal van ’t Stuk in Leuven.

Bekijk ook

Vlaamse documentaires naar DOK Leipzig!

Vier documentaires uit Vlaanderen zijn uitgenodigd voor DOK Leipzig (17-23 oktober), een van de belangrijkste …