Home / Nieuws / ’Backup Butembo’ van Elien Spillebeen en Martijn D’Haene wint een LAMA in L.A.

’Backup Butembo’ van Elien Spillebeen en Martijn D’Haene wint een LAMA in L.A.

In Los Angeles is de documentaire ‘Backup Butembo’, van een documentaire van de Izegemse documentairemaakster Elien Spillebeen (28) en Martijn D’Haene (28) in de prijzen gevallen. ‘Backup Butembo’ won er de LAMA (Los Angeles Movie Award) voor beste lange documentaire gewonnen. ‘Backup Butembo’ vertelt het verhaal van buitengewoon sterke vrouwen in Noord-Kivu, Oost-Congo. Vorige week kreeg ‘Backup Butembo’ de eervolle titel ‘Award of Excellence’ op The Indie Fest in Californië.

Butembo geniet de trieste eer om ‘de verkrachtingshoofdstad’ ter wereld te zijn. Volgens Save the Children is Congo de slechtste plek om moeder te zijn en bovendien is Oost-Congo, volgens Human Rights Watch, de gevaarlijkste plaats ter wereld voor een vrouw. In België worden we zelf ook om de oren geslagen met een zogenaamd ‘onveiligheidsgevoel’. Maar hoe voelt het om als vrouw te leven op de gevaarlijkste plek ter wereld?

“Als vrouw word je er constant blootgesteld aan de willekeur van de rebellengroepen”, vertelde Elien Spillebeen eerder dit jaar in Café Corsari, toen haar film tijdens het Belmundo Festival in de Gentse Sphinx in première ging. Elien Spillebeen was 26 toen ze besloot om daar naartoe te trekken. Ze was er al geweest toen ze 21 was, voor haar thesisonderzoek. Ze is daar alles samen 6 maanden geweest. Ze toont een wereld vol gevaren, corruptie en rechteloosheid, maar tegelijk is er plek voor dromen. Dat blijkt uit de drie opmerkelijke verhalen uit dezelfde stad die Elien in haar documentaire brengt.  Ze geven één en dezelfde boodschap : er is nog hoop.

Haar persoonlijk engagement beperkt zich niet tot de documentaire. Elien Spillebeen richtte ook vzw Mama Kivu op en zet zich daarmee in voor alleenstaande mama’s in Kivu in Oost-Congo, die vaak het slachtoffer zijn van seksueel geweld.

Elien trok in haar eentje met haar handicam naar Oost-Congo, maar het was pas toen Martijn D’Haene van het prille Gentse productiehuis ‘Het Peloton’ een handje toestak dat de documentaire er daadwerkelijk kwam.

 

Bekijk ook

Adil & Bilall ontvangen Ensor voor Beste Internationale Doorbraak!

Van 18 tot en met 22 januari wordt er elke dag een Ensor uitgereikt tijdens …