Bart Van den Bempt over 2013

Bart Van den Bempt had al psychologie gestudeerd toen hij alsnog aan filmstudies begon.  Hij behaalde samen met Vincent Bal zijn diploma aan Sint-Lucas.    Maar de films bleven uit.  Eerst wilde hij de wereld verkennen, daarna ging hij om den brode en om een betere filmmaker te worden reclamefilms maken en uiteindelijk belandde hij in de tv-sector, waar hij programma’s als ‘Huizenjacht’ en ‘Zoo of Love’ regisseerde. Maar de dromen om een een langspeelfilm te draaien bleven leven.  Een mens moet blijven dromen.  Ons geluk. Zo spendeerde Bart in 2012 een deel van het jaar in Turkije om er een film te draaien die dit jaar bij ons in de bioscopen komt.

 

1 – Waar hoopt u in 2013 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Het in de wereld zetten van ’82 dagen in april’ wordt de eerste bezigheid van het komende jaar.We zijn nu beland bij de eind-afwerking van de film en in het voorjaar gaat ie helemaal klaar zijn en af en ook helemaal gereed!

Daarna zullen we met gezwinde spoed verder werken aan ‘A Year from August’ waarvan de tweede scenario-versie klaar ligt om verder opgevijld en aangeschaafd te worden.Als het lot ons in 2013 écht welgezind is, vinden we ondertussen ook nog de tijd om rijpende ideeën op papier te zetten. ‘South of Aden’ bvb. dat fictie-gewijs voortbouwt op een enkel in gedachten gedraaide documentaire over Rimbauds levensjaren in de Hoorn van Afrika. Heb het altijd zonde gevonden dat de vele duffe maanden research in bibliotheken én mijn bij wijlen hallucinant verblijf in Yemen, Djibouti en Ethiopië eind jaren 90, destijds niet zijn omgezet in een concrete film. Ons streven blijft om daar ooit verandering in te brengen. Voor we sterven, maar na het vertrek van de jongens van Al Qaeda uit die streken… Benevens dit alles is er de zekerheid van een aangenaam sluipend en aanslepend ping-pong schrijf-project met Jan Van Dyck – voorlopig redelijk accuraat getiteld ‘Een Scenario’.

 

2. -Welke zijn de films waar u naar uitkijkt?

 

Ik zou graag nog eens een film van Dimitri Karakatsanis zien. Bij voorkeur iets dat zich afspeelt in een land aan de rand van Europa, vol wijdse herfstige horizonten, met een berouwvolle moordenaar of war-criminal én een fraaie blondine of zo… en de mens die ‘Offline’ heeft gemaakt moet vaker zo’n dingen kunnen doen.

Verder staan onze tv én videorecorder al helemaal klaar voor een nieuwe documentaire van Dries Engels over Afrika of dichterbij en kijken we sowieso uit naar alles wat Dieter Diependaele gaat monteren in 2013 – tenzij hij zulks ineens louter voor ’t geld zou beginnen doen!

In het wat abstractere genre kijk ik uit naar ‘Swan Song’ van Anouk De Clercq (waarvan de première nakend is).

Qua buitenlandse films ben ik altijd blij met vers werk van de heren Haneke en Sokurov en van de filmende medemens uit Iran (Makmalbaf, Kiarostami, Farhadi) en uiteraard ook die uit Turkije (Kaplanoglu, Ceylan, Ustaoglu).

Maar wat mij werkelijk met een grenzeloze vreugde zou vervullen, is een heruitzending of re-vertoning vanThe Riverbed’ van Rachel Reichman uit 1986!

Doch waar die film is gebleven… dat weet haast niemand!

 

3. -Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P, setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden

 

Naar Hadewych Cocquyt die de prachtige fotografie van Bülent Öztürks documentaire ‘Waiting-Beklemek’ met veel visuele liefde verzorgd heeft, moeten we met z’n allen blijven kijken en ook naar Iris Vrints die hopelijk nog vanalles gaat doen met camera’s en zo…

 

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

 

Met stip: Rik Zang! En dat zowel in België, als in de rest van Scandinavië!

 

Lees hier ook nog :

Het interview met Bart Van den Bempt van uit Turkije

Karen Vanparys over 2013

(foto Bart Van den Bempt : Annelies Maes)

 

Terug naar de lijst

 


Bekijk ook

Dit zijn de winnaars van de competities van FFO23!

Tijdens de vijftiende editie van Filmfestival Oostende werden naar jaarlijkse gewoonte de winnaars binnen elke …