BE Festival : de beste films van bij ons, Franstalig en Vlaams

Zonde is het dat we we nog altijd de films van over de taalgrens niet kennen.  Die verdomde taalgrens blijkt een muur die moeilijk te slopen is.  Het BE Festival doet al jaren zijn best om daar iets aan te doen.  Aan het eind van het jaar worden in Bozar en Cinematek in Brussel 5 dagen lang zowel de betere Vlaamse als Franstalig Belgische films van het voorbije filmjaar getoond, heel vaak in het bijzijn van de makers. En bovenop krijgen we enkele avant-premières.

Titels die nog in circulatie zijn, zijn er doorgaans niet bij. Al zijn er uitzonderingen, zoals ‘Tueurs’, een film waarvan de eigenaardige release nog maar eens aangeeft hoe hoog de muur is die de Vlaamse van de Franstalige gemeenschap scheidt.  ‘Tueurs’ beleefde zijn Belgische première op het Film Fest Gent en werd daar met lof overladen.  Maar de geplande releasedatum van 6 december kon alleen voor de Waalse en Brusselse zalen aangehouden worden.  In Vlaanderen hadden exploitanten geen schermen beschikbaar voor een film waarin naast Bouli Lanners, Olivier Gourmet en Lubna Azabal    ook Kevin Janssens, Johan Leysen en Tibo Vandenborre schitteren. Nu is de releasedatum voor Vlaanderen verschoven naar 3 januari.

Het BE Festival vindt jaarlijks plaats in Brussel en of we dat als Vlamingen leuk vinden of niet, de hoofdstad is hoofdzakelijk Franstalig.  Vandaar ook dat tijdens het BE Festival doorgaans de Franstalige Belgische film iets prominenter aanwezig is.  Op zich geen probleem. Een extra kans voor de Vlamingen om gemiste meesterwerken in te halen.  Zoals het veel bekroonde ‘Noces’ van Stephan Streker, ‘Insyriated’ van Philippe Van Leeuw, nog zo’n prijzenkaper en onlangs nog opener van het Film Fest Gent. En ook ‘Chez Nous’ van Lucas Belvaux met Emilie Dequenne was een film die vooral in Frankrijk heel wat stof deed opwaaien. ‘Paris Pieds Nus’ is dan weer de nieuwste van het burleske duo Dominique Abel en Fiona Gordon, die met hun films over de hele wereld succes oogsten. ‘En amont du fleuve’ van Marion Hänsel, die in lang vervlogen ook aan Vlaamse kant werkzaam was, is ook een aanrader. Een film met nog maar eens een heel sterke Olivier Gourmet.  ‘Dode Hoek’ van Nabil Ben Yadir met Jan Decleir en Peter Van den Begin is een film van een Franstalige regisseur met een grotendeels Vlaamse cast.  Omgekeerd gebeurt zoiets wel vaker. ‘Le Fidèle’ is natuurlijk een bekend voorbeeld. De film van Michaël R. Roskam is er uiteraard bij op het BE Festival.  Maar ook het wondermooie ‘Le passé devant nous’ van Nathalie Teirlinck.  En er zijn ook ook Vlaamse films waarin geen Frans wordt gesproken. Zoals ‘Cargo’ van Gilles Coulier en ‘Le Ciel Flamand’ van Peter Monsaert en de schandelijk verwaarloosde ‘My First Highway’ van Kevin Meul.  En uiteraard de grote winnaar van de Ensors‘Home’ van Fien Troch. Op 22 december is er trouwens een masterclass gepland waar Fien Troch enkele geheimen van haar kunst aan het publiek zal verklappen. En  er zijn nog regisseurs die we beter kunnen leren kennen.  Zoals Joachim Lafosse, intussen ook een bekende naam in het buitenland dankzij films als ‘A perdre la raison’ en ‘L’économie du couple’.  Er is aan zijn werk een documentaire gewijd, ‘Au dela des mots’ van Luc Jabon. Te bekijken tijdens het BE Festival.

Fien Troch geeft een masterclass tijdens het BE Festival (foto KVdm – Cinevox)

Qua nieuwe films valt er aan Vlaamse kant niets te rapen. Vlaamse producenten vrezen blijkbaar dat de Vlamingen in Brussel ook niet over de taalgrens geraken. Maar dat neemt niet weg dat het festival kan openen en sluiten met twee films om naar uit te kijken. Twee films met onder Fabrizio Rongione, bekend van zijn werk bij de gebroeders Dardenne. ‘Une part d’Ombre’ van Samuel Tilman mag het festival openen, ‘Méprises’ van Bernard Declercq sluit het festival.  ‘La Part Sauvage’ is nog een nieuwe film en daarin zien we Vincent Rottiers in de hoofdrol.  Dezelfde acteur met wie Koen Mortier momenteel ‘Engel’ of ‘Un Ange’ aan het draaien is. Hij komt deze maand nog aan het woord in ons bioscoopjournaal.

Het BE Festival kijkt ook een heel eind terug en daar zijn we niet rouwig om, want zo krijgen we ‘La vie sexuelle des Belges’ nog eens op groot scherm te zien en mag de controversiële regisseur Jan Bucquoy nog eens onder de mensen komen.  Dat alleen al is een garantie voor feest en spektakel.  Hoe een gewone jongen uit Harelbeke een herrieschopper werd in het Brussel van Boudewijn, je komt het daar te weten.

Alles over het BE Festival vind je op www.befilmfestival.be

Check Also

‘Skunk’ scoort!

Wat een vliegende start voor SKUNK in zijn openingsweek! De film heeft meer dan 10.460 toeschouwers …