België goed vertegenwoordigd in Cannes!

Het festival van Cannes ging afgelopen dinsdag van start, de 74ste editie is er eentje met veel Belgisch talent op de affiche.

De première van Annette van Leo Carax mocht het startschot geven dinsdag in Cannes. De musical met Adam Driver en Marion Cotillard in de hoofdrollen werd voor een deel gedraaid in Vlaanderen, o.a. in de KVS in Brussel, het Concertgebouw in Brugge en de onderwaterstudio’s van Lites in Vilvoorde.

Er is ook een rolletje weggelegd voor Wim Opbrouck en de Brusselse zangeres Angèle maakt haar filmdebuut. Annette gaat over een stand-upcomedian en operazangeres die samen een kindje krijgen met een speciale gave.

De vertegenwoordiging van ons land op de 74e editie van het festival houdt daar lang niet op. Onze Franstalige collega’s hadden een ontmoeting met 5 Belgische filmmakers die aanwezig zijn in Cannes dit jaar: Joachim Lafosse, Laura Wandel, Emmanuel Marre & Julie Lecoustre en Simon Gillard. Ze blikten ook met Lucas Belvaux terug op Des hommes, die het label Cannes 2020 kreeg en begin september uitkomt.

Officiële Competitie

Les intranquilles, de nieuwe speelfilm van regisseur Joachim Lafosse, is geselecteerd voor de Officiële Competitie in Cannes en maakt zo kans op de Gouden Palm. Lafosse krijgt concurrentie van Paul Verhoeven, Wes Anderson, Nanni Moretti, Sean Penn en François Ozon. De film gaat over twee geliefden die een mentale gezondheidscrisis doormaken. Het Brusselse productiehuis Prime Time werkte als Vlaamse partner mee.

Un Certain Regard:

Zowel La Civil van Teodora Ana Mihai als Un Monde van Laura Wandel, maken deel uit van de selectie van Un Certain Regard. Dat is het onderdeel van de officiële selectie dat gedurfde films en jong talent in de schijnwerpers plaatst. Het is voor beiden hun speelfilmdebuut.

La Civil vertelt het verhaal van Cielo, een Mexicaanse moeder die op zoek gaat naar haar dochter die werd gekidnapt door een drugskartel. De film is een productie van Hans Everaert voor het Antwerpse productiehuis Menuetto, in coproductie met het productiehuis van de gebroeders Dardenne, Les Films du Fleuve, het Roemeense Mobra Films van Gouden Palm-winnaar Cristian Mungiu en het Mexicaanse Teorema.

Un Monde gaat over het niet zo onschuldige leven op de lagere school en de keuze tussen vrienden maken en familiebanden beschermen. Eén van de hoofdrollen is weggelegd voor Laura Verlinden (Image, Le tout nouveau testament). De film is een 100% Belgische productie, met als hoofdproducent Dragons Films en coproducent het Gentse productiehuis Lunanime.

La Semaine De La Critique 

In dit parallel onderdeel van het filmfestival is Rien à foutre van Emmanuel Marre & Julie Lecoustre te zien, een Frans duo dat in Brussel belande. La Semaine De La Critique zet iemands’ eerste of tweede speelfilm in de kijker. Rien à foutre schetst het vluchtige leven van een stewardess bij een low-cost luchtvaartmaatschappij, die al feestend de confrontatie vermijdt met de pijn die ze op de grond heeft achtergelaten. De film kwam tot stand samen met productiehuis Wrong Men en het Centre du cinéma et de l’audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

Ook Libertad, een coproductie van het Vlaams productiehuis Bulletproof Cupid, maakt deel uit van La Semaine De lL Critique. De film van Clara Roquet gaat over een meisje dat de zomerperiode doorbrengt in het Spaanse herenhuis van haar familie. Ze sluit er een geheime vriendschap met Libertad, de Colombiaanse dochter van de dienstmeid.

La Quinzaine des réalisateurs:

Voor ‘The Directors Fortnight’, een onafhankelijke selectie van het filmfestival van Cannes, is Mon Légionnaire van Rachel Lang geselecteerd. Het is de tweede speelfilm van de jonge Franse filmmaker uit Brussel en een overwegend Belgische coproductie, die de verhalen vertelt van het vreemdelingenlegioen.

Association pour le cinéma indépendant et sa diffusion:

Op ACID, een nevensectie van het festival, wordt Aya vertoond. De debuutfilm van Simon Coulibaly Gillard, een Fransman die in Brussel studeerde, werd geproduceerd door het Brusselse Michigan Films. De film gaat over Aya, die opgroeit bij haar moeder op het eiland Lahou. Haar paradijs is echter gedoemd om onder water te verdwijnen, maar ze zal het niet verlaten.

Officiële Selectie:

Where Is Anne Frank van Ari Folman, regisseur van het Oscargenomineerde Waltz with Bashir, is dan weer uitgenodigd voor een speciale vertoning buiten competitie. De film borduurt voort op het iconische verhaal van Anne Frank en brengt haar denkbeeldige vriendje Kitty tot leven.

De animatiefilm is een internationale coproductie tussen België, Luxemburg, Israël, Nederland en Frankrijk. Hij werd geproduceerd met de steun van Screen Flanders en het VAF en het grootste deel van de animaties gebeurde in Vlaanderen, in de studio van Walking The Dog.

Marché du Film

Ten slotte zullen in Cannes ook Vlaamse titels gepresenteerd worden op de Marché du Film, het industrie-event dat parallel met het filmfestival loopt. Aller/Retour, de nieuwe speelfilm van Dorothée van den Berghe die momenteel in postproductie is, is uitgenodigd om deel te nemen aan een showcase van het Tallinn Black Nights Festival op de filmmarkt in Cannes. De productie is in handen van Caviar.

Daarnaast zijn er ook maar liefst twaalf Belgische cinematografen te vinden op de aftiteling van de geselecteerde films. Ruben Impens (The Broken Circle Breakdown) stond bijvoorbeeld achter de camera bij Titane van Julia Ducournau, die ook meedingt naar een Gouden Palm in de Officiële competitie. Ontdek de anderen hier.

Benieuwd of we dit jaar een prijs in de wacht mogen slepen. Twee weken geleden won België alvast de Gouden Leeuw voor Beste Film op het prestigieuze reclamefestival Cannes Lions met Eternal Pregnancy, geregisseerd door Koen Mortier (Ex-Drummer, Un Ange) en Joe Vanhoutteghem.

Het filmfestival van Cannes loopt nog tot 17 juli, dan komen we te weten weten wie de Gouden Palm wint. 

Bekijk ook

Bekijk de trailer van Dealer!

Deze week werd de trailer gelost van Dealer, de film zal vanaf 10 november te …