Veel Belgisch op de 44ste editie van het Film Fest Gent

GENT, 21 september 2017. Een mooi internationaal progamma, met als uitschieters de winnaar van het Filmfestival van Cannes, ‘The Square’ van Ruben Östlund en ook ‘The Killing of a Sacred Deer’ van Yorgos Lanthimos en ‘Three Billboards Oudside Ebbing, Missouri’ van Martin McDonagh, en in totaal zeven wereldpremières van langspeelfilms.  Daaronder ‘Façades’ van Nathalie Basteyns en Kaat Beels, ‘Resurrection’ van Kristof Hoornaert en ‘Zagros’ van Sahim Omar Kalifa en als slotfilm ‘Charlie & Hannah gaan uit’ van Bert Scholiers. Dat werd zonet bekendgemaakt op de officiële voorstelling van de 44e editie in Sphinx Cinema. Zoals eerder aangekondigd ligt de focus dit jaar op de Italiaanse cinema en opent het festival met de Belgische prent ‘Insyriated’ van Philippe Van Leeuw. Van 10 tot 20 oktober biedt het festival een gevarieerde en boeiende waaier aan van langspeelfilms, documentaires, tv-series en kortfilms. Ze worden omkaderd door concerten, discussiepanels, talks en nieuw thematisch geordende parcours.  

 

Vlaams regisseur Gust Van den Berghe (‘Blue Bird’) mag dit jaar deel uitmaken van den internationale jury waarin actrices als Leila Hatami (Oscarwinnaar ‘A Separation’) en Greta Scacchi (‘Good Morning Babylonia’) zetelen en ook acteur Arnaud Valois (Franse Oscarinzending van dit jaar ‘120 battements par minute’) en Juliane Lorenz (Fassbinders vaste monteur van o.a. ‘Berlin Alexanderplatz’).

Geen Jannen in Gent

Eerst misschien de afwezigen. De twee Jannen : Jan Matthys en Jan Verheyen. Dat Jan Verheyen er niet bij is, is de normaalste zaak van de wereld. Er bestaat al jaren een vete tussen Patrick Duynslaegher en de bezigste Vlaamse regisseur. Politiek en artistiek verschillen ze zo hard van mening en aanpak dat het water tussen beiden veel te diep is. Mocht Erik Van Looy destijds nog het Gentse festival openen met het eerste deel van de Vincke & Verstuyft-trilogie, dan is er voor het laatste deel absoluut geen plaats.  Verheyen stelt ‘Het tweede gelaat’ dan maar in wereldpremière voor op het Filmfestival van Chicago, waar hij met ‘Het vonnis’ eerder in de prijzen viel. Nog zo’n prijzenpakker is Jan Matthys, naar wiens verfilming van ‘Vele hemels boven de zevende’ van Griet Op de Beeck het uitkijken is. Maar de bewerking van het boek van de Gentse schrijfster zal niet in Gent in première gaan. Gevraagd naar de niet-selectie van beide films zei Duynslaegher dat hij niet de gewoonte heeft te communiceren over niet-geselecteerde films.  Dan maar over naar de vele films die wél geselecteerd zijn.

Bülent Özturk op de set van ‘Blue Slience’

Eerder loste het Film Fest al het nieuws dat ‘Blue Silence’ van Bülent Öztürk zijn Belgische première in Gent zou beleven. Het langspeelfilmdebuut van de Koerdische Belg heeft intussen al verschillende prijzen opgestreken en het is dan ook uitkijken naar de eerste lange fictiefilm van de getalenteerde regisseur.

Nog zo’n prijzenpakker is Sahim Omar Kalifa.  Geen enkele Belgische kortfilmmaker wist meer prijzen te pakken met een film dan deze jongen met ‘Baghdad Messi’.  Zijn eerste lange heet ‘Zagros’ en is de enige Belgische film die in Gent in de hoofdcompetitie meedraait. ‘Zagros’ beleeft zijn wereldpremière in Gent.  De film werd mee geschreven door Jean-Claude Van Rijckeghem en geproduceerd door ‘A Private View’, het productiehuis van diezelfde Van Rijckeghem en Dries Phlypo. Ruben Impens, onder meer de vaste cameraman van Felix Van Groeningen, was DOP van ‘Zagros’.

Twee keer Johan

Ook twee films met Johan Leysen beleven hun wereldpremière in Gent.  Leysen, nog ernstig ziek vorig jaar, maar intussen hersteld en onlangs nog uitgebreid gevierd in Oostende.  Hij speelt een hoofdrol in ‘Resurrection’, het langspeelfilmdebuut van Kristof Hoornaert, de eigenzinnige Oostendse filmmaker die eerder al met zijn intrigerende, mysterieuze kortfilms (‘Kain’, ‘The Fall’, ‘Empire’) evenveel tegenstanders als voorstanders wist te verzamelen. ‘Resurrection’ liet lang op zich wachten, maar het is hopen op de grote verrijzenis in Gent. Naast Leysen is onder meer Gilles De Schryver in deze film te zien.  Dezelfde man die momenteel ook een klein rolletje heeft in ‘Cargo’, een film die hij met zijn firma ‘De Wereldvrede’ produceert.

In ‘Resurrection’ is De Schryver een jongeman op de vlucht die onderdak aangeboden krijgt door een oude kluizenaar. De jongere kerel praat niet en toch groeit er een band tussen beiden. Maar dan krijgt de oudere man te horen dat de jongen een moord heeft begaan.

In ‘Façades’ heeft Johan Leysen het niet makkelijker.  Want daar is hij dement.  Zoals hij onlangs ook al was in ‘Le passé devant nous’ van Nathalie Teirlinck. Maar dan anders.  De regisseurs van ‘Façades’ zijn ook weer vrouwelijk : Nathalie Basteyns en Kaat Beels.  Hetzelfde duo dat eerder ook tekende voor de bejubelde tv-series ‘Clan’ en ‘Beau Séjour’. Kaat Beels tekende eerder voor de langspeler ‘Swooni’ en ze co-regisseerde ook de serie ‘Tabula Rasa’ waarvan het Film Fest Gent ook de première presenteert

Twee keer Kaat

Kaat Beels zelf verklapte ons eerder dat ze zeer opgetogen was met de selectie voor het Film Fest Gent. Kijk maar.

En meteen gaven zij en haar partner en mederegisseuse Nathalie Basteyns de nodige toelichting bij hun film waarin naast Johan Leysen, ook Natali Broods, Theo Maassen en Frieda Pittoors te zien zullen zijn.

 

Er is ook de Franstalig Belgische film ‘Tueurs’ van Jean-François Hensgens en François Troukens, de misdaadfilm met onder meer Kevin Janssens en Tibo Vandenborre, die op het filmfestival van Venetië met succes gelanceerd werd.

 

En natuurlijk kijken we ook geweldig uit naar de slotfilm,Charlie en Hannah gaan uit’, het debuut van scenarist Bert Scholiers, waar we eerder aandacht aan besteden in het bioscoopjournaal.  Daphne Wellens en Evelien Bosmans spelen de hoofdrollen in dit relaas van twee vriendinnen die wel heel ongewone avonturen beleven wanneer ze op een vrijdagavond samen op stap gaan. De eerste teaser gaf nog niet veel prijs. We weten wel dat ook een derde boezemvriendin Frances Lefebure in de film te zien is.

Zoals ieder jaar is er ook dit jaar weer een competitie voor de beste Belgische studentenkortfilms waarbij  dit jaar Nicolas Gilson (journalist), Jules Debrock (producer), Imge Özbilge (regisseur), Pieter-Jan De Pue (regisseur), Frederik Sioen (muzikant) & Salomé Richard (actrice) deel van de jury uitmaken. De films die het tegen elkaar opnemen zijn de volgende :

‘Ada, tous les samedis’ van Camille Vigny  (INSAS, Fict – 21’),

‘A Gis (She, Gis)’ van Thiago Carvalhaes (Luca, Doc – 20’)

‘Croisé’ van Elke Vanoost (Luca, Fict – 19’)

‘Girlhood’ van Heleen Declercq (RITCS, Doc – 14’)

‘Jane Dog’ van Koen Blauwblomme (KASK, Fict – 19’)

‘Kutdag’ van Vincent Das  (RITCS, Fict – 9’)

‘Mixed Materials’ van Anna Van Riel (KASK, Animation – 7’)

‘Poor Kids’ van Michiel Dhont (KASK, Fict – 18’)

‘Serenitas’ van Jef Dehouse (RITCS, Animation – 9’)

‘Sons of No One’ van Hans Vannetelbosch  (Luca, Fict – 21’)

 

Nog meer kortfilms in ‘Follow Gent’, een jaarlijks project waarbij regisseurs, acteurs en crewleden samenspannen om met een minimum aan middelen verschillende kortfilms te maken, die op de ene of andere manier samen deel uitmaken van een groter verhaal.  Vaak een etalage van nieuw en boeiend talent.

Twee keer docu

Ook enkele docu’s van eigen bodem kunnen we tijdens het Film Fest gaan bekijken. Zoals ‘Rabot’ van Christina Vandekerckhove, een portret over de bewoners van drie woontorens in Gent die uit het stadsbeeld gaan verdwijnen.

En ‘Ours is a Country of Words’, een project waarmee Mathijs Poppe aan het KASK afstudeerde en dat zich afspeelt in het Palestijnse vluchtelingenkamp Shatila in Libanon.

In de sectie ‘Ethnographic Cinema’ zien we een film uit 1930 geprogrammeerd, ‘Au pays du scalp’ van Robert De Wavrin, gekoppeld aan een nieuwe film die twee medewerkers van de Cinematek gemaakt hebben met oude beelden die ze in de archieven hebben ontdekt. ‘Le Marquis de Wavrin, du manoir à la jungle’ heet de film van Grace Winter en Luc Plantier.

Twee keer Brossé

En ook het muzikale gedeelte van het festival dat traditioneel om de vingers af te likken is, kleurt dankzij onder meer Dirk Brossé weer deels Belgisch. Na de jaarlijkse uitreiking van de prestigieuze filmmuziekprijzen op 18 oktober in Capitole Gent, brengt Brussels Philharmonic o.l.v. Dirk Brossé op 19 oktober nog een extra concert zonder ceremonie: Symphonic Jazz Concert volledig gewijd aan de invloed van jazz op film waarvoor Brussels Philharmonic en Brussels Jazz Orchestra de handen in elkaar slaan.

Vele van de genoemde Belgische namen kunnen tijdens het festival ook aan het woord gehoord worden in de ‘Daily Talkies’ die zullen plaatsvinden in het Krookcafé op de middag en geleid zullen worden door programmadirecteur Patrick Duynslaegher en Roel Van Bambost.

Meer info over het festival op de site van Film Fest Gent

Check Also

DOCVILLE viert 20e editie met ScienceVille, speeddates en Sundance winnaars!

Vanavond start DOCVILLE 2024 met een feesteditie om u tegen te zeggen. Openen gebeurt met …