Belgische docu’s in the picture op Docville

Deze week loopt in Leuven het 13de festival van de documentaires, Docville.  De documentaire is een genre dat in opmars is. Heeft het met het oprukken van de fakeberichtgeving te maken?  Met het feit dat iedereen tegenwoordig zijn of haar versie van de waarheid heeft?  In ieder geval, je weet niet meer wat je mag geloven.  De waarheid bestaat niet meer. Maar wat je in Leuven ziet de komende dagen komt wel aardig in de buurt. Laten we het houden op de film die ‘waarachtig’ is. Het achtervoegsel -achtig zegt dat je de waarheid slechts kan benaderen, maakt het kr-achtig. Authentiek en oprecht. In ieder geval, nergens vallen de schellen zo van je ogen als op Docville.

Het festival opent met een Belgische coproductie van regisseur Raoul Peck, ‘I’m Not Your Negro’.  Daarin vertrekt Peck van een tekst van de Afro-Amerikaanse schrijver James Baldwin voor een reis door de zwarte geschiedenis die de Burgerrechtenbeweging uit de jaren ’60 verbindt met het huidige #BlackLivesMatter.  De film is een treffend betoog van archiefbeelden, filmfragmenten en actuele nieuwsbeelden aan elkaar gepraat door de bezwerende stem van Samuel L. Jackson. Maar wat een man, die Baldwin! En wat een belangrijke film!  Komt gelukkig ook uit in de betere bioscopen en is een aanrader voor al wie hoopt dat er nog hoop is voor de mensheid.

BELGISCHE DOCUMENTAIREFILMS IN THE PICTURE

Er dingen dit jaar 12 films, zowel Nederlandstalige als Franstalige producties, mee naar de Juryprijs voor de beste Belgische documentaire. Een aantal werd, met succes, uitgebracht in de bioscoop, anderen zijn bezig aan een festivalparcours en enkele gaan in (wereld)première op DOCVILLE!

Belgische kunstenaar Jan Fabre heeft de eer om als eerste nog levende kunstenaar een grootschalige tentoonstelling te mogen organiseren in het gerenommeerde State Hermitage Museum in Sint-Petersburg in Rusland. Maar daar komt heel wat bij kijken. Regisseur Wannes Peremans biedt in ‘Jan Fabre at the State Hermitage Museum’ een unieke inkijk zowel in het reilen en zeilen van één van de belangrijkste musea ter wereld, als in het persoonlijke leven van Jan Fabre.

Door de ogen van de kinderen die op het punt staan om volwassen te worden, brengt regisseur Simon Gillard het nomadische leven van het kleurrijke West-Afrikaanse Fulani volk tot leven. ‘Boli Bana’ is een erg zintuigelijke film die je helemaal meeneemt naar West-Afrika, waar je het stof van de savanne bijna kan proeven op de lippen en de zon voelt branden op de huid.

Wat gaat er door het hoofd van de ouders wiens kind al jaren vermist is? Regisseur Mathijs Vleugels brengt in ‘Stille Wildernis’ op een creatieve en poëtische manier de onzekerheid en het gemis in beeld, en neemt de kijker op sleeptouw wanneer een laatste poging van de politie misschien licht kan werpen op de verdwijningszaak van de jongen Tim die sinds 2003 spoorloos is.

Onlangs ging ‘El color del camaleon’ in première. Een film waarin Leuvenaar Andrés Lubbert 10 jaar na de dood van Pinochet zijn vader meeneemt naar het Chili waaruit hij jaren geleden geëmigreerd is, om te weten te komen wie zijn vader eigenlijk is.  Want dat de man niet open geweest is over zijn verleden, dat is intussen wel duidelijk. Een verhaal dat niet enkel vertelt over en terugkeert naar het verleden, maar dat ook de impact toont die het verleden heeft tot op vandaag.  Het verhaal van een vader die op zoek is naar innerlijke rust.  Maar ook een verhaal van een zoon, op zoek naar een open en oprechte dialoog met zijn eigen vader en antwoorden op zijn vragen.

‘L’Etranger’ van Kenneth Michiels is intussen enkele maanden uit, maar de film verdient heus een extra vertoning.  In zijn film zoomt Michiels in op de coach en de jonge voetballers van BX Brussels, het sociaal-sportief project van Vincent Kompany. Moussa — nog niet zolang geëmigreerd uit Senegal — is coach voor de jongens zowel op als naast het veld. ‘L’Etranger’ volgt hen langs winst en verlies, respect en cultuurverschillen, sportiviteit, ruzie en vriendschap.  Slaagt Moussa erin om de groep bij elkaar te houden en resultaten te behalen? Of nemen de problemen de bovenhand?

 

Ook de film van Pascal Poissonnier, ‘Arno : Dancing inside My Head’ wordt nog eens getoond.  Een prent waarin Arno al bij al te weinig in zijn hoofd laat kijken, maar waar je toch wel enig inzicht krijgt in zijn manier van muziek maken.  Wie fan is van de man moet dit echt wel zien.

‘Grands Travaux’ is de nieuwste van Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette.  Eerder vertoond in Vlaamse zalen, maar al zoveel goeds van gehoo
rd dat we die film ook zeker aanstippen.  Claes en Rochette laten de kijker als stille getuige mee lopen in een Nederlandstalige school in Brussel, een school met niet altijd de beste reputatie. Maar meer nog dan over de school, gaat de documentaire over de jongeren zelf, die ook vaak een stigma meedragen. Wie zijn ze en wat houdt ze bezig?  Leer wat er speelt in het leven van de Brusselse jongeren van vandaag.

Ook ‘Shadow World’ van de befaamde Belgische documentairemaker Johan Grimonprez is nog eens te zien. Winnaar van de prijs voor de beste documentaire op het wereldbefaamde Festival van Edinburgh en geselecteerd voor meer festivals dan u en ik wisten dat er bestonden.

‘Shadow World’ is dan ook een waanzinnig sterke documentaire over de internationale wapenhandel, die niet toevallig als ‘The Industry of Fear’ wordt bestempeld. Johan Grimonprez haalt de wapenhandelaars, politici, aanklagers, verklikkers, vredesactivisten en onderzoeksjournalisten voor de camera die Andrew Feinstein in zijn boek ’The Shadow World’ opvoerde, en vond nog tal van nieuwe getuigen die allemaal hetzelfde onthutsende verhaal vertellen, namelijk dat oorlog een uiterst corrupte business is waar veel befaamde politici de handen aan vuilmaken. Met leiders die zich verrijken aan wapenhandel, mag er simpelweg nooit vrede komen op aarde.

Schokkend, confronterend en tegelijk een film die ieder mens zou moeten zien, voor zijn eigen goed. Opdat de ogen nog wat meer geopend zouden zijn. Deze aardbol is geen vriendelijke plek. ‘Shadow World’ is een film waar Grimonprez jaren aan gewerkt heeft. Niet alleen om interviews te doen in alle uithoeken van de wereld, en met mensen te praten die zich in vele gevallen niet graag laten interviewen, hij heeft zijn film ook doorspekt met uniek beeldmateriaal dat hij werkelijk overal heeft opgespoord. Bovendien kon hij terugvallen op de 12 jaar research die Andrew Feinstein voor zijn boek heeft verricht. En is hij gekomen tot dit werkelijk unieke document dat nu dus ook uit is op dvd.

Johan Van Schaeren, de grote baas van Fonk, de Leuvense vzw achter Cinema Zed, het kortfilmfestival en DOCVILLE, maakte zelf een documentaire over ‘De Leuvense Scène’, waarin hij terugblikt op een memorabele periode in de geschiedenis van de vaderlandse pop en rock.

Ook nieuwe tv-documentaires van onder meer Fien Troch en Tim De Keersmaecker (‘Steenweg : ‘Passe Partout’ + ‘Extreme’) worden getoond op Docville. Net zoals de enkele afleveringen (‘Chicago’ en ‘Los Angeles’) uit de 6-delige serie ‘LeFtO – In Transit’ die door Kurt de Leijer over dj LeFtO gemaakt zijn. Die episodes zijn in wereldpremière in Leuven te zien. De reeks gaat op 26/3 op Canvas van start.

 

Ook Belgisch en ook een aanrader voor wie film niet alleen de platgetreden paden hoeft te bewandelen : ‘EXPRMNTL’. Hierin wordt het bekende (en beruchte) experimentele filmfestival belicht, dat tussen 1949 en 1974 in Knokke plaatsvond. Een belangrijk document over een mijlpaal in de Belgische filmgeschiedenis, dat elke filmstudent en cinefiel zou moeten zien. Brecht Debackere bevraagt zich over wat de term ‘experimentele film’ inhoudt en wat het vandaag de dag zou kunnen betekenen. Bekijk zeker de trailer en u zult zin hebben om de film te zien.

 

Voor het complete programma en andere Belgische films op Docville, neem je best een kijkje op de SITE van DOCVILLE.

 

 

Bekijk ook

Lukas Dhont naar de Oscars!!

Close van Lukas Dhont is genomineerd voor de Oscar voor Beste Internationale Speelfilm. Dat maakte …