Benoît Debie en Sidi Larbi Cherkaoui doen het met The Carters

De clip van het quasi koninklijke koppel, Beyonce en Jay-Z, is nog maar enkele dagen oud en nu al een wereldsensatie. Dat iedere nieuwe clip van dit wereldbefaamde duo sowieso in het oog zou springen, alleen nog maar omdat het hun clip betreft, is een feit, want verandert niet alles wat dat tweetal aanraakt in goud? Ze kunnen inmiddels alles en iedereen krijgen. En dus keken ze ook in de richting van België om het beste van het beste te vinden.  De bij momenten verbijsterende choreografie uit de clip is het werk van Sidi Larbi Cherkaoui, die ook verantwoordelijk is voor het danswerk dat je binnenkort in ‘Girl’ van Lukas Dhont te zien krijgt, de film waarmee de jonge Belg de Camera d’Or in Cannes won, het camerawerk is van Benoît Debie, nog een Belg.

Al is Debie al lang geen Belgische naam meer, maar een cameraman van wereldfaam. De Belgische cameraman maakte jaren geleden al wereldfaam met zijn camerawerk voor ‘Irréversible’ van de controversiële Franse regisseur Gaspard Noé, met wie hij vervolgens ook ‘Enter the Void’, ‘Love’ en onlangs nog ‘Climax’ draaide.  In eigen land hielp hij er ook voor zorgen dat Fabrice DuWelz internationaal werd opgemerkt. Hij draaide voor hem onder meer ‘Calvaire’, ‘Vinyan’ en ‘Colt 45’. Met Harmony Korine draaide hij het ook controversiële ‘Spring Breakers’.  En ook voor ‘The Beach Bum’ van diezelfde regisseur verzorgde hij het camerawerk.  Het is voorlopig nog wachten op die film waarin Matthew McConaughey en Snoop Dogg te zien zullen zijn.

Een cameraman met wereldfaam

Debie is trouwens intussen wel gewoon om bekend volk voor zijn camera te zien.  In ‘Submergence’ van Wim Wenders draaide hij met James MacAvoy en Alicia Vikander en in ‘Every Thing Will Be Fine’ van diezelfde regisseur stonden James Franco en Charlotte Gainsbourg voor zijn lens. Toen Ryan Gosling zich aan zijn langspeelfilmdebuut als regisseur waagde, kwam hij ook bij Debie terecht.  En ‘One More Time With Feeling’, de verpletterend mooie documentaire over Nick Cave, deed het ook met zijn beelden. Het was trouwens niet de eerste keer dat hij ook notoir muziekvolk met zijn beelden mocht verwennen. Dat hij eerder verantwoordelijk was voor de beelden in ‘The Runaways’, de film over Joan Jett, met onder meer Kristen Stewart en Dakota Fanning, zal daar ook wel voor iets tussen gezeten hebben. Maar er staan intussen al wel enkele befaamde clips op zijn naam. Check anders maar eens de clips van ‘Who Do We Think We Are’ van John Legend. Of nog beter: ‘Bitch Better Have My Money’ van Rihanna. En ook de clip die mooi op weg is om ’s wereld meest bekeken clip te worden, ‘Apeshit’ van The Carters, ofte Jay-Z en Beyonce, waarin het legendarische duo samen met een bende dansers de galerijen van het Louvre inpalmen met de geweldige choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui, is getekend: Benoît Debie. En het is ook ten zeerste uitkijken naar ‘The Sister Brothers’,  de langverwachte Amerikaanse western van Jacques Audiard met Jake Gyllenhaal en Joacquin Phoenix, die op alle niveaus over toppers kon beschikken.

 

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …