Bioscoopsector en Stichting tegen Kanker slaan handen in elkaar!

Op 4 februari is het Wereldkankerdag, een dag waarop de strijd tegen kanker extra in de verf wordt gezet. Speciaal voor die gelegenheid sloegen Stichting tegen Kanker en de bioscoopsector de handen in elkaar. Dat leverde de solidariteitsactie “1 TICKET voor het leven” op. Die zorgt ervoor dat je de strijd tegen kanker kan steunen door op 4 februari naar de bioscoop te gaan. Voor elk verkocht ticket voor een voorstelling in de deelnemende bioscopen wordt dan namelijk 1 euro geschonken aan Stichting tegen Kanker.

De strijd tegen kanker redt gemiddeld één persoon per 90 minuten. Dat is de duur van een film!

Statistieken van Stichting Kankerregister tonen aan dat de strijd tegen kanker in België gemiddeld één persoon per 90 minuten redt. In samenwerking met Film Matters Belgium (de Belgische Vereniging van Filmdistributeurs) en de Federatie van Cinema’s van België (FCB) lanceert Stichting tegen Kanker daarom de actie “1 TICKET voor het leven” om geld in te zamelen om kanker en de gevolgen ervan te bestrijden.

De drie partners nodigen iedereen uit om op zaterdag 4 februari, Wereldkankerdag, een bijdrage te leveren door simpelweg naar de bioscoop te gaan om er een film naar keuze bij te wonen in een van de 65 deelnemende bioscopen. Voor elk verkocht ticket voor een screening op die dag wordt 1 euro geschonken aan Stichting tegen Kanker. De Stichting heeft als missie kankeronderzoek te financieren, iedereen in België te sensibiliseren met preventieboodschappen en mensen met kanker en hun naasten bij te staan.

“We zijn erg blij met deze samenwerking met de Belgische bioscoopsector. Het is een geweldige kans voor Stichting tegen Kanker om de impact van ons werk onder de aandacht te brengen. Ik nodig iedereen overal in België uit om op 4 februari naar de bioscoop te gaan en zo samen met ons bij te dragen tot het bestrijden van kanker”, zegt Patricia Lanssiers, Algemeen Directeur van Stichting tegen Kanker.

Ook in de bioscoopsector zelf zijn ze blij een steentje te kunnen bijdragen aan de strijd tegen kanker:
“Elke 90 minuten redt onderzoek gemiddeld één leven. Door op Wereldkankerdag 1 euro per verkocht ticket te schenken, willen de Belgische bioscoopuitbaters mensen steunen die door de ziekte worden getroffen en bijdragen aan de strijd tegen kanker. Koop op 4 februari 1 ticket voor het leven en kom naar de bioscoop”, zegt Thierry Laermans, secretaris-generaal van de FCB (Federatie van Cinema’s van België).

 

Hoe deelnemen?

Alle informatie en de deelnemende bioscopen zijn te vinden op de website www.1ticketvoorhetleven.be. Alles wat je moet doen is op 4 februari een bezoek brengen aan je favoriete bioscoop en er een ticket kopen voor een film naar keuze. Van het bedrag dat je betaalt, gaat automatisch 1 euro naar wetenschappelijk onderzoek tegen kanker en projecten die bijdragen aan het welzijn van patiënten.

Wil je dit initiatief extra steunen? Gebruik online dan de hashtag #1ticketvoorhetleven om de actie te verspreiden.

 

Over Stichting tegen Kanker

Kanker treft jaarlijks meer dan 71.000 mensen in België. Financiering van kankeronderzoek is dan ook de prioriteit van Stichting tegen Kanker om de ziekte te bestrijden. Daarom investeert ze in de meest veelbelovende onderzoeksprojecten waar durf en innovatie voorop staan. Naast de financiering van kankeronderzoek zet ze ook in op psychosociale projecten voor patiënten en hun naasten, informeert ze zieken, hun omgeving en het brede publiek en voert ze preventieacties.

Over FCB 

De Federatie van Cinema’s van België groepeert op dit moment 311 Belgische bioscoopzalen in al hun diversiteit: middelgrote (inter)nationale groepen, kleine exploitatie en Art Houses.

Als belangrijkste rol heeft FCB de enige vertegenwoordiger te zijn van het geheel van de bioscoopzalen tegenover alle mogelijke partijen, zoals de overheidsinstanties of andere organisaties zoals Sabam, VFDB, vakbonden, enz… en tegenover de pers.

Over Film Matters

Film Matters is de vereniging die actief de belangen van filmdistributeurs in België vertegenwoordigt. Hun leden zijn zowel Hollywood-studio’s (zoals Sony, Disney of Warner Bros) als de ‘independents’ (zoals Cinéart, KFD of Paradiso) die samen de overgrote meerderheid van de films die in België uitgebracht worden, vertegenwoordigen.

 

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …