’Booster’ : een hippe Vlaamse guerillafilm met een Amerikaans promotiebudget

De distributeur en coproducent van de film ‘Booster’ is Jekino, de verdeler van jeugdfilms in Vlaanderen.  De man die al jaren aan het roer staat van Jekino is Felix Van Ginderhuysen. Hij is zeer blij met ‘Booster’ en terecht ook : Beresterke film, deze bewerking van ‘Wolken en een beetje regen’, een boek van Dirk Dobbeleers en Marc Hendrickx.  Maar hij heeft lang geaarzeld om het te doen. Want hij had geen goeie ervaringen met de Vlaamse films waar hij in het verleden geld had ingestoken en dus had hij zich voorgenomen om nooit nog een cent in een Vlaamse film te investeren. Daniel Lambo deed hem van dat voornemen afzien.

 

Felix Van Ginderhuysen

Felix Van Ginderhuysen gelooft wel in het talent van bij ons.  En hij staat nog altijd achter de films die hij in het verleden hielp tot stand komen : ‘Man Van Staal’ van Vincent Bal, ‘Falling’ van Hans Herbots en ‘Olivetti 82’ van Rudi Van den Bossche uit 2001, naar de gelijknamige roman van Eriek Verpale.  Alleen vervelend dat zijn engagement voor die films bijna ook het faillissement betekende van het bekende distributiehuis van de betere jeugdfilms, Jekino.

 

Zijn engagement was bijna zijn faillissement

’Falling’ van Hans Herbots

“Al wat we aan reserve hadden, zagen we in rook opgaan.  En op de koop toe kregen we er een pak schulden bij.”  Het waren ook andere tijden. De taxshelter bestond niet en de Vlaamse film was toen bijlange niet zo hip als tegenwoordig. Plus, de subsidies waren toen ook nog niet wat ze nu zijn. Dus was de kans veel groter dat je als producent je broek scheurde. Het overkwam Felix Vanginderhuysen en zijn Jekino enkele keren. “Het was niet uitzonderlijk dat je er als producent bekaaid uitkwam. Dat waren de tijden dat andere goeie films als ‘Hombres Complicados’ van Dominique Deruddere en ‘Film 1’ van Willem Wallyn voor financiële rampen zorgden. Wij maakten het mee dat er 1000 of 2000 man naar onze films kwamen kijken. Met ‘Falling’ hadden we nog geluk dat er een pak schoolvertoningen geboekt waren, omdat de film gebaseerd was op het boek van Anne Provoost. Maar ik zeg het, we bleven met een paar financiële kraters achter.”

Een haalbaar risico

Toen Daniel Lambo met het project van ‘Booster’ kwam aanzetten, werd hij dan ook niet bepaald met open armen ontvangen bij Jekino. Maar Lambo liet zich niet zomaar afwimpelen en zorgde voor een sterk dossier. Hij zou de film voor slechts 125000 euro maken, zo zei hij, en hij had een pak alternatieve financiers aan boord. Toen Vanginderhuysen het scenario las dat Daniel Lambo en co-scenarist Jan Schuermans bij hem achterlieten, was hij meteen verkocht.  Er was niet alleen een heel sterk verhaal, het project leek een haalbaar risico. Felix Van Ginderhuysen baseerde zijn budget op een 15000 toeschouwers.  Daarmee stak hij niet meteen zijn nek uit. Een film met de thematiek van ‘Booster’ moet de komende jaren alleen al met de schoolvertoningen 10 of 20.000. man kunnen lokken.

 

’Dry Branches of Iran’

Maar toen één van zijn medewerkers na een setbezoek verslag uitbracht, hield hij toch even zijn hart vast.  Bleek dat er met een extreem kleine ploeg gedraaid werd. Er was zelfs niemand die de continuity voor zijn rekening nam.  Belichting en assistentie waren onbestaande op de set. Improvisatie was er des te meer. Maar wie Lambo een beetje kent, weet dat hij met no-budget en low-budget overweg kan. Een paar jaar geleden bediende hij zich van enkele gsm’s om clandestien een langspeelfilm te draaien in Iran, ’Dry Branches of Iran’, vorig jaar kwam zijn film ’Traumland’ uit, die hij draaide met Iwein Segers en ook vrijwel zonder geld, maar even goed blikte hij een bescheiden langspeelfilmbudget de komedie ’Los Flamencos’ in.  Lambo benadrukt dat hij er absoluut niet op uit is de beeldindustrie kapot te maken. Wel integendeel.  ”Als er veel geld is, draai ik graag met veel geld en veel middelen.  Is er weinig of geen geld, dan is dat voor mij geen reden om niet te filmen.”

Een oef-gevoel

Intussen is Van Ginderhuysen gerustgesteld.  Toen we hem zagen bij Option Media in Mechelen, moest alleen nog de colourgrading gebeuren.  Van Ginderhuysen zag er de film voor de derde maal en was in de wolken.  “Hij wordt iedere keer beter.”  Ook de jonge acteurs waren tevreden.  Opgelucht ook, zo bekende Aäron Roggeman, een van de jonge hoofdrolspelers die al op enkele sets gestaan heeft en intussen weet dat film gewoonlijk met meer middelen gedraaid wordt.

Prima acteerwerk

Niet alleen Aäron Roggeman heeft reden tot tevredenheid.  Alle acteurs zijn goed.  Maurits De Baets, die samen met Roggeman de hoofdrol speelt, is een gezicht voor de toekomst, Anna Franziska Jäger, bevestigt al het goeie wat ze onder meer in ‘My Queen Karo’ liet zien en ook Nathan Gybels, Thijs J. Antonneau, Lisa Ahenkona en Maité Steenhoudt zijn jonge acteurs die we hopelijk gaan terugzien. Jurgen Delnaet, de laatste tijd heel sterk op dreef, met prachtvertolkingen in ‘Halfweg’ en de serie ‘Marsman’, kan blijkbaar niet slecht zijn in een Vlaamse film en Joke Devynck is nooit beter geweest dan in de rol waarvoor ze hier heel diep gaat.

de jonge acteurs waren tevreden na de visie bij Option Media. Vlnr herken je Thijs J. Antonneau, Aäron Roggeman, Brent Bauwens en Nathan Gijbels.

De meest avontuurlijke van de Belgische filmmakers

(links) Thijs Hasselman en (rechts) Daniel Lambo
Alexander De Backer

Regisseur Daniël Lambo, de meest avontuurlijke van alle Belgische filmmakers, ziet hier werkelijk alles op zijn plaats vallen.  Hij werkt met een D.O.P., Alexander De Backer, en een monteur, Thijs Hasselman, die nooit eerder op de set van een langspeelfilm stonden, en beide heren trekken meer dan behoorlijk uit de slag.  En ook de muziek van Peter Baert en Channel Zero bewijzen hier hun kracht.

Een boost voor vele carrières

Doordat intussen het geloof in de film dermate is toegenomen, heeft de film een promotiebudget naar Amerikaanse normen, lacht Van Ginderhuysen. In die zin dat het promotiebudget intussen gelijk is aan het productiebudget. “Een guerillafilm met een Amerikaans promotiebudget dus,” zo voegt Van Ginderhuysen er aan toe. Dat betekent ook dat er intussen 25000 toeschouwers naar de film moeten komen om uit de kosten te geraken. Maar dat is best haalbaar. Want niet alleen is ‘Booster’ een film die hip genoeg oogt om zelfs de jeugd te lokken die Vlaamse films nog altijd niet hip vinden, dit is een film die even goed volwassenen als bejaarden kan aanspreken. ‘Booster’ zou een film kunnen zijn die heel veel carrières een serieuze boost zou kunnen geven.

Zie ook :

Beeldenstormer Daniel Lambo over ’Dry Branches of Iran’

Daniel Lambo over ’Traumland’

Daniel Lambo over ’Los Flamencos’

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …