‘Brabançonne’, ‘Tot altijd’ en ‘Brasserie Romantiek’ internationaal

We blijven het hier rondtoeteren : de Vlaamse film gaat de grenzen over.  Jawel, dames en heren.  Het maakt allemaal deel uit van het groeiproces.  Er worden hier nu eenmaal te veel Vlaamse films gemaakt om alleen op de Vlamingen te mikken.  Mensen voorbij de grenzen houden ook van wat onze filmmakers doen. Zoveel is intussen duidelijk. En zelfs Vlaamse films met Vlaamse en Waalse liedjes vinden in het buitenland veel gegadigden.   Voor we het weten, staan zelfs de Zuid-Koreanen mee te brullen op de muziek van Jimmy Frey en Ann Christy.

‘Brabançonne’, de speelfilm van regisseur Vincent Bal, is verkocht aan verschillende buitenlandse distributeurs, dat meldt producent Eyeworks. De muzikale komedie die vorige week nog aan potentiële kopers voorgesteld werd op de European Film Market (EFM) tijdens het Filmfestival van Berlijn kan alvast rekenen op een release in Frankrijk, Japan, Zuid-Korea en Turkije. Voor verschillende andere landen lopen er nog gesprekken met distributeurs.

Belgian Rhapsody


‘Brabançonne’ werd vorige week tijdens de European Film Market (EFM) van het Internationaal Filmfestival van Berlijn voor het eerst aan potentiële aankopers voorgesteld onder de naam ‘Belgian Rhapsody’ en kon er meteen op de nodige aandacht rekenen. Distributeur Paradis Films (‘Tinker Tailor Soldier Spy’, ‘Soeur Sourire’) zal de film uitbrengen in Frankrijk, terwijl de Japanse rechten gekocht werden door Fine Films die o.a. al films als ‘Under The Skin’ en ‘Dallas Buyers Club’ verdeelde. Seed zorgt voor een release in Zuid-Korea. Bovendien springt ook Turkije op de kar, daar zal Mor Film de distributie voor zijn rekening nemen.

Daarnaast lopen via ‘Be for Films’ dat de film internationaal vertegenwoordigt momenteel nog onderhandelingen met verschillende andere landen die interesse hebben.

Producent Peter Bouckaert van Eyeworks reageert enthousiast op de buitenlandse interesse: “Niemand van ons had durven hopen dat de belangstelling direct zo groot én concreet zou zijn vanaf de eerste vertoning. De film werd geprezen om zijn originaliteit, zijn frisheid, de muziek en de regie van Vincent Bal. Dat de film nu al verkocht is aan belangrijke territoria zoals Japan, Zuid-Korea en Frankrijk is een geweldige opsteker en toont aan dat het potentieel van de film de lokale markt overstijgt.”

A tout jamais

Nog meer goed nieuws voor Peter Bouckaert trouwens, want zoals eerder gemeld hier op Cinevox wordt ook het door Eyeworks geproduceerde ‘Tot altijd’, vanaf 11 maart in de Franse bioscoopzalen verwacht. De film die bij ons bijna 200.000 bezoekers lokte, wordt er door Bodega Films – ook de Franse distributeur van ‘The Broken Circle Breakdown’ – verdeeld onder de titel ‘A tout jamais’. Het is de 2de film van Nic Balthazar wiens eerste film ‘Ben X’ trouwens ook een Franse release kreeg. Deze zomer draait Balthazar ‘Say Something Funny’.

Brasserie Romantique/Romantic/Romantiek

Het valt ons op dat de Vlaamse film alsmaar internationaler wordt, internationaler denkt. Jawel, Dries Phlypo, producent van ‘A Private View’ herinnert er ons vandaag nog even aan met zijn Facebook-melding : Vanaf vandaag lopen zowel ‘Zurich’ als ‘Boy7’ in de Nederlandse bioscopen en is Brasserie Romantiek’ gestart in Spanje, Duitsland en Canada terwijl ‘Trouw met Mij!’ nog steeds te zien is in de Vlaamse zalen.

‘Zurich’ en ‘Boy 7’ zijn 2 Nederlandse films waarvoor ‘A Private View’ als co-producent optrad. ‘Boy 7’ is een Nederlandse youg-adults film waarin de Vlaamse Ella-June Henrard één van de hoofdrollen vertolkt.  De film werd vorige week voor het eerst getoond aan een Vlaams publiek op het Jeugdfilmfestival in Brugge en Antwerpen.  ‘Zurich’ won vorige week nog de CICAE Art Cinema Award van de Internationale Confederatie van Arthouse Bioscopen. ‘Zurich’ is de tweede film van de Nederlandse Sacha Polak en kan bij de release in Nederland rekenen op ronduit uitbundige kritieken. Het is een road movie met Wende Snijders in de hoofdrol en achter de camera staat Vlaams DOP Frank van den Eeden die eerder al meewerkte aan o.a. ‘The Invader’ van Nicholas Provost, ‘Dossier K’ en ‘Het Vonnis’ van Jan Verheyen, ‘De Behandeling’ van Hans Herbots, ‘Flying Home’ van Dominique Deruddere, ‘Swooni’ van Kaat Beels en de films van Fien Troch.

‘Zurich’ is voor alle duidelijkheid een Nederlands-Duits-Belgische productie met Dries Phlypo en Jean-Claude van Rijckeghem van A Private View als Vlaamse coproducenten. Cinéart brengt de film nog voor de zomer bij ons in de zalen.  En de film kon rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.  Want dat ook onze officiële instanties verder dan hun neus lang is, mag en moet ook geregeld eens gezegd worden.

Die instanties waren ook al verstandig genoeg om ook hun volledige steun te verlenen aan Jaco Van Dormael, wiens ‘Le tout nouveau testament’ (met onder meer Laura Verlinden) nu al een megahit bleek in Berlijn. Het komt nog goed met België.

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …