Home / Nieuws / Varia / Christina Vandekerckhove en haar Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Christina Vandekerckhove en haar Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

De laatste jaren gebeurt het alsmaar vaker dat documentaires eruit springen.  Dat ze ontroeren, aangrijpen, ons laten voelen wat zelfs fictie niet vermag.  Christina Vandekerckhove heeft het ook gekund, met ‘Rabot’, een film die vanaf volgende week in de bioscopen draait en na het Film Fest Gent door critici, kenners en publiek het etiket ‘must’ opgeplakt kreeg.  Met andere woorden : dit is een film die we voor ons eigen goed moeten zien. En wij niet alleen.  Ook het buitenland lijkt te gaan aanschuiven. Weldra mag ‘Rabot’ ook naar het Filmfestival van Rotterdam. We zijn dan ook zeer verheugd dat Christina de tijd en goesting vond om tussendoor nog onze nieuwjaarsvraagjes te beantwoorden. 

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Mijn film ‘Rabot’ komt vanaf 17 januari in de Vlaamse filmzalen en gaat eind deze maand ook naar het Filmfestival Rotterdam. Ik ben benieuwd hoe de film zal onthaald worden bij het grote publiek. Het Filmfest Gent was al fantastisch met als bekroning de publieksprijs. Daarnaast ben ik terug beginnen schrijven aan een nieuw idee voor een documentaire en een kortfilm.

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

‘Seul à mon marriage’ van de Brusselse Marta Bergman met de fantastische Tom Vermeir in de hoofdrol. Marta Bergman is ook een documentaire maakster en dit is haar speelfilmdebuut. Benieuwd dus, zeker omdat ik die stap naar fictie ook wil zetten. Verder nog naar ‘Sakawa’ van Ben Asamoah en ‘Coup de grace’ van Dorothée Van Den Berghe en Griet Van Reeth beide Inti Films producties.

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Jan Van der Weken. Een uitstekend monteur waar ik ook steeds mee samen werk. Super getalenteerd en gepassioneerd door wat hij doet: verhalen vertellen.  De rol van de monteur in film is zo cruciaal. Als regisseur voel je je het meest onzeker en kwetsbaar tijdens de fase van de montage. Alles komt bloot te liggen, je herdenkt uw film nogmaals en dan is het erg fijn om een sterk iemand aan uw zijde te hebben en dat is Jan zeker. Hij is nu vooral gekend als televisiemonteur voor bekroonde reeksen als ‘Goed volk’ en ‘Een kwestie van geluk’ maar zet nu zijn stappen in de filmwereld.

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Tom Vermeir

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop.  Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

De Vlaamse film is gegroeid en dat is ook mede dankzij hem.

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Ga voor frisse, kwalitatieve en originele ideeën die verrassende films kunnen opleveren, speel niet op veilig. Films die durven radicale keuzes maken en een eigenheid hebben die het Vlaamse landschap overstijgt. En misschien eens de hoofden bijeen steken en nadenken over nieuwe distributiemodellen.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Fien Troch

 

Zie ook : 

Anderen die vooruitblikken

Trailer ‘Rabot’

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …