Courtisane filmfestival van 1 tot 5 april in Gent!

Kevin Jerome Everson, IFO (2017)

Van 1 tot en met 5 april vormt de stad Gent het decor voor alweer een nieuwe editie van het Courtisane festival. Een uitgebreid assortiment van filmvertoningen, gesprekken, installaties en performances staat garant voor een avontuurlijke ontdekkingstocht doorheen de rijke wereld van de audiovisuele kunsten. Dit jaar zal het festival doorgaan in Minard, Sphinx Cinema, KASKcinema en Paddenhoek.

Kevin Jerome Everson, IFO (2017)

Het programma van Courtisane festival 2020 biedt naast een van selectie van nooit eerder in België vertoond werk van buitenlandse en lokale makers ook een focus op het werk van Lis Rhodes en Kevin Jerome Everson. Het retrospectieve programma Out of the Shadows verzamelt zelden geziene films van vier filmmaaksters uit de Arabische wereld: Atteyat Al-Abnoudy, Assia Djebar, Jocelyne Saab en Heiny Srour.

Een aantal van de aanwezige makers gooide in het afgelopen jaar hoge ogen in het internationale kunst- en filmgebeuren: Pedro Costa won onder andere de Gouden Luipaard in Locarno, het werk van Eric Baudelaire werd bekroond met de Prix Marcel Duchamp, Kevin Jerome Everson werd gehuldigd met de Heinz Award. Het Courtisane festival vormt een unieke gelegenheid om deze makers in levende lijve te ontmoeten en hun werk te ontdekken.

ARTIST IN FOCUS: LIS RHODES

Lis Rhodes, Light Reading (1978)

Lis Rhodes is een Britse kunstenaar en filmmaker die sinds de jaren ‘70 radicaal en experimenteel werk maakt dat de dominante narratieven en machtsstructuren van taal uitdaagt. Ze was een toonaangevende figuur in de London Film-Makers’ Co-operative en medeoprichter van Circles, de eerste Britse filmdistributeur van video’s, films en performances van vrouwelijke kunstenaars.

Op donderdag 2 april zal er in Minard een unieke double bill te aanschouwen zijn. Met trots verwelkomen we Kali Malone, een Amerikaanse componist wiens muziek kan omschreven worden als donkere, minimalistische ambient. Dezelfde avond wordt de
installatie Light Music van Lis Rhodes getoond. Dit werk bestaande uit twee 16mm projectoren is een reactie op het gebrek aan aandacht voor vrouwelijke componisten.

De installatie Journal of Disbelief (2016) van Artist in Focus Lis Rhodes tonen we op zaterdag 4 april. Het werk scheurt pagina’s uit de voorbije twintig jaar om te herinneren en te waarschuwen. In september 2001 was Barbara Lee, een Democrate uit Oakland, de enige van 535 parlementsleden die tegen het voorstel stemde om president Bush onvoorwaardelijke macht te verlenen om militaire actie te ondernemen. In 2003 luidde het juridische advies van de Britse regering dat er onvoldoende wettelijke grond was voor een preventieve invasie van Irak. Wat lang geleden lijkt, staat nog altijd aan de horizon, zich afspelend voor onze ogen.

ARTIST IN FOCUS: KEVIN JEROME EVERSON

Kevin Jerome Everson, Union (2019)

De in Ohio geboren Kevin Jerome Everson is een van de meest productieve en gerespecteerde filmmakers in de Verenigde Staten. Gedurende de voorbije twintig jaar produceerde hij aan een onvermoeibaar tempo meer dan 150 films die de levens en ervaringen van working-class Afro-Amerikanen portretteren aan de hand van een impressionistisch esthetisch palet dat zowel inspiratie put uit de beeldende kunsten als uit straatfotografie en observationele cinema. Everson’s films zijn vertoond op talloze internationale filmfestivals en gehuldigd in instellingen zoals Tate Modern en het Whitney Museum.

Op het Courtisane festival wordt een uitgebreide selectie van zijn werk vertoond. Zeven van zijn kortfilms zullen op woensdag 1 april om 20u30 te zien zijn op de openingsavond van het festival.

Kevin Jerome Everson, Park Lanes (2015)

Op vrijdag 3 april tonen we de installatie Park Lanes (2015) van Kevin Jerome
Everson. Dit werk, een installatie van acht uur lang, toont een doorgaanse werkdag in een fabriek. De structuur van de werkdag bepaalt de structuur van de film. Lange, observerende shots tonen Afrikaans-Amerikaanse en Vietnamees-Amerikaanse arbeiders. Everson stelt de rol van ras en klasse bij arbeid in vraag, terwijl hij een herwaardering zoekt van de alledaagse handelingen.

RETROSPECTIEF PROGRAMMA: OUT OF THE SHADOWS

Het retrospectieve programma Out of the Shadows wil een nieuw licht werpen op het werk van vier filmmakers uit de Arabische wereld: Atteyat Al-Abnoudy, Assia

Heiny Srour, The Hour of Liberation Has Arrived (1974)

Djebar, Jocelyne Saab en Heiny Srour. Deze filmmakers, afkomstig uit verschillende regio’s en achtergronden, begonnen allen in de jaren zeventig films te maken. Tegen de stroom in wijdden ze zich overwegend aan verhalen en stemmen die binnen de officiële Geschiedschrijving overschaduwd dreigden te raken. Hoewel elk van deze filmmakers verschillende benaderingen ontwikkelde, verkent hun werk gemeenschappelijke thema’s zoals herinnering en identiteit, onderdrukking en bevrijding, geweld en uitsluiting, en de sociale en politieke rol van vrouwen in Arabische samenlevingen en geschiedenissen.

SELECTIE

Nina Menkes, Queen of Diamonds (1990)

Het selectieprogramma bestaat uit dertien programma’s van recente en herontdekte werken. De selectie bevat zowel kort werk als langspeelfilms van onder andere Nina Menkes, Morgan Quaintance, Eric Baudelaire, Margaret Tait, Pedro Costa en Chantal Akerman. We sluiten op zondag 5 april het festival af met Lav Diaz’ meest recente film The Halt (2019), een vijf uur durende sci-fi film die een donkere toekomst voorspelt en tegelijk commentaar geeft op huidige politiek regime in de Filipijnen. Dit programma vertoont zowel films in de cinemazaal als installaties in de exporuimtes van Minard.

Op woensdag 1 en donderdag 2 april tonen we de installatie Touchstone (2019) van de Belgische kunstenaar Wim Janssen. De film toont een jongen die leert hoe hij met zijn vinger een wijnglas kan doen fluiten. De film wordt geprojecteerd door de twee wijnglazen, en ook de filmstrip begeeft zich over de wijnglazen. Net als op het beeld beginnen de wijnglazen te fluiten, als een tweede geluidsbron die de eerste vervoegt.

Wim Janssen is slechts één van de Belgische makers die gerepresenteerd zal worden op deze festivaleditie. Ook Manon de Boer zal twee films tonen in het selectieprogramma: The Untroubled Mind (2016) en Caco, João, Mava and Rebecca. From nothing to something to something else, part 2 (2019). Ina Luchspergers meest recente film Catskin (Alle Sorten Rauh) (2020) zal vertoond worden voorafgaand aan de première van This day won’t last (2020) van de Tunesisch-Belgische maker Mouaad el Salem. Beide makers zoeken de grenzen op van de positie die ze in hun politieke landschap kunnen aannemen. Jorn Plucieniczak is een jonge maker die recent afstudeerde van LUCA Brussel. In zijn film +6 GAIN (2019), die balanceert op de grens van fictie en documentaire, focust hij op de jeugdcultuur en hoe gabbercultuur hier een plaats in krijgt. D’Est (1993) van Chantal Akerman zal getoond worden in het gastprogramma van Claire Atherton, haar vaste monteur.

Naast filmvertoningen staan er talrijke masterclasses op het programma, o.a. met Claire Atherton en Kevin Jerome Everson, georganiseerd in samenwerking met de filmafdelingen van KASK School of Arts Gent en LUCA Brussel. De vele kunstenaars en filmmakers die ter gelegenheid van de vertoning van hun werk in Gent zijn, krijgen de kans om hun ervaring uit te wisselen met de volgende generatie filmmakers.

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …