De competitie van de Vlaamse festivals is weer begonnen

Het gevecht om de Vlaamse film op scherp.

Gisteren, maandag 6 mei om 18u30 in het Mariott Hotel op de Graslei in Gent, een eerste persconferentie. Om wat te melden? Van alles en niets. Wel heel vroeg, aangezien het Festival van Gent pas in oktober van start gaat. Of komt het doordat het Festival van Oostende een eerste persconferentie geeft over de plannen voor dit jaar. Maar wie was er het eerst? De kip of het ei. Of was het de derde hond? Een half uurtje voor de persconferentie in Gent begon, stuurden de filmvrienden van het Festival van Brussel een persbericht om te melden dat Charlotte Rampling er dit jaar het festival zal afsluiten. Het is duidelijk : een week voor in Cannes de competitie van ’s werelds grootste festival begint, is ook hier de competitie van de festivals al begonnen.


Rampling, maar geen ramp

Een dik half uur voor de persconferentie in Gent begon, was er nog een persbericht van het Festival van Brussel. Datzelfde Festival van de Europese film, dat het bestond om vorige jaar met een openingsfilm uit te pakken die niet in het Nederlands ondertiteld was. Maar ze mengen zich wel graag in het Vlaamse festivaldebat. Al staat in hun persbericht te lezen : ‘het festival verheugd zich op de komst van Charlotte Rampling.’ Terwijl wij ‚verheugt’ met -t schrijven in de derde persoon enkelvoud. Maar goed, ze proberen toch. Goed ja, Rampling. Die hebben ze in Gent gehad toen ze nog veel jonger en veel beter was. Geen ramp dus. Erger was de kwestie Daan Stuyven. Net voor het Festival van Gent bekend maakte dat ze voor de 40ste festivaleditie nog meer de nadruk op muziek gaan leggen, wist Brussel te melden dat ze tijdens het 11de Brussels Film Festival ‘Daan in Progress’ zullen tonen, een documentaire over Daan, de man die zelfs beweegt wanneer hij dat niet van plan is. Wij ontdaan. En ook de documentaire over Bent Van Looy, net nog op Docville en ook al te zien op Canvas, zal er nog eens vertoond worden. En om de Vlaamse verankering te beklemtonen, kondigt Brussel nu al aan dat onder de openluchtvertoningen van films van het voorbije jaar die door het publiek zeer gesmaakt werden, onder meer ‘The Broken Circle Breakdown’ en ‘Offline’ te zien zullen zijn. Ze verklappen ook dat ze ‘Boven is het Stil’ zullen tonen. Een Nederlandse film. Dat zeggen ze. Wat ze blijkbaar niet weten is dat Wim Opbrouck er een belangrijke rol in speelt. Anders hadden ze dat ook wel gezegd. Dat was ook iets om mee uit te pakken in de strijd der Vlaamse festivals.

Applaus voor Jacques Dubrulle

De oude huisstijl, met een oude knol

Maar Gent dan. Daar was er een persconferentie om ons mee te delen dat er veel nieuwe sponsors en Gentse bedrijven zijn die voortaan zullen meewerken. Chocolatier Van Hoorebeke (Sint Baafsplein 15, 9000 Gent) doet ook mee. En schonk alle aanwezigen een doosje met twee chocolaatjes in de vorm van een paardenkop. Maar we waren dus niet voor de chocolade in het Mariott. Wel omdat ons daar, bij een natje en een droogje, gemeld werd dat het filmfestival dit jaar voor de 40ste keer zal plaatsvinden. De perstekst die werd uitgedeeld – onder embargo tot 19u30 – stond 3 uur eerder al op een belangrijke nationale site te lezen, dus die geven we niet mee. Feit is dat de huisstijl anders wordt. Dat kwam de nieuwe gedelegeerd bestuurder Bart Vandesompele vertellen in een stijl die lichter, luchtiger en gelukkig ook een stuk vlotter was dan die van zijn voorganger Jacques Dubrulle, de man die het festival heeft opgebouwd en voor de 40ste editie net geen paardenstamp kreeg, maar het wel mocht aftrappen. Op een eervolle manier. Hij werd erevoozitter van de raad van bestuur, kreeg een warm applaus en toch nog een lichte sneer van de nieuwe voorzitter, die terloops vertelde dat de vorige editie toch niet echt je dat was en dat de volgende een stuk beter moet zijn, al was het maar omdat 40 een rond getal is en het hier dus om een feestelijke editie gaat.

 

de nieuwe huisstijl, werk van de Blauwe Peer

Bart Vandesompele is de man achter de vernieuwing en achter de nieuwe huisstijl ook. Een paardenkop. Vandesompele zei dat Daniël Termont de nieuwe huisstijl zou onthullen. Er was een doek over gespannen. En Termont was er nog niet. Vandesompele was nog aan het speechen toen de burgemeester binnenkwam. Even galant als een oude knol die na lang zoeken zijn stal gevonden had, stond hij tijdens de speech van de nieuwe voorzitter wat bij te praten en liet zijn gsm nog enkele keren overgaan, om dan op vraag van de vlotte presentatrice Sophie Dewaele het doek van het scherm te trekken dat de nieuwe huisstijl moest onthullen. We kregen een lichtgevende foto te zien van de gehele ploeg en een vlot strak lettertype vergezeld van een heel modern en sober logo, het silhouet van een paardenkop, dat omringd is door een cirkel. Die paardenkop is natuurlijk een verwijzing naar de fenakistiscoop van Joseph Platteau, en niet naar de paardenrenbaan in Oostende. Eigenlijk zouden ze in Gent voortaan het Gouden Paard moeten weggeven, in navolging van de Beer in Berlijn, de Tijger in Rotterdam, de Raaf op tal van horrorfestivals en ander ongedierte dat dankzij de film een comeback kon maken. Het is zeker geen manier om te zeggen dat er slechts twee man en een paardenkop naar ons festival komt, lachte artistiek directeur Patrick Duynslaegher, altijd een stuk grappiger als hij niet op een podium staat. En nog altijd de beste Vlaamse imitator van Woody Allen.

Bart Vandesompele (links) en Patrick Duynslaegher

Gevraagd naar commentaar door de dame van de Lotto, die ook beschikbaar is voor de presentatie van al uw bedrijfsevents, zei Termont dat het festival van Gent ‘de beste PR-stunt was die een stad zich kon dromen’ en als ode aan Jacques Dubrulle wilde hij nog kwijt dat hij ‘altijd veel mooie dames naar de stad had gelokt en dat hij hoopte dat de nieuwe directeur dat ook zou doen.’ Jawel, de burgemeester is een echte liefhebber van euh… film. Sophie Dewaele lachte vriendelijk, zoals het hoort. Sophie is inmiddels 40 en vertelde eerder dit jaar nog in een interview dat ze niet kan uitsluiten dat ze ooit botox gebruikt. Uit de manier waarop haar gezicht meelachte, konden we niet opmaken of het al zover was. Al was de grap van de burgemeester natuurlijk niet zo hilarisch. De nieuwe directeur kon er wel om lachen. En was gevat. Een verademing nadat de nieuwe schepen van cultuur, Annelies Storms, niet bepaald stormenderhand de conferentie had geopend. We veronderstellen dat ze niet echt op grond van haar oratorisch vermogen is gekozen. Maar goed, zij stond er wel op om te vermelden dat Gent ook barst van het eigen filmtalent. En dat de stad daardoor zo aanwezig is in de Vlaamse films. En dat klopt ook. Wat ze vergat erbij te vermelden was dat de master van het Filmfestival van Oostende dit jaar de Gentenaar Johan Heldenbergh is. Die deze week onder meer zijn jonge helden zal voorstellen in Oostende, allemaal jonge Gentenaars die aan zee hun kunstjes mogen tonen. Eigenlijk had Gent Kamagurka moeten vragen om de nieuwe huisstijl te ontwerpen.

Fien Troch in de jury

Het enige echte Belgische nieuws dat er officieel te rapen viel, was dat Fien Troch, regisseur van het recente en zeer mooie ‘Kid’ en van ‘Unspoken’(2008) en ‘Een Ander Zijn Geluk’ (2005), drie films die op het festival in Gent in première gingen en nadien alle drie door veel te weinig mensen bekeken werden, in oktober deel zal uitmaken van de jury. Goeie keuze.

Fien Troch, dit jaar lid van de jury bij de competitiefilms

Niet alleen is Fien Troch een groot talent, ze is ook de dochter van vermaard filmmonteur Ludo Troch en de partner van de al even vermaarde filmmonteur Nico Leunen, ze is ook jong genoeg om het andere jurylid dat nu al aangekondigd werd, de Hongaar Istvan Szabo, te ondersteunen als hij niet alleen de trappen op geraakt.

Martin Scorsese wordt tentoongesteld

Verder werd vooral veel buitenlands en muzikaal nieuws aangekondigd. Alexandre Desplat komt naar Gent voor een filmmuziekconcert en Riz Ortolani krijgt een Lifetime Achievement Award. En er komt ook een concert met muziek uit de films van Martin Scorsese. En ook een tentoonstelling rond de legendarische New Yorkse filmmaker. Met een daaraan gekoppelde focus op ‘American Independent Cinema’. Die werd van enige deskundige commentaar voorzien door programmator Wim De Witte. Terwijl artistiek directeur Patrick Duynslaegher kwam vertellen dat we ook ‘Dial M for Murder’ van Hitchcock in 3D zullen kunnen bekijken. Verder vertelde hij ook dat ‘Gloria’ te zien zal zijn, een Chileense film over een 58-jarige gescheiden vrouw zich opnieuw in het uitgaansleven stort. De actrice die de rol speelde won de prijs voor de beste actrice in Berlijn. Misschien iets voor Daniël Termont. Al kan het best zijn dat hij meer interesse heeft voor de veel jongere Amanda Seyfried, die een zeer kwetsbare pornokoningin neerzet in ‘Lovelace’. Of er is ook nog ‘Don Jon’s Addiction’, met Scarlett Johansson die een aan internetporno verslaafde jongeman tracht te genezen van zijn masturbatiesessies voor het computerscherm. Want dat er films zullen te zien zijn, dat is zeker, maar gedelegeerd bestuurder Vandesompele blijft toch best denken aan die mooie vrouwen voor de burgemeester.

Mag Jan Verheyen openen?

In ‘Het Vonnis’ zitten er ook een paar mooie vrouwen. Waaronder Veerle Baetens, die vorig jaar nog het Festival van Gent mocht openen met ‘The Broken Circle Breakdown’. En aangezien de film van Jan Verheyen officieel opent op 9 oktober lijkt het bijna duidelijk welke film het festival zal openen. Dachten we. Maar toen stelden we de vraag aan artistiek directeur Patrick Duynslaegher.

Patrick Duynslaegher : 'Silence is Golden'

Op onze vraag aan artistiek directeur Patrick Duynslaegher of ‘Het Vonnis’ het festival zal openen, antwoordde hij : ‘Het is de politiek van het festival om niet te communiceren over films die we niet gezien hebben en al dan niet vertonen op het festival, wat Belgische films betreft. Pas wanneer we de films te zien krijgen, beslissen we of we ze vertonen of niet.’ We bleven aandringen. ‘Het festival loopt van 8 tot 19 oktober, dus mag je bijna zeggen dat een film die zijn releasedatum op 9 oktober zet openlijk solliciteert om op het festival zijn wereldpremière te beleven.’ Maar toen kwam er geen klank meer uit de heer Duynslaegher. Of toch. Toen we onze recorder een halve minuut lang een stilte lieten registreren en er hem attent op maakten dat hij ons een antwoord schuldig bleef, zei hij : ‘Silence is golden’. Er verscheen een warme botox-vrije glimlach op zijn gezicht en hij verdween tussen de massa. Het nummer van ‘The Tremeloes’ werd in 2009 nog gebruikt in ‘The Boat that Rocked’, een boot die ons hopelijk woensdag veilig naar Oostende brengt waar in het Thermae Palace de nieuwste editie van het Filmfestival van Oostende wordt voorgesteld. Niet de 40ste, maar wel de 7de. En dat is een geluksgetal!

zie ook :

de competitie Gent – Oostende

Bekijk ook

Lukas Dhont naar de Oscars!!

Close van Lukas Dhont is genomineerd voor de Oscar voor Beste Internationale Speelfilm. Dat maakte …