Home / Nieuws / Over de taalgrens / De nieuwe Joachim Lafosse is gemaakt voor het grote scherm

De nieuwe Joachim Lafosse is gemaakt voor het grote scherm

Morgen komt de langverwachte nieuwe film van Joachim Lafosse in de Belgische zalen, de Brusselaar die eerder al boeiende films als ‘‘A perdre la raison’ (goed voor vier Magrittes en César-nominatie) en ‘Ca rend heureux’ (ook al zo’n prijsbeest) draaide. ‘Continuer’ ging in Venetië in première, en heeft onder andere de gevierde Franstalige actrice Virginie Efra in de hoofdrol.

Alles begon met een artistieke ontmoeting, zo vertelt Joachim Lafosse ons wanneer we naar het ontstaan van ‘Continuer’ vragen. Hij was volledig weg van het boek ‘Continuer’ van Laurent Mauvignier, en wist meteen dat hij er een goed filmscenario mee in handen had. Een telefoontje met de auteur deed die motivatie alleen maar groeien: ook de befaamde Virginie Efira bleek te dromen van een vertolking van het hoofdpersonage. En zo geschiede, want luttele maanden later trok het gezelschap naar Kirgizië voor een ongelooflijk filmavontuur.

Dat avontuur volgt de gescheiden Sybille (Virginie Efira) die moeilijkheden ondervindt bij het opvoeden van haar lichtjes criminele puberzoon Samuel (Kacey Mottet-Klein). Als laatste redmiddel sleurt ze hem mee naar het onherbergzame Kirgizië voor een lange afstandstocht te paard, in de hoop op het einde van de rit weer naar elkaar toe te groeien. Dat loopt aanvankelijk pijnlijk stroef: Sybille en Samuel praten niet meer met elkaar, raken elkaar niet meer aan, zien elkaar zelfs nauwelijks staan. De manier waarop ze minutieus lichaamscontact vermijden in hun bewegingen, wordt bij momenten zelfs een bevreemdend ballet. Hun nietsvermoedende paarden vormen het enige bindmiddel tussen beide, terwijl de ruwe landschappen de sluimerende agressiviteit alleen maar lijken te accentueren.

ContinuerJoachimLafosse

Maar geleidelijk vallen de maskers. De jongvolwassen Samuel sluit zijn moeder stukje bij beetje in de armen, en leert uiteindelijk ook zijn eigen krochten beter begrijpen. Ook dat reflecteert zich in de natuur rondom hen: het licht wordt weelderiger, het beeldkader intiemer. Het is een nieuw gegeven voor Lafosse: waar hij in het verleden eerder voor huiselijke, bijna beklemmende binnentaferelen opteerde, maken brede vlaktes en open luchtbeelden van ‘Continuer’ een spectaculaire stijlbreuk. Zijn intieme close-ups maken plaats voor adembenemend breedbeeld, die volgens de regisseur “gemaakt zijn om in de bioscoop te gaan kijken”. Zo ook de kijker bijna letterlijk mee op reis – u zou niet de eerste zijn om achteraf op te zoeken hoeveel een vliegticket naar Kirgizië kost.

De ster van de film is uiteraard Virginie Efira, die in deze familiale western tegelijk een stoere heldin én kwetsbare moederfiguur speelt. Als een dobberend vlot op de zee incasseert haar personage de klappen van haar zoon, zonder zelf aan kracht en vastberadenheid in te boeten. Een uitdagende complexiteit, die het Waalse talent desondanks met duizelingwekkende precisie neerzet. Ook het spel van Kacey Mottet-Klein wordt gekenmerkt door dergelijke diepgang en nuance, waaruit al snel blijkt dat de koppige agressie van Samuel vooral een uitvloeisel is van een intens lijden binnenin hem.

In ons Franstalige bioscoopjournaal (Nederlandse ondertitels) vertelt Lafosse ook zelf waarom het draaien van deze film voor hem zo betekenisvol was.

‘Continuer’, vanaf 30/01 in de Belgische zalen

Bekijk ook

‘Baantjer’ wordt een film, met een Vlaams tintje

De Cock – met ceeooceekaa – is terug van weggeweest, en wel met een film.  De reboot van de Nederlandse …