De Vlaamse film viert vakantiefeest in Portugal

 

ETÚBAL/BRUSSEL, 16 juni 2013. Blijkbaar was de Vlaamse film even aan wat vakantie toe. Het is een groepsreis geworden richting Portugal, waar het 35° C. was en waar ze zich allemaal in de bloemetjes hebben laten zetten, zodat er ter plekke redenen in overvloed waren om een glas te heffen.  Tijdens de prijsuitreiking van het Festroia International Film Festival in het Portugese Setúbal zijn zaterdagavond zowel ‘The Broken Circle Breakdown’, ‘Brasserie Romantiek’, ‘Offline’ als de korte film ‘Dura Lex’ in de prijzen gevallen. Ook het met Vlaanderen gecoproduceerde ‘Kinshasa Kids’ kon rekenen op een Eervolle Vermelding. Eerder tijdens het festival mocht acteur Jan Decleir al een prijs voor zijn ganse carrière in ontvangst nemen.

 

Was dat daar een Vlaams festival, zijn de prijzen gekocht of werden alle stemmen uitgebracht door Portugezen wiens familieleden door de crisis gedwongen naar ons land zijn uitgeweken en met een McJob hier hun familie in Portugal onderhouden?  In ieder geval, al wat Vlaams was, was daar blijkbaar goed voor een prijs.  Niet dat we nu meteen moeten gaan denken dat het buitenland alle Vlamingen met open armen zal ontvangen.  Dat festival in Festroia heeft dan misschien wel een hogere reputatie dan het doorsnee accordeon-of volksdansfestival van bij ons, maar het is niet dat Hollywood wakker ligt van wat er in Festroia gebeurt.

En toch is het geen super lichtgewicht.  Het festival maakt deel uit van een reeks van 50 festivals die overal ter wereld geaccrediteerd worden door de internationale federatie van filmproducers (FIAPF).  Het was trouwens al de 29ste editie van het festival, waarop er dit jaar maar liefst 180 films te zien waren, waaronder meer een pak Franstalige films uit ons land, zoals ‘Tango Libre’ van Frederic Fonteyne, ‘Le Gamin Au Vélo’ van de gebroeders Dardenne, ‘Le Monde Nous Appartient’ van Stephan Streker en ‘The Invader’ van de Vlaamse regisseur Nicholas Provost.

 

Dus misschien toch niet zulke lichtgewichten, die prijzen van Festroia.  We willen sowieso niemand de eer en de faam ontnemen waar hij of zij recht op heeft.  Dus hier de opsomming: Felix van Groeningens ‘The Broken Circle Breakdown’ viel in totaal driemaal in de prijzen. Het intense drama met Veerle Baetens en Johan Heldenbergh in de hoofdrollen won niet enkel de hoofdprijs van het Festroia festival, de Gold Dolphin voor Beste Film, maar keert ook huiswaarts met de FIPRESCI-prijs, uitgereikt door de internationale vereniging van filmrecensenten, en de SIGNIS-prijs, een initiatief van de wereldwijde katholieke associatie van communicatieprofessionelen.

 

Daarnaast wist ‘Brasserie Romantiek’ van Joël Vanhoebrouck de Publieksprijs van het festival in de wacht te slepen. Naar een scenario van Jean-Claude Van Rijckeghem, vertelt de film het verhaal van Pascaline die op Valentijnsavond met enkele onverwachte wendingen in haar brasserie af te rekenen krijgt. ‘Brasserie Romantiek’ was deze week ook uitgenodigd op het Festival du Film de Cabourg en komt binnenkort in Frankrijk in de zalen.

 

Peter Monsaerts ‘Offline’ werd bekroond met de Prijs voor Beste Debuutfilm, waarbij de regisseur zijn prijs persoonlijk in ontvangst nam in Setúbal. Wim Willaert vertolkt in ‘Offline’ de rol van Rudy die na een jarenlange gevangenisstraf zijn leven terug op de rails wil krijgen. Maar een vreemde ontmoeting tijdens een chatsessie leidt tot een verrassende ontdekking. De film won eerder al prijzen in Aubagne en Amiens en wordt vanaf 19 juni door Mica Films verdeeld in Frankrijk.

 

Ook filmmaakster Anke Blondé mocht het podium op, zij won de Mario Ventura Award voor haar korte film ‘Dura Lex’. Met de prijs, vernoemd naar de oprichter en eerste directeur die Festroia kende,  looft de festivaldirectie jaarlijks het beste scenario van een Europese korte film. In ‘Dura Lex’ vertolkt Wine Dierickx de rol van een alleenstaande moeder die ervan verdacht wordt een illegale vluchtelinge onderdak te bieden. De korte film won eerder o.a. de European New Talent Award op het Britse Encounters Short Film Festival en werd bekroond als Beste Korte Film in Palm Springs. Ruben Impens stond achter de camera, het scenario werd geschreven door Bert Van Dael, Sanne Nuyens en Anke Blondé. ‘Dura Lex’ werd geproduceerd door het Gentse productiehuis Menuet.

 

Ook Marc-Henri Wajnbergs ‘Kinshasa Kids’, een coproductie met Vlaanderen via Inti Films, wist op te vallen tijdens Festroia. De film over Congolese kinderen die het huis uitgezet worden op verdenking van hekserij kreeg een Eervolle Vermelding van de jury.

 

Tot slot werd Jan Decleir gelauwerd voor zijn ganse carrière; de acteur mocht er eerder deze week de Career Achievement Dolphin in ontvangst nemen. Het Festroia International Film Festival organiseerde dit jaar een speciale showcase rond de Belgische film en bracht daarbij ook hommage aan de acteur door de vertoning van zo’n vier Vlaamse films waarin Decleir te zien was. Naar aanleiding van de Belgische focus mocht Geoffrey Enthovens ‘Hasta la vista’ dit jaar als openingsfilm de aftrap geven van het festival.

‘The Broken Circle Breakdown’ is een productie van Dirk Impens voor Menuet, het scenario werd geschreven door Van Groeningen en Carl Joos. De film komt via Bodega Films op 28 augustus in de Franse zalen onder de titel ‘Alabama Monroe’. ‘Brasserie Romantiek’ is een productie van Dries Phlypo voor A Private View (‘Adem’, ‘Aanrijding in Moscou’). Lunanime stond in voor de productie van ‘Offline’, het scenario van Monsaerts speelfilmdebuut werd geschreven door Dominique Willaert, Tom Dupont en Peter Monsaert zelf. Alle in dit bericht genoemde films kwamen tot stand met de steun van het VAF

Zie ook :

Alles over ‘The Broken Circle Breakdown’

Alles over ‘Brasserie Romantiek’

Alles over ‘Offline’

Alles over ‘Hasta La Vista’

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …