Denis Lehane : ”Met Michaël Roskam aan het roer kon het niet misgaan.”

Op de persconferentie van ‘The Drop’ in op het Filmfestival van Toronto vertelde Michaël R. Roskam dat zijn droomcast eigenlijk als vanzelf tot stand kwam.  Hij had lijsten met acteurs opgesteld en had hun foto’s opgehangen en helemaal bovenaan hing Tom Hardy.  En die zei meteen toe.

Roskam : “Hij was toentertijd ‘Mad Max’ aan het filmen in Zuid-Afrika en ik belde hem op met Skype en hing direct een paar uur met hem aan de lijn. Over James Gandolfini was er geen discussie.  Denis Lehane had hem al min of meer in gedachten toen hij de rol schreef.  En dan was er de casting van Noomi Rapace.  Ik wou haar heel graag voor de vrouwelijke hoofdrol, want ik ben al lang een fan van haar.  Bleek dat ze een goeie vriendin is van Tom Hardy en dat ze onder mekaar al over het project hadden gesproken.  Toen ik haar opbelde, was de zaak eigenlijk al beklonken.  En even later kwam ze naar Brussel en toen hadden we een lang gesprek van wel vier uur, en dan de dag nadien nog eens vier uur. Voor de rol van Eric Deeds dacht ik aan mijn goeie maat Matthias.  We hadden al samen scripts zitten lezen toen we in L.A. waren voor de Oscarcampagne van ‘Rundskop’.  En hij kende dat script.  Dus belde ik hem, vroeg of hij zich nog het script herinnerde en of hij die rol zag zitten en hij zei meteen toe.”

Denis Lehane : ’Toen ik ’Rundskop’ gezien had, wist ik dat mijn script in goeie handen was.’

Scenarist Denis Lehane schreef eerder de romans waarop Martin Scorsese zijn ’Shutter Island’, Clint Eastwood zijn ’Mystic River’ en Ben Affleck ’Gone Baby Gone’ baseerde.  ’The Drop’ is gebaseerd op zijn kortverhaal ’Animal Rescue’.  Het was voor het eerst dat hij zijn eigen materiaal tot een scenario bewerkte. De schrijver uit Boston zei dat hij in essentie geïnteresseerd is in de strijd tussen de have’s en de have not’s, rijk en arm.  En dan vooral in arm, omdat ik daar zelf uit kom. Het feit dat de regisseur Belgisch was, baarde Denis Lehane niet bepaald zorgen.

 

“Nee, ik ben een grote filmfan en ik weet dus dat veel van de beste film over de Amerikaanse cultuur en de botsingen binnen die Amerikaanse cultuur gemaakt zijn door buitenlandse regisseurs. ‘Witness’ werd gemaakt door een Australiër, ‘Donnie Brasco’ is het werk van een Brit, er is dus een geschiedenis van wat ik noem ‘the looking through the glass-view’.  Zij die van buiten naar binnen staren. Je moet natuurlijk in de eerste plaats met een getalenteerd regisseur te maken hebben.  En ik zag ‘Rundskop’ en was meteen gerustgesteld. Nee, ik maakte me geen zorgen. Vooral niet, toen het verhaal werd verplaatst naar Brooklyn. Want het oorspronkelijke verhaal speelt zich af in Boston. Als ik hoor dat iemand één van mijn boeken wil verfilmen die zich in Boston afspelen, is er altijd die angst : ‘Someone’s gonna try the fucking accent!  And they are gonna fuck it up!’  Maar Brooklyn, ik ben niet zo bekend met het accent van Brooklyn, dus daar lig ik niet wakker van. Ik heb van in het begin van mijn carrière de beslissing genomen dat als Hollywood aanklopte, ik alleen met kwaliteitsmensen zou werken.  Ik verkoop niet aan studio’s, zonder dat er namen aan gekoppeld zijn. Als je met goeie mensen werkt, is het ergste dat je kan overkomen een eervolle mislukking. Iedereen komt dat ooit tegen in zijn carrière. Daar moet je niet bang van zijn, zolang je maar met opgeheven hoofd het strijdperk kan verlaten. Waar je bang moet van zijn, is ‘The Scarlett Letter’ met Demi Moore. Het soort film waar ze echt geen bal van het basismateriaal snapten. Nee, echt.  Het enige wat die film nog te kort had was een spannende autoachtervolging. Maar neen dus, zoals ik zei, ik was niet ongerust. Nadat ik ‘Rundskop’ gezien had, en nadat ik Michael aan de lijn had gehad, en dat we het beiden eens waren over het idee dat ‘The Drop’ een sprookje was, een donker sprookje, kon ik op mijn twee oren slapen. Ik wist dat mijn verhaal in goeie handen was.  Ik wist dat ik me geen zorgen moest maken over hoe hij Brooklyn in beeld zou brengen. Met zijn kijk, met zijn cinematografisch vermogen, en met de D.O.P die hij meebracht, neen.  Ik wist dat dit goed zou komen.”

Binnenkort ook nog de tegenspelers over Matthias Schoenaerts, en alle acteurs over Roskam.

Zie ook :

De trailer van ’The Drop’

Lovende reacties op ’The Drop’

 

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …