Docville : Bram Conjaerts over ‘The Circle’

Bram Conjaerts is een toptalent. Of anders gezegd : houder van een VAF Wildcard. In Vlaamse filmkringen is dat tegenwoordig zowat een synoniem. Bram won de Wildcard in 2008 voor zijn afstudeerproject aan het RITS, ‘Henri et les Îles’. Daarna ging hij aan de slag bij Woestijnvis waar hij voor ‘Man Bijt Hond’ vooral werkte op de rubrieken ’24 uur’ en ‘Het Dorp’. Zijn nieuwe film ‘The Circle’ gaat over de befaamde deeltjesversneller, of the Large Hadron Collider (LHC), die in de buurt van Genève werd gebouwd om er de zoektocht naar het Higgins’ deeltje mee uit te voeren en aldus de oorsprong van alles wat bestaat op het spoor te komen. De film ging in wereldpremière op het gerenommeerde Hot Docs festival in Toronto, waar de film meteen in de prijzen viel. Bram ging met zijn ploeg met mensen praten in het dorp waar die gigantische wetenschappelijke machine onder de grond werd gestopt en trachtte te weten te komen wat dat experiment betekende voor de gewone mensen uit de buurt.

 

‘The Circle’ werd meteen geselecteerd voor het prestigieuze filmfestival Hot Docs in Toronto, waar de film onlangs in wereldpremière ging en meteen de prijs voor de beste documentaire won in de categorie Middellange Documentaires. Op 7 mei is er ook een screening van de film op het Doxa Film Festival in Vancouver. Je mag dus gerust stellen dat ‘The Circle’ goed uit de startblokken is geschoten.

De Belgische en Europese première van de film is gereserveerd voor Docville. Daar wordt ‘The Circle’ getoond op zondag 5 mei om 19u45 in de Soetezaal in Cinema Zed. Hoewel, eerst is er ook nog ‘Round the Bend’, de film die Dimitri Van Zeebroeck recent ging draaien met Bent Van Looy in Los Angeles.

 

Zowel Bent Van Looy en Dimitri Van Zeebroeck zullen die avond aanwezig zijn, maar eregast is toch wel Bram Conjaerts die zijn Europese première zelf van commentaar komt voorzien. Ondanks zijn razend drukke programma vond hij toch nog de tijd om ons vragenlijstje in te vullen.

 

 

Hoe bent u ertoe gekomen om uw film te maken? Was het vooral het onderwerp dat u aantrok?

 

“Ik heb het experiment met de LHC altijd heel interessant gevonden en ben eigenlijk altijd gefascineerd geweest door alles wat met de ruimte te maken heeft. De wildcard van het VAF gaf me de mogelijkheid om iets met dat onderwerp te doen. Omdat ik zelf geen wetenschappelijke achtergrond heb, leek het me boeiend om geen louter wetenschappelijke film te maken en meer te focussen op de menselijke kant van het verhaal. Het was dus vanaf het begin duidelijk dat ik de cirkel van de LHC boven de grond zou volgen op zoek naar de meningen van de lokale bevolking.”

 

Was het verhaal moeilijk in beeld te brengen?

 

“De LHC heeft boven de grond bijna nergens markeringen, dus hadden we een grote kaart om ons traject te bepalen. Toch bleef het moeilijk om hem exact te volgen. Verder zaten we na het draaiproces met veel meningen, waar ik dan in montage een soort van verhalende structuur moest inbrengen. Het is een moeilijke manier van werken. Ideaal is als die structuur voor het draaien al min of meer vastligt, maar dat was nu voor een groot deel onmogelijk.”

 

Hebt u de film met grote middelen gedraaid?

De film is volledig gemaakt met een wildcard van het VAF ter waarde van 40.000 euro.

 

Wie hanteerde de camera? Wie deed het geluid? De montage? Is de samenwerking goed verlopen?

 

Camera: Maarten Bernaerts en Lennart Stuyck

Geluid: Gedeon Depauw

Montage: Jason Boënne

Tekeningen: Tom Vanuytrecht

Productie: Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberghe

 

De samenwerking is heel goed verlopen. De crew bestaat volledig uit mensen waar ik voordien al mee had gewerkt. De 2 cameramensen hebben ook geholpen bij het draaien van mijn eindwerk.

 

Is er veel tijd gegaan over de ontwikkeling van het project?

“Ik ben beginnen draaien in 2009. Er is dus best wel wat tijd gegaan over het project. Ik zat intussen nog met ander werk en diende de film dus te draaien en monteren in de periodes dat het kon.”

 

Wat hoopt u met uw documentaire te bewerkstelligen? Heeft u meer ambities dan louter uw film aan de mensen te laten zien?

“Ik hoop dat de film ervoor kan zorgen dat mensen gaan nadenken over wetenschap en het belang van dergelijke experimenten.”

 

Ziet u zichzelf als documentairemaker? Of bent u een filmmaker die zich ook aan fictie zal wagen?

“Ik zie mezelf voorlopig eerder documentaires maken dan fictie. Hoewel niets echt uitgesloten kan worden…”

 

Wat is voor u het belang van Docville?

“Docville is een groeiend festival en in België op korte tijd heel belangrijk. Het is fantastisch dat de film op Docville voor het eerst in België getoond kan worden. Het is niet zeker dat de film ooit op tv komt, dus is het vooral via zulke wegen dat hij een publiek kan vinden. Je maakt hem tenslotte toch ook opdat mensen hem zouden zien.”

 

Documentaires worden alsmaar vaker vertoond in het reguliere circuit. Hoopt u op een bioscooprelease of zit dat er niet in? Hebt u ook internationale ambities met uw film?

“Ik vrees dat een bioscooprelease er niet inzit. Ik denk dat het een te kleine film is om daar kans op te maken. De internationale ambities liggen vooral in het festival-circuit. Recent werd hij gescreend op Hotdocs in Toronto en binnenkort op Doxa in Vancouver.”

Zie ook :

de site van Docville

‘The Circle’ wint in Toronto

Sander Vandenbroucke over ‘Brussels Express’

Ibbe Daniëls over ‘Rêve Kakudji’

Vincent Coen en Guillaume Vandenberghe over ‘Cinéma Inch’ Allah’

Liesbeth De Ceulaer over ‘Behind the Redwood Curtain’

Steven Dhoedt over ‘State of Play’

Jozef Devillé over ‘The State of Belgium’

 

Check Also

Vlaamse documentaires in de prijzen in Nyon!

Op het internationale documentairefestival Visions du Réel in het Zwitserse Nyon zijn gisteren de prijzen …