Home / Nieuws / Interviews / Docville : Vincent Coen en Guillaume Vandenberghe over ‘Cinéma Inch’ Allah’

Docville : Vincent Coen en Guillaume Vandenberghe over ‘Cinéma Inch’ Allah’

 

De documentaire ‘Cinéma Inch’Allah’ van het Vlaamse duo Guillaume Vandenberghe en Vincent Coen kreeg al veel lof, maar kan niet genoeg bewierookt worden. Een prachtfilm gewoon. Over mensen wiens passie zeer begeesterend werkt. Een portret van vier Belgisch-Marokkaanse vrienden in Brussel met
dezelfde droom: films maken. Met een grenzeloos enthousiasme en
een microbudget maken ze actiefilms waarin ze steevast zelf de hoofdrol
spelen. Hun films zijn niet alleen de kristallisatie van hun angsten en hun
verlangens, maar ook een manier om zichzelf aan hun gemeenschap en
daarbuiten te tonen en zo hun eigen mythologie te creëren. Wanneer
één van hen beslist om zijn leven drastisch om te gooien, komen hun vriendschap en hun gemeenschappelijke toekomst als filmmakers in
 gevaar.

 

Tijdens Docville wordt de documentaire nogmaals vertoond. Meer bepaald op 5 mei om 22u15 in Cinema ZED.

 

Guillaume en Vincent waren bereid en vonden de tijd om onze vragenlijst te beantwoorden.

 

Hoe bent u ertoe gekomen om uw film te maken? Was het vooral het onderwerp dat u aantrok?

 

“We leerden de protagonisten kennen op een Brussels filmfestival. Toen we één van hun films zagen, ‘Unité Spéciale Marocaine’, waren we heel erg onder de indruk. De film, kwa stijl een mix tussen Jean-Claude Vandamme en Louis de Funes, was volledig gedraaid in Brussel, zonder budget en in het Darija (Marokkaans Arabisch) gesproken. Maar bovenal, de film had een boodschap en was een poging van een minderheid die vaak heel stereotiep in beeld wordt gebracht, om controle te nemen over hun eigen beeldvorming.”

Was het verhaal moeilijk in beeld te brengen?

 

“Films maken is een complexe aangelegenheid… ja het was bij momenten moeilijk.”

 

Hebt u de film met grote middelen gedraaid?

“We hebben de film gedraaid op een Canon 550D (450 Euro) met een Tamron 17-50 lens (300 Euro) en voor geluid een ZOOM H4N (250 Euro) met 2 micro’s (1 boom en 1 wireless). Geen grote middelen dus in die zin. 4 jaar draaien vraagt natuurlijk een enorme investering van tijd.”

Wie hanteerde de camera? Wie deed het geluid? De montage? Is de samenwerking goed verlopen?

“De film is door ons twee gedraaid (Guillaume beeld en Vincent geluid). De montage werd door Yannick Leroy gedaan, monteur van oa John Shank (‘l’Hiver Dernier’). Met Yannick hadden we al samengewerkt voor ‘Jardin Noir’. De muziek werd gecomponeerd door Daniel Offermann (Girls in Hawaii) en Stephane Daubersy (Françoiz Breut). Bart Van Langendonck zorgde als producer voor een kader waarbinnen wij heel vrij konden werken.”

 

 

Wat hoopt u met uw documentaire te bewerkstelligen? Heeft u meer ambities dan louter uw film aan de mensen te laten zien?

“Enerzijds de kijkers een wereld tonen waar ze het bestaan niet van konden vermoeden, anderzijds een universeel verhaal vertellen van mensen die hun dromen nastreven. Ook willen we ander geluid laten horen in alles wat er wordt geschreven en gefilmd over moslims en Islam.”

Ziet u zichzelf als documentairemaker? Of bent u een filmmaker die zich ook aan fictie zal wagen?

“Wij zien onszelf als filmmakers tout court. Wij vertellen verhalen… elk verhaal vraagt zijn eigen speciefieke vorm. Soms is dat fictie, soms is dat documentaire. Soms beide. 
Op dit moment werken wij zowel aan fictie als documentaire projecten.”

Wat is voor u het belang van Docville?

“De stiefmoederlijke behandeling van de documentaire is helaas nog een feit. Kijk naar de budgetten, kijk naar de screeningsomstandigheden op festivals, persaandacht… hoewel het de laatste jaren enorm verbeterd is, is er nog veel werk aan de winkel. Gelukkig is er er Docville!”

Zie ook :

de site van Docville

de site van de film

Liesbeth De Ceulaer over ‘Behind the Redwood Curtain’

Sander Vandenbroucke over ‘Brussels Express’

Ibbe Daniëls over ‘Rêve Kakudji’

Bram Conjaerts over ‘The Circle’

Steven Dhoedt over ‘State of Play’

Jozef Devillé over ‘The State of Belgium’

 

Bekijk ook

Bekijk De Bom van Robbe De Hert!

Vanaf vrijdag 22 januari zijn kernwapens illegaal onder het internationaal recht, om dat te vieren …