Een intense workshop ’casting’ aan de Luka Filmschool voor acteurs

WORKSHOP ‘CASTING/ACTING’ EDITIE 2014-2015 ONDER SUPERVISIE VAN GUST VAN DEN BERGHE (ACTING) EN MIEL VAN HOOGENBEMT (CASTING)

De film in Vlaanderen is reeds een aantal jaren zeer geliefd door het Vlaamse publiek en sedert enige tijd wint hij ook aan belang op internationaal vlak. Vlaamse cinema is geen ‘klein broertje’ meer van de Franstalige film, maar heeft een eigen identiteit gevonden en een uitgebreide waaier aan diverse filmstijlen : er zijn erg weinig gelijkenissen tussen ‘Loft’ en ‘Lost Persons Area’, tussen ‘Rundskop’ en ‘My Queen Karo’ of ‘Hasta la Vista’ en ‘Ex drummer’. De enige overeenkomst van al voornoemde films is dat ze in Vlaanderen geproduceerd werden.

Het succes van onze films in binnen- en buitenland is ook een extra stimulans voor vele jongeren om filmstudies aan te vangen : jaarlijks studeren tientallen regisseurs, acteurs en filmtechnici af aan onze filmscholen. Onze filmtechnici hebben erg vaak werk en voor hen kunnen we makkelijk spreken van een ‘ontluikende’ filmindustrie. Ook het aantal regisseurs en acteurs groeit gestadig, maar voor hen is het moeilijker om een plaats te vinden in deze ‘industrie’ : uiteraard vinden nog altijd een aantal mensen werk bij de televisie, maar voor de vele regisseurs en acteurs ‘die hun eigen ding’ willen doen, wordt het alsmaar moeilijker : het budget dat de Vlaamse overheid vrijmaakt kan onmogelijk deze opwaartse tendens volgen. Er moet dus erg ‘gevochten’ worden om een eigen film te maken of om een rol te krijgen in één van de geproduceerde films.

‘Un Bout soufré’ is een film van Mohamed El Haijouti uit een eerdere worksshop, waarin Dorothée Capelluto (foto), Sophie Geoffroy (foto) en Eve van Avermaet te zien waren

Het is dus erg belangrijk dat beginnende regisseurs en acteurs een soort van ‘visitekaartje’ kunnen voorleggen, alleen op die wijze kunnen zij producenten, overheidsdiensten en potentiele investeerders of regisseurs overtuigen van hun talent.

Acteurs overtuigen eerst met een demo-film en daarna met een casting. Regisseurs moeten leren op een goede manier te casten, acteurs moeten weten hoe een casting mee te doen. Voor de meeste acteurs is een casting in het beste geval een soort van examen in het slechtste geval een traumatische ervaring. Nochtans is om een goede film te maken een goede casting even belangrijk als een goed scenario.

Het is daarom dat de Sint Lukas Hogeschool beslist heeft om een tweede maal een geïntegreerde workshop te organiseren van casting en shooting. Beginnende regisseurs en acteurs leren op die manier op een volwassen manier casten en een filmpje maken. En vooral : zij leren ook elkaar beter kennen. Nederlands- en Franstalige acteurs worden samengebracht in het geloof dat kunst maar één enkele universele taal heeft.

Het programma voor de acteurs :

een inleidende les over hoe je je moet voorbereiden op een casting – de acteursgroep leert elkaar kennen (1/2d.)

een les over het maken van een demoband : met vertoning en kritiek op bestaande demobanden. Wat verlangt een regisseur van een demo van een acteur? Hoe maak ik hem? (1/2 d.)

effectieve casting : de acteurs doen een casting bij iedere student filmregisseur. Deze castings worden gefilmd (2 à 3 dagen/kandidaat) en worden per halve dag gedebriefd door de begeleidende docent.

debriefing van de casting : de student regisseur heeft een individuele afspraak met de acteur en maakt zijn keuze bekend, hij toont videofragmenten van de casting en geeft feedback over zijn beslissing.

keuze : Uiteindelijk kiest ieder student-regisseur één vaste acteur en max 3 acteurs voor twee hoofdrollen . Dit aantal kan aangepast worden als de scène meer acteurs vraagt (maximun 4 acteurs), in dat geval mag de regisseur één vaste acteur kiezen en 5 acteurs voor de overige rollen . De acteur aanvaardt te werken met de regisseur of niet en belicht ook waarom. (1dag)

de try-out : de regisseur maakt een ultieme casting en probeert de verschillende

combinaties van acteurs uit (naargelang de keuze max 3 dagen)

definitieve keuze : de student maakt in een groepsgebeuren zijn definitieve keuze bekend. Ieder student kiest acteurs voor de beschikbare rollen en legt zijn keuze uit. Niet gekozen acteurs worden informeel gedebriefd. Ook de verantwoordelijke van de module casting geeft een definitieve debriefing aan de acteurs(1 dag)

lezing : de acteurs doen een lezing met de student-regisseur. Het gaat om een eigen

geschreven sekwentie door de regisseur. Deze lezing duurt één uur. (1 dag/kandidaat)

shoot : de regisseur draait met zijn cast de sekwentie, op het einde van iedere dag is er een korte debriefing van wat er goed en minder goed is verlopen. Heeft de acteur genoeg richtlijnen gekregen? Heeft de regisseur gekregen van de acteur wat hij wenste? (1 dag/student-regisseur, voor de acteur hangt ervan af in hoeveel filmpjes hij wordt gecast – max. 3 dagen)

visie en algemene debriefing van de gemonteerde filmpjes. (1 dag)

 

’Een prettig weerzien’ van Maarten Van Vliet met Mathieu Michiels en Katarina Antunovic was een eerdere kortfilm die voortkwam uit zo’n workshop

Kandidaten

 

Alle gemotiveerde acteurs en actrices zijn welkom op deze oefening en wij richten ons dus aan :

– oud-studenten van theaterscholen en conservatoria

– gevestigde acteurs en actrices die zich wensen te perfectioneren

Er is geen leeftijdslimiet

Aanwezigheid volgens de planning is uiteraard vereist. Wij zoeken 14 tot 15 kandidaat-acteurs.

Er wordt een kort inleidend gesprek gevoerd met ieder acteur om te zien of zijn motivatie voldoende groot is en hij/zij voldoende tijd kan vrijmaken.

 

Inschrijvingskosten

 

De inschrijvingskosten voor deze workshop bedragen 150,- € en moeten worden betaald bij de effectieve inschrijving (na in-take gesprek). Er kan betaald worden per Bancontact.

Hiervoor krijgt U van de school :

– het totale lessenpakket

– de DVD van al de filmpjes, vrij van rechten

– verzekeringen

 

Belangrijk : de niet door de student-regisseurs gekozen acteurs of zij die maar één keer voor een kleine rol worden gekozen, maken op het eind van het schooljaar (medio mei) een kortfilmpje met de docent die de module casting volgt.

’Zwanenzang van een Giraffe’, een kortfilm van Pim Dinghs uit een eerdere workshop, met Eve van Avermaet en Reynout Dekimpe

 

Inschrijving

Voorbereidend inschrijven kan per mail bij miel.vanhoogenbemt@luca-arts.be en in CC greet.busselot@luca-arts.be Vergeet hierbij niet je CV en enkele foto’s bij de mail te voegen.

Uiterste voorbereidende inschrijfdatum : 1 september 2014

Inschrijfdatum : na resultaat van het in-take gesprek.

Barbara Borguet in ’One Night Stay’, een kortfilm van Sidney van Wichelen uit een eerdere workshop

 

Data

 

in-take gesprek : twee eerste weken van september (op afspraak)

data van de workshop :

(onder voorbehoud, bevestiging tijdens het in-take gesprek)

inleidende les : 24 september (14-17u.), 1 oktober (10-13u.)

casting : van 22 tot en met 25 oktober (10-18u.)

debriefing van de casting : 30-31 oktober (10-18u.)

try out van 12 tot en met 14 november (10-18u.)

definitieve keuze : 19 november (10-18u.)

lezing 27-28 november (10-18u.)

draaiperiode : van 3 tot en met 6 december, van 10 tot en met 13 december en

17 december (10-18u. of volgens planning)

visie en debriefing : 16 januari 2015 (10-18u.) (te bevestigen)

Draaien ‘docentenfilm’ : medio/eind mei 2015 (volgens beschikbaarheid, 1 dag)

 

Beeld uit de kortfilm ’Le Temps des Cérises’ van Miel Van Hoogenbemt met Céline Charlier, Dorothée Capelluto, Nathalie Gilmant en Marlène Wiame

Begeleidende docenten :

 

Gust Van den Berghe (acting) : langspeelfilms ‘Waar de sterre stil bleef staan’, ‘Bluebird’, beide films geselekteerd in Cannes. en ’Lucifer’, zijn laatste film gedraaid in Mexico. Cultuurprijs 2011.

Miel van Hoogenbemt (casting) : langspeelfilms ‘Miss Montigny’, ‘Man zkt Vrouw’, ‘Fils Unique’ – televisie : ‘Aspe’, ‘Huis Anubis’, ‘Wittekerke’ en een tiental documentaires.

 Zie ook :

Facebookpagina van de workshop

Miel Van Hoogenbemt over ’Fils Unique’

Gust Van den Berghe over ’Blueblird’

 

Bekijk ook

Future Shocked in première!

Op 3 juni gaat Future Shocked in première, een Belgische documentaire over een voortdurend veranderende …