Ellen Schoenaerts en Jozefien Scheepers over ‘Liebling’

Film is een ander medium aan het worden.  Het heeft een tijdje geduurd maar nu beginnen toch meer en meer mensen met een heel bescheiden budget zich aan een langspeelfilm te wagen.  Een evolutie die wij alleen maar kunnen toejuichen.  Gust Van den Berghe deed het, Daniel LamboAdil El Arbi en Bilall Fallah en nu ook Jozefien Scheepers.  Al is zij een uitzondering in dit rijtje, want zij ligt niet aan de basis van de verfilming van ‘Liebling’, het stuk dat Jeroen Perceval een aantal jaar geleden schreef voor ‘Het Zesde Bedrijf’.  We communiceerden met Jozefien Scheepers en één van haar actrices, Ellen Schoenaerts,  die de laatste tijd meer in de kijker stond als zangeres dan als actrice. Maar ze had destijds al in het stuk gestaan.  En onlangs stond ze nog met Steve Aernouts op de planken in het stuk ‘Mogelijkheden’.  Steve en Ellen zijn mensen die overal mogelijkheden zien, zo blijkt.  Dat kunnen we tenminste opmaken uit onze communicatie met Ellen Schoenaerts en Jozefien Scheepers.

 

ELLEN : “In 2006 heeft Steve Aernouts aan Jeroen Perceval gevraagd om voor zijn toenmaligetheatergezelschap ‘Het Zesde Bedrijf’ een stuk te schrijven. Ze waren al lang goed bevriend en Steve zette in die tijd op regelmatige basis kleine en grotere projecten op voor het theater. Het stuk werd ‘Liebling’. 
Van bij de eerste lezing zag iedereen in het stuk een potentieel filmscenario. 
Er werd geopperd het ooit te verfilmen. Iets wat nadien nog lang is blijven spelen in de hoofden van Steve en mezelf. Vorige zomer begon het idee terug concreet te spelen. 
In de winter, zittende in een park, hebben Steve en ik besloten de koe bij de horens te vatten en ervoor te gaan. We hadden alvast een goed scenario dat zich afspeelt op één locatie en goede, bevriende acteurs. Namelijk Bert HaelvoetMinke Kruyver en wijzelf. (Nog steeds dezelfde cast als oorspronkelijk.) 
In dat park hebben we via facebook een villa in de Ardèche gezocht, gevonden en geboekt. Dan was het nog een kwestie van de juiste mensen mee aan boord te krijgen. Wat uiteindelijk ook gelukt is.”

 

Passie doet wonderen

 

ELLEN : “Dat het hele project utopisch klinkt, is waar, maar ondertussen zijn we van mening dat een mens veel meer kan waarmaken op overtuiging en geloof dan perse via pragmatiek. 
Na het boeken van de villa zijn we naar Marc Verstappen van Villanella gestapt om te vragen of hij mee wou investeren. Die zag er direct iets in.
Vervolgens zijn we naar verschillende jonge regisseurs gestapt met het plan. We zochten iemand die de toon van het stuk begreep, de dingen groot genoeg zag, zich mee achter het plan kon scharen en akkoord was met de formule die we hadden uitgedacht ( wat misschien op het eerste zicht een beetje de omgekeerde wereld is nl. acteurs zoeken een regisseur). 
Bij de combinatie van Jozefien Scheepers (voor regie) en David Williamson( voor D.O.P.) hadden we het allerbeste gevoel. Dat leek ons een perfecte match. (Wat het trouwens ook was.).”

 

Jozefien Scheepers

JOZEFIEN : “Het is dus effectief zo dat Ellen en Steve naar mij zijn gekomen met de vraag om ‘Liebling te regisseren. Ik had er, na het lezen van het scenario, ontzettend veel zin in. Het zou een rock’n’roll project worden met enkel mensen die er enorm hard in geloofden en dat is ook zo gebleken en gebleven. Van de eerste draaidag tot de laatste, wat een ontzettend fijn gevoel gaf op de set. Met heel de crew hebben we alles van ons zelf gegeven om deze film er op te krijgen, zonder gezaag, zonder gezever, met heel veel liefde.”

ELLEN : “We hebben zeer goede mensen aangetrokken die zelfs betaalde jobs hebben laten vallen wegens groot geloof in de kwaliteit van ‘Liebling’. Heel de crew is professioneel. 
We hebben afgesproken dat als er winst is deze zal verdeeld worden onder elk meewerkend lid.”

JOZEFIEN : “Ook de samenwerking met David was voor mij een feestje. Onze smaak en ideeën omtrent camera voering liggen nauw bij elkaar, wat het werken zeer aangenaam maakt en wat ervoor zorgt dat je als regisseur een groot vertrouwen kunt geven, wat alleen maar leidt tot betere kwaliteit. Ieders zijn talenten volledig laten ontplooien, ieder zijn intuïtie laten volgen. Dan ontstaat er magie. Een magie die vanaf dag 1 rond dit project hing.”

 

Jeroens kronkels

 

ELLEN : “Jeroen Perceval heeft ons wat het script betrof carte blanche gegeven. Steve en ik hebben veel van zijn (naar onze mening briljante dialogen) gehouden maar zijn vrij met het stuk om gegaan en hebben er een filmversie van gemaakt met enkele nieuwe scènes. Door het simpele feit dat we meer afstand hadden tot het stuk dan Jeroen en er dus vrijelijk en toch respectvol mee om konden gaan, viel die bewerking best mee. Steve en ik zijn sowieso grote fan van Jeroens kronkels en het voelde eerder feestelijk aan dan moeilijk. Jeroen was er niet echt bij betrokken door het simpele feit dat hij ons wou laten doen, vol overgave, en het te druk heeft met andere zaken.  Hij is onder andere een nieuwe fictiereeks aan het schrijven met Steve.”

 

Afgelegen en ver en voor heel weinig geld

 

ELLEN : “We hebben drie weken gefilmd soms ’s nacht, soms overdag. Het principe ‘gijzel een volledige ploeg drie weken in een villa waar er niets anders te doen valt dan filmen’ werkt bijzonder wel.

We hebben de film voor 30.000. euro gedraaid.  Het geld kwam van sponsors, van Villanella en van privégeld van Steve en Bert. Het idee is om een deel van het budget terug te verdienen met benefietoptredens die met Villanella en bevriende muzikanten worden georganiseerd.”

 

Steve en Ellen willen kwaliteit

 

ELLEN : “Steve heeft zeker ambitie als filmacteur. Hij gaat de volgende jaren vooral spelen in zelfgeschreven fictie (o.a. ‘Amateurs’ wat hij samen met Jef Hoogmartens en Jonas Van Geel bedacht en zal worden geregisseerd door Frank Van Passel) Hij was namelijk strontdepressief geworden van eerder gedane fictie met gênante scenario’s en wou nooit meer in onzin spelen. Zo is bij hem de drang naar zelf mee maken ontstaan. 
Ikzelf laat mijn zin om te spelen vooral afhangen van kwaliteit. Ook ik ben nogal geneigd naar depressie als ik in slechte dingen beland en ben daarbij een controlefreak. Ik hou heel erg van muziek en van maken in het algemeen. Acteren doe ik enkel en alleen graag op voorwaarde dat ik een personage voor me zie en snap.

Steve en ik zijn van zin om de volgende jaren nog meer van dit soort dingen op te zetten en gaan proberen nog mooie films samen te maken. Ook met Jeroen.”

 

Jozefien Scheepers was de ideale Schipper

 

ELLEN : “Het was zeer fijn om geregisseerd te worden door Jozefien. Ze is een zeer goede acteursregisseur en heeft het talent om te (h)erkennen wat goed is. Ze is ambitieus, heel getalenteerd,open, nieuwsgierig, en staat open voor veel invallen op het moment. Hopelijk werken we in de toekomst nog samen.”

JOZEFIEN : “Nu begint de montage, waarvoor ik Tom Denoyette gevraagd heb en daarna zal de geluidsmixage worden opgevolgd door Senjan Jansen. Twee mannen waar ik reeds verschillende keren mee heb samen gewerkt en twee mannen die ik enorm vertrouw en waardeer.”

ELLEN : “Begin januari zal de mix af zijn en pas op dat moment gaan we op zoek naar verdelers. We hebben iemand op het oog die onze voorkeur draagt maar willen pas op gesprek met ruwe montage onder de arm. Ons buikgevoel zegt dat deze film in de bioscoop komt. We houden de dingen graag dicht bij ons en hebben veel vertrouwen dat deze alle kansen gaat krijgen die hij verdient.”

Zie ook :

Jeroen Perceval over ‘Borgman’

Bekijk ook

Michael Abay over Klette!

Klette is Michael Abay’s eindwerk aan het RITCS, waarmee hij in Leuven de VAF Wildcard Fictie …