Eva Cools en haar overpeinzingen bij de jaarwisseling (2019 – 2020)!

Eva Cools

Na een zestal kortfilms te hebben geregisseerd, nam Eva Cools opnieuw plaats in de regisseurstoel voor het grote werk: haar langspeelfilmdebuut CLEO. Die ging vorig jaar in première op Filmfest Gent, won prijzen in het buitenland en werd kort daarna bij ons op het publiek losgelaten.

Wat was het meest onvergetelijke moment van 2019?
De wereldpremière van CLEO op Film Fest Gent en de internationale prijzen voor CLEO op het filmfestival Alice nella Città in Rome waren mijn persoonlijke hoogtepunten. Na 6 jaar zwoegen doet zo’n erkenning deugd.
Algemeen: het oprukken van extreemrechts in Vlaanderen en Europa en de genadeloze manier waarop politici de hakbijl zetten in de cultuur-, zorg- en welzijnssector.

Eva Cools

Wat was volgens jou de beste Belgische film van het jaar?
Nuestras Madres van César Díaz.

Wie waren voor jou de figuren van het jaar op filmvlak?
In België was ik heel hard onder de indruk van de acteerprestatie van Tijmen Govaerts in Muidhond van Patrice Toye.
De Brusselse DOP Virginie Surdej stond dit jaar met 3 geselecteerde films in Cannes: Nuestras Madres, The Orphanage en Adam. Straf!
Internationaal werd ik omvergeblazen door de sterke scenario’s van Parasite, Portrait de la jeune fille en feu en Marriage Story. Daar kun je nog een puntje aan zuigen.

Wie moeten we volgens jou in 2020 in de gaten houden?
Anna Franziska Jäger is een getalenteerde karakteractrice die binnenkort haar vleugels zal spreiden over de landsgrenzen heen. Ik hoop dat we haar nog veel op het witte doek mogen zien schitteren.

Wat zijn je filmplannen voor 2020?
Ik schrijf momenteel aan een nieuwe langspeler: Plastic Kalasjnikov, samen met auteur Ivo Victoria in een productie van Las Belgas. Het is een boekverfilming van Ivo’s boek ‘Billie & Seb’. Verder ben ik verschillende nieuwe projecten aan het ontwikkelen die ik hoop te kunnen opstarten in 2020.

Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld zou willen stellen? Zo ja, welke?
Aan de Vlaamse filmwereld: wordt het niet eens tijd dat er meer werk wordt gemaakt van diversiteit binnen de filmwereld zowel achter de schermen als in films zelf? De cijfers zijn pijnlijk en we lopen serieus achterop in Europa…

Wat is je nieuwjaarswens?
Creatieve vrijheid voor elke kunstenaar die afhankelijk is van subsidies.
Meer investeringen in stadscinema’s die hun nek durven uitsteken voor arthousefilms.

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …