Home / Nieuws / Varia / Eva Cools en haar Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18
© Jennifer Kesteleyn

Eva Cools en haar Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Heel drukke tijden voor Eva Cools, voor wie het grote moment eindelijk aangebroken is. Keer terug in onze nieuwjaarsvraagjes en al enkele jaren heeft ze het over dat grote project waar ze al zolang aan werkt.  Wel, het is zover.  Ze zit in volle voorbereiding van die eerste langspeler, en deze maand begint ze te draaien. Maar tussen de repetities en de praktische beslommeringen door vond ze nog de tijd om de nieuwjaarsvraagjes van Cinevox te beantwoorden. Waarvoor dank. 

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Op 24 januari starten de opnames van mijn debuutfilm ‘Cleo’ in Brussel. Na bijna 5 jaar aan het scenario te hebben geschreven, kan ik zeggen dat ik sta te popelen om te beginnen draaien! 2018 zal volledig in het teken staan van mijn langspeler, benieuwd wat hieruit gaat voortvloeien… Er liggen concrete (en minder concrete) ideeën in mijn schuif om een nieuwe film of serie te schrijven. Ik vind nog steeds dat goede scenario’s tijd nodig hebben om te rijpen, maar ik ben wel op zoek naar een schrijfpartner in crime, zodat het geen 5 jaar meer duurt.

© Jennifer Kesteleyn

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

‘Girl’ van Lukas Dhont, ‘Coureur’ van Kenneth Mercken en ‘Floating’ van Anke Blondé.

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Brecht Goyvaerts, DOP, omdat hij in zijn laatste wapenfeiten (‘Tabula Rasa’, ‘Chaussée d’Amour’) elke productie naar een hoger niveau tilt. Klasse en bescheidenheid, die zijn we binnenkort kwijt aan het buitenland!

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Nationaal: actrice Anna Franziska Jäger
Internationaal: regisseurs Nathalie Basteyns en Kaat Beels en Jonas Govaerts

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop. Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Hij heeft de Vlaamse film internationaal op de kaart gezet en er een kwaliteitsmerk van gemaakt. Ik voel een vlaag van trots wanneer ik met Waalse collega’s spreek en ze schoorvoetend bekennen dat de Vlaamse film toch meer booming is tegenwoordig dan de Waalse, het heeft lang geduurd, maar we staan toch maar mooi mee te draaien in Venetië, Berlijn, Toronto,…

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Dat er steeds kleine, fragielere films mogen blijven bestaan naast de grote publieksfilms. Kwaliteit kan alleen bovendrijven als er ook risico’s mogen worden genomen, als er ruimte is voor experiment en vernieuwing. Het getuigt van een grote generositeit dat de jonge generatie filmmakers kansen krijgt om films te maken en om te groeien in scenario-ateliers… laat ons
deze kansen verbreden in de toekomst in plaats van met minder mensen op veilig te spelen, zodat de nieuwe ‘Rundskop’ en ‘Brussels By Night’ -twee debuutfilms- in 2019 ook kunnen bovendrijven.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Misschien kan Fien Troch zich een West-Vlaams accent aanmeten?

 

Zie ook :

Anderen die voor ons vooruitkijken

Eva stelt de cast van ‘Cleo’ voor

Crowdfunding voor het klassiek concert in ‘Cleo’

Eva Cools keek vorig jaar al vooruit

Eva Cools keek 2 jaar geleden ook vooruit

Eva Cools keek drie jaar geleden ook vooruit

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …