Fabrice du Welz begint met de opnamen van ‘Alleluia’

Gisteren zijn de opnames van ‘Alleluia’, de vierde langspeelfilm van de Belgische regisseur Fabrice du Welz gestart in de Belgische Ardennen. Du Welz werd o.a. bekend dankzij zijn internationaal gerenommeerde films ‘Calvaire’ en ‘Vinyan’. Daarna draaide hij in Frankrijk de film ‘Colt 45’, maar kort voor deze prent was afgewerkt, werd hij ontslagen door de Franse producer Thomas Langmann (‘The Artist’).

De nieuwe film van Fabrice du Welz vertelt het passionele liefdesverhaal van Gloria en Michel die samen weduwes en alleenstaande vrouwen oplichten. Helaas wordt de jaloersheid van Gloria hen fataal. De film is een productie van Vincent Tavier van het Waalse Panique (‘C’est arrivé près de chez vous’, ‘Aaltra’, ‘Calvaire’, Panique au Village’) in een coproductie met Bart Van Langendonck van Savage Film (‘Rundskop’, ‘Cinéma Inch’ Allah’, ‘Labyrinthus’) en het Franse Radar. Du Welz schreef samen met Tavier het scenario. Nico Leunen zal de montage op zich nemen. Kris Dewitte is setfotograaf.

 Destructieve passie

‘Alleluia’ is vrij geïnspireerd op een waargebeurd Amerikaans verhaal uit de jaren ’40, waarbij een echtpaar verschillende vrouwen vermoordde nadat ze hen hadden opgelicht. Verschillende films werden reeds gebaseerd op dit beroemde koppel. De versie van du Welz gaat echter verder dan een eenvoudige adaptatie en maakt deel uit van zijn Ardense trilogie. Du Welz dompelt de kijker onder in de krochten van de destructieve passie. De hoofdpersonages worden vertolkt door de Spaanse Lola Dueñas (Les femmes du sixième étage’, ‘Volver’, ‘Mar Adentro’) en de Fransman Laurent Lucas.

Een poëtische roadmovie

Volgens regisseur Fabrice du Welz wordt ‘Alleluia’ een groteske tragedie over een waanzinnige liefde, met de dood als ultieme teken van liefde. ‘Alleluia’ is een roadmovie die tegelijkertijd bevreemdend, zacht, gewelddadig en poëtisch moet worden, als een droge bloedende opera, zonder lyrisme. Deze film noir wordt de tweede opus van du Welz’  Ardense trilogie na ‘Calvaire’, eveneens tegen de achtergrond van de Belgische Ardennen en haar vijandige landschappen die de jeugd van de regisseur op een fascinerende wijze hebben getekend. Waar ‘Calvaire’ het verhaal vertelde over een universum van geïsoleerde mannen met de vrouw als obsessie, zal ‘Alleluia’ zich afspelen rond het personage van één vrouw met jaloezie als obsessie.

 

De film kwam onder andere tot stand met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds. De opnames eindigen eind oktober. ‘Alleluia’ wordt verdeeld door O’Brother en zal in de lente van 2014 in de zalen uitkomen.

 

Bekijk ook

Op de set van FOMO!

In april mochten we een bezoekje brengen op de set van FOMO, de film loopt …