IKL : Fedrik De Beul en Olivier Magis over ‘May Day’

Belgischer dan ‘May Day’ kan een film niet zijn, want gemaakt door een Franstalige en een Vlaamse regisseur.  Met voornamelijk Franstalige acteurs, maar ook Joren Seldeslachts en Chokri Ben Chikha zien we in de cast. Een film over mensen die wanhopig naar werk op zoek zijn. Met een grappige discussie over de taalkwestie hier bij ons bovenop. En toch vooral een film die blijkbaar ook heel universeel is, want ‘May Day’ heeft intussen succes geoogst over de hele wereld. En komt nu in Leuven een beetje thuis. Het was de Vlaamse helft van het duo, Fedrik, die namens het duo onze vragen over deze geweldige film beantwoordde. Al laten we er nog die paar zinnetjes Frans tussen staan die uit hun onderlinge conversatie in één van de antwoorden binnengeslopen zijn. 

1)    Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen?

De film is gebaseerd op één zinnetje, een verzuchting van een oververmoeide, uitgeperste kleine zelfstandige krantenbezorger. Diens bobijntje was echt op, en dus moest hij snel iemand vinden om zijn ronde over te nemen, maar een hele stoet geïnteresseerden te woord staan, daar keek hij zwaar tegenop. En als hij nu eens gewoon … Nee, dat kan je niet menen!?

De geëvoceerde situatie leek ons meteen een mooie afspiegling van ons aller huidige struggle for life-and-a-decent-job, en waartoe die struggle ons drijft…en een gelegenheid om een echte Brusselse film te maken, gepuurd uit onze eigen ervaringen.

2)    Wat is de synopsis/pitch van je film?

In Thierry’s woonkamer zijn een dozijn mensen samengekomen, met allen dezelfde droom: een job vinden, en liefst snel. Maar we zijn in Brussel, en dus loopt niets als voorzien…

3)  Waarom moeten mensen je film zien?

Omdat het dialoogfilm is (dertien mensen in één ruimte, in één enkele scène van ruim 20 minuten: kan dat wel een goeie film opleveren?), over het idee dat werk ons ook kan ondermijnen, pijnlijk kan zijn. Die idee wilden we delen in de vorm van een zwarte komedie, en er een tweede aan toevoegen: de pijntjes van het Belgische samen-leven…
perso, je préfère être succinct au lieu de trop expliquer (déjà bcp dit dans la réponse 1) – et je trouve que la réussite du film est qu’il passe le message grinçant en étant rudement “entertaining”… J’ai essayé de marier les deux: ça te va?
4)    Hoe heb je cast en crew gevonden?
We hebben ruim de tijd genomen om een de cast samen te stellen, want het juiste palet vinden, was al half gewonnen: niet alleen goeie acteurs, maar ook een goede mix van koppen, persoonlijkheden, energieën… Voor de hoofdrol hebben we met meer dan een dozijn acteurs ‘gespard’ tijdens castingsessies waarin we hen weerwoord boden, en Thierry Hellin, zwaargewicht van het Franstalige theater, maar maagdelijk als filmacteur, wist ons te raken.  De productie- en technisch-artistieke crew komen voort uit vorige ervaringen van ons beiden… De hele voorbereiding, draaiperiode en postproductie …: alles is in de beste omstandigheden verlopen, met veel persoonlijke betrokkenheid van iedereen… Duizendmaal dank aan allen!

5)    Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren?

De Franstalige filmcommisie heeft het project al bij de eerste indiening unaniem gesteund, en ook Rtbf was meteen aan boord. Dat zorgde voor het al bij al beperkte budget, maar dat namen we voor lief: we hebben allemaal voor dezelfde ‘flat fee’ gewerkt, ongeacht de functie/rol op de set.

6)    Waar heb je gedraaid?

In een appartementje in het hart van Brussel, de Anneessenswijk… Gevonden via Airbnb… Een grappige terzijde: aan ons verhuurd door eenJapanse dame die er woont en het zelf huurt van een Antwerpenaar.  De Brusselse melting pot, ook hier….

7)    Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

De selectie is geweldig, omdat de film echt een kind is van onze samenwerking: de ene is Vlaming, de andere een Brusselaar (Olivier, met al een aantal tweetalig documentaires op z’n actief, waaronder Archibelge, die op DOCVILLE speelde), en het hele project komt uit onze wisselwerking voort… Eén van ons beiden (Fedrik) was met zijn vorige kortfilm, ‘Août 1914’ in Leuven in 2014, en dat was al een fijne ervaring…

8) Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien? 

Eigenlijk is het droomparcours al bezig, met alle Franstalige Belgische festivals, nu ook Leuven, en in het buitenland een wereldpremière in Warschau (eind oktober) en een Aziatische in Seoul, verschillende festivals in Frankrijk, drie in Canada, Riga, Thessaloniki, Peking, … Voorlopig houdt het maar niet op, en in deze eerste maand zijn ons ook al vier mooie prijzen ten deel gevallen… Dit hadden we nooit gedroomd. Waar we hem nog vertoond willen zien? In Engeland, Australië, de VS en Zuid-Amerika misschien? Overal! Maar eigenlijk zijn we sowieso al heel tevreden…

10) Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?
 
Neen…
Zie ook : 

Check Also

DOCVILLE viert 20e editie met ScienceVille, speeddates en Sundance winnaars!

Vanavond start DOCVILLE 2024 met een feesteditie om u tegen te zeggen. Openen gebeurt met …