Felix Van Groeningen is niet de enige Belg in de race naar de Oscars

Zondag kijkt heel Vlaanderen gespannen naar de uitreiking van de Oscars. Ook de rest van België duimt voor Felix Van Groeningen, maar zal zeker ook de adem inhouden als de beeldjes voor animatiefilms worden weggegeven.  

Een muis en een beer nemen het op tegen Disney

 

In de categorie ‘lange animatiefilms’ zetten de meeste bookmakers al hun geld in op Frozen. Disney zou hiermee een eerste eigen trofee kunnen binnenhalen in deze categorie, die in 2002 in het leven werd geroepen en tot nu toe grotendeels door Pixar werd gedomineerd.

 

Op papier lijkt de belangrijkste concurrent The Wind Rises (Kaze tachinu) van Hayao Miyazaki, die in 2003 al werd bekroond voor Spirited Away (Sen to Chihiro no Kamikakushi).

 

Daartegenover, twee Amerikaanse kaskrakers: The Croods en Despicable me 2. En een Frans-Belgische co-productie: Ernest et Célestine.

 

 

Ver weg van het chaotische wereldje waarin de Belgische makers Stéphane Aubier en Vincent Patar meestal vertoeven, is Ernest et Célestine een klassieke en bijna ambachtelijke animatiefilm waaruit eindeloze tederheid spreekt. Dankzij zachte tekeningen en delicate kleuren, bereikt de bijzonder gelaagde en universele film een heel breed publiek: van jonge kinderen tot de meest verwende ouders. In Frankrijk en België trok de prent al meer dan een miljoen kijkers!

 

Stéphane Aubier en Vincent Patar zijn Belgische filmlegendes, enfants terribles die op een weinig benijdenswaardige nichemarkt actief zijn: animatie en al haar vormen, van klassiek tot gestoord! Ze maakten intussen al naam met hun hilarische Pic Pic André en Paniek in het dorp, die zowel bij scholieren als academici in de smaak vielen.


In hun gestileerde tekenstijl en de beeld-voor-beeld animatie van speelgoedfiguurtjes komt het onafscheidelijke duo steeds verrassend kunstzinnig uit de hoek.

 

In 2011 werd de langspeelfilm Paniek in het dorp bekroond met twee technische Margrittes (de Franstalige Ensors): die voor beste geluid en beste decor.

In 2013 kregen ze, samen met de Fransman Benjamin Renner, de César voor beste animatiefilm voor Ernest et Célestine.

 

 

Enkele maanden later werd de filmadaptatie van de Belgische schrijfster Gabrielle Vincent gecoproduceerd door La Parti (C’est arrivé près de chez vous, Kill Me Please, Paniek in het dorp). Die won als eerste animatiefilm de twee belangrijkste Margrittes van het jaar: die voor beste film en beste regisseur (van de beste regisseurs).

Ernest et Célestine kreeg ook nog de trofee voor beste geluid.

 

 [Photo  © Rudy Lamboray ]

 

In de internationale versie vertelt het sprookje over de ongewone vriendschap tussen een beer en een muis. De stemmetjes werden ingesproken door grote namen als: Forest Whitaker, Mackenzie Foy, Lauren Bacall en Paul Giamatti.

 

Digital Graphics, dat aan de film meewerkte, haalt hiermee zijn derde oscarnominatie binnen. Het bedrijf van de gebroeders Umé stapte ook al mee in het  Brendan avontuur én tekende voor de special effects in Dood van een schaduw: de kortfilm van Tom Van Avermaet met Matthias Schoenaerts, die vorig jaar werd genomineerd.

 

 

Mr. Hublot

 

Het hart van de Belgische filmliefhebbers gaat ongetwijfeld ook sneller slaan voor de categorie ‘beste korte animatiefilm’. Mr. Hublot is een grappig pareltje, geïnspireerd door de leefwereld van de Naamse beeldhouwer Stéphane Halleux.

 

 

Meneer Hublot leeft in een absurde wereld vol gedeeltelijk mechanische personages uit stiksels en patchwork. Die wereld wordt overheerst door gigantische mechanische constructies met een obsessie voor recyclage.  Meneer Hublot propt zichzelf vol namaak. Hij is doodsbang voor de buitenwereld en erg op zichzelf teruggeplooid. Hij haat veranderingen en onverwachte gebeurtenissen. Om daaraan te ontkomen, wil hij nooit zijn huis uit. De komst van het hondje Robot Pet haalt zijn gewoontes overhoop en dwingt hem tot samenleven met zijn nieuwe vriendje, die er maar al te graag tussenuit knijpt…

 

 

De film, een creatie van ZEILT Productions, werd gedraaid door de Luxemburgse Laurent Witz en Alexandre Espigares. Wedden dat de Amerikanen al duidelijk weten wat ze uit die zo bijzondere grafische wereld willen pikken? Binnenkort in een langspeelfilm?

En eerst nog een Oscar?

 

 

 

Check Also

En het palmares van ANIMA 2024 is…

Brussel daverde 10 dagen lang op zijn grondvesten, op het ritme van de animatiefilm. Duizenden …