FFO viert traditiegetrouw talent van eigen bodem!

Filmfestival Oostende zet ook dit jaar talent van eigen bodem in de kijker. Tijdens de vijftiende editie van het festival staan met ‘Aller/Retour’ en ‘Baghdad Messi’ twee Belgische topfilms op het programma. De documentaires ‘Marieke – Addicted to Life’ over paralympiër Marieke Vervoort en ‘Argwaan’ over kunstenaar Luc Tuymans brengen ode aan de twee bekende Vlamingen. Ook in verschillende internationale producties is er talent van bij ons vertegenwoordigd, denk maar aan Matteo Simoni, Sofie Decleir, Geert Van Rampelberg en Frank van den Eeden. De hoogtepunten zijn ongetwijfeld de uitreiking van De Ensors, de belangrijkste film- en televisieprijs in Vlaanderen en De Jamies, de Vlaamse online video awards. Bovendien vormt het festival van 27 januari t.e.m. 4 februari 2023 een podium voor veel jong en gevestigd talent. FFO licht een tip van de sluier uit de programmatie.

Zoals eerder aangekondigd, presenteert gevierd regisseur Dominique Derudderede openingsfilm ‘The Chapel’ over een virtuoze pianiste die net voor het belangrijkste moment uit haar carrière moet afrekenen met demonen uit haar verleden. FFO zet de filmmaker ook in de spotlight met een Retrospectieve, waar o.a. ‘Iedereen Beroemd‘ en ‘Brussels By Night’ te herontdekken zijn op het grote doek. Tijdens het festival stelt Dominique Deruddere ook zijn nieuwe boek voor:  ‘Met de helm geboren’, een alternatieve blik op zijn filmmemoires.

Vol verlangen kijken we uit naar Filmfestival Oostende, want met de focus op talent van eigen bodem belooft het een prachtige editie te worden. In 2022 kwamen er na een voorzichtige start ongezien veel filmliefhebbers naar de zalen. De Vlaamse cinema beleefde een buitengewoon jaar met blockbusters als ‘Zillion’ en het ontroerende ‘Close’ dat al verschillende nominaties kon verzilveren. Laat Filmfestival Oostende het startschot zijn om ook van 2023 een minstens even succesvol jaar te maken.
– Peter Craeymeersch, Artistiek Directeur

Baghdad Messi & Aller/Retour
De langspeelfilm ‘Baghdad Messi’ – in navolging van de succesvolle en gelijknamige kortfilm – van Koerdisch-Belgisch talent Sahim Omar Kalifa springt meteen in het oog. Na een bomaanslag verliest een Iraanse jongen zijn been, maar niet zijn droom om professioneel voetballer te worden. Sahim Omar Kalifa is geen onbekende want in 2018 won hij met ‘Zagros’ de Ensor voor Beste Film en Beste Scenario. Met ‘Aller/Retour‘, een meeslepende roadmovie waarin vrachtwagenchauffeur Erika (Ruth Beeckmans) een Afrikaanse migrant (Welket Bungué) een lift geeft, kaart regisseur Dorothée van den Berghe de thematiek van transmigratie op een toegankelijk en liefdevolle manier aan. Dorothée regisseerde eerder ‘Rosie & Moussa’ waarmee ze in 2018 de Ensor voor Beste Jeugdfilm won maar ook haar eerste film, ‘My Queen Karo’ werd internationaal warm onthaald.

Prominente Vlamingen in beeld
De documentaires ‘Marieke – Addicted to Life‘ en ‘Argwaan’ over respectievelijk paralympisch kampioene Marieke Vervoort en kunstenaar Luc Tuymans schetsen elk op hun eigen manier een intiem portret van de Vlaamse iconen.

Marieke Vervoort leed aan een degeneratieve spierziekte en besliste zelf om afscheid te nemen van het leven. De documentaire volgt haar in het laatste jaar waarin ze helemaal openbloeit en zelfs wereldkampioene wordt. In ‘Argwaan’, de nieuwe documentaire van regisseur Jacques Servaes (‘Ik schilder met schilders’) is het ditmaal de beurt aan kunstenaar Luc Tuymans. De film doet het eenzame bestaan van een kunstenaar uit de doeken. In zijn gekende stijl filosofeert Tuymans scherp over kunst, de chirurgische techniek van het schilderen, de wereld van het het nachtleven, de oorlog, mens en maatschappij.

Talent van bij ons gaat internationaal
Talent van eigen bodem vinden we niet alleen in het binnenland, ook in internationale films maken ze indruk. Zo kan je Matteo Simoni en Sofie Decleir aan het werk zien in ‘Faithfully Yours‘ (André van Duren), over twee vriendinnen die elkaar gebruiken als alibi om vreemd te gaan. Sam Louwyck maakt deel uit van de ruwe vissersbemanning die een vrouwelijke collega ontvangt op hun schip in ‘Woman at Sea’ (Dinara Drukarova). ‘Pink Moon’ van Floor Van Der Meulen, een komisch drama over een dochter die maar moeilijk kan vatten dat haar vader uit het leven wil stappen, bevat de Vlaamse Johan Leysen. Geert Van Rampelberg speelt in het iets rauwere ‘Mascotte’ (Remy Van Heugten) waarin een adolescent vreest dat er voor hem geen plek is in een wereld waar bezit en uiterlijk centraal staan. Achter de camera vinden we Frank van den Eeden bij de Nederlandse langspeelfilm ‘Bo’ (Joost van Ginkel), een roadmovie van een dochter die op zoek gaat haar het levensverhaal van haar overleden vader.

VAF Wildcards
Nog te zien tijdens het festival zijn de beste eindwerken van de Vlaamse filmscholen, bekroond met de VAF Wildcards 2022. In dit initiatief van het VAF i.h.k.v. relance worden de winnende films in een samengesteld programma over heel Vlaanderen vertoond.

In de categorie fictie won Michael Abay met ‘Klette‘, over de 26-jarige Morgane die nog altijd bij haar moeder woont, haar studies maar niet afrondt en in de liefde niet verder raakt dan een onenightstand. Evi Cats ging met de Wildcard documentaire naar huis met ‘Les murs qui crient‘ over muren die getuige zijn van politiegeweld. De animatiekortfilm ‘Inertia’ van  Julie Verstraten, over J, een jonge vrouw van begin twintig, die een naaste verliest, was goed voor de derde Wildcard. De Wildcard Filmlab ging naar Brahim Tall met ‘Tukuleur‘. In ‘Tukuleur’ zoekt een personage met gemengde etniciteit zijn plaats in de westerse maatschappij. Op zondag 29 januari worden om 14.00 uur alle korte films vertoond in aanwezigheid van de filmmakers.

Het volledige programma wordt aangekondigd op donderdag 22 december. Diezelfde dag start de ticketverkoop om 12.00 uur.

Check Also

‘Skunk’ scoort!

Wat een vliegende start voor SKUNK in zijn openingsweek! De film heeft meer dan 10.460 toeschouwers …