Fien Troch over haar ‘Kid’

Het zou best kunnen dat Fien Troch als kind af en toe op een strookje pellicule liep te knabbelen.  Papa Ludo was ’s lands meest gereputeerde monteur en werkte met tal van groten in binnen-en buitenland.  De piepjonge Fien sprong er al vlug uit op de filmschool. Enkele van haar kortfilms lieten nog vermoeden dat ze een hippe, coole filmmaakster zou worden die zich van blitse en flitsende beelden zou bedienen.  Maar eenmaal ze zich op het langere werk toelegde, kon het niet sober, somber en ingetogen genoeg.  Feit is dat ze maar twee langspeelfilms nodig had om zich een reputatie als auteur te verwerven.  ‘Een ander zijn Geluk’ en ‘Unspoken’ draaide eigenlijk allebei om de dood van een kind.  Haar nieuwste film stelt kinderen centraal en gaat om de dood van een ander iemand.  Wij hadden een gesprek met de goedlachse en aangename vrouwelijke regisseur in een café in Brussel.

Ze kan het goed zeggen.  Ze is ook gewoon om het te zeggen, als docente op Sint-Lukas. Wat meteen verklaart waarom ze niet alleen een experte is in het in scène brengen van beelden, maar ook in het verwoorden van wat ze als filmmaakster doet.  Heel handig, ook voor ons, nu wij natuurlijk iets meer wilden te weten komen over haar nieuwe film ‘Kid’.  Klik op de rubrieken hieronder en je ziet en hoort wat ze zegt.

Waarover gaat de film?

Waar heeft ze het platteland gevonden dat ze zocht?

Fien over haar monteurs: haar vader Ludo Troch en haar partner Nico Leunen

Fien over de kinderen met wie ze heeft gewerkt

Over kiezen tussen drama en komedie

Fien over Truffaut, Bambi en Tom en Jerry.

Fien wou ‘unheimliche locaties’

Zie ook :

De teaser van de film

Zie ook :

De acteurs uit de film

De mama van Fien

 

Bekijk ook

Lukas Dhont over Close!

Regisseur Lukas Dhont mocht dit jaar Film Fest Gent openen met Close. Voor de première …