Filmfestival Oostende lost titels voor de komende editie!

@ Nick Decombel Fotografie

Filmfestival Oostende maakte de eerste titels bekend en Koen De Bouw zet mentale gezondheid centraal als Master van de veertiende editie.

Een indrukwekkende internationale selectie, met onder meer de Gouden Leeuw van Venetië en de winnaar van de Grand Prix in Cannes, en een verzameling Vlaamse (co)producties bezorgen Oostende een uitermate sterk programma voor de eerste wintereditie van 21 t.e.m. 29 januari 2022. Bovendien kan Koen De Bouw zijn Masterschap over Filmfestival Oostende (FFO) eindelijk op zich nemen. Zoals het een FFO-Master betaamt, kreeg De Bouw zeggenschap over zijn eigen filmparcours. Hij doopte zijn eclectische Masterselectie ‘Going Mental’ en wil vooral de aandacht vestigen op het belang van mentale gezondheid.

Eerste titels bekend

Eindelijk maakt de Koningin der Badsteden zich op voor de eerste wintereditie van Filmfestival Oostende. De eerste titels voor de 14e editie van FFO kondigen opnieuw een veelzijdig programma aan, waar publiek en filmprofessionals elkaar terug kunnen ontmoeten.

Peter Craeymeersch, Artistiek Directeur FFO:

“We kijken er enorm naar uit om cinema opnieuw samen te beleven en te vieren en zowel het publiek als de (Vlaamse) filmwereld te verwelkomen in Oostende voor de eerste wintereditie. In 2022 kunnen we eindelijk uitpakken met onze nieuwe competities COOP!, waarin we Belgische en Nederlandse coproducties centraal stellen, en SOON!, waarmee we jong filmtalent, die een eerste of tweede langspeler maken, in de kijker willen zetten. Met onze eerste titels lichten we een tipje van de sluier van een veelbelovend en gevarieerd programma met debuutfilms, premières van nieuwe Vlaamse films, en nieuw werk van befaamde internationale regisseurs. We zijn ons natuurlijk bewust van de huidige coronamaatregelen en met ons hele team zullen we er alles aan doen om iedereen veilig te ontvangen op ons filmfestival. We hebben ervoor gekozen om het festival te laten plaatsvinden, omdat we beseffen dat collectieve cultuurbeleving belangrijk en noodzakelijk is, niet enkel als ontspanning of afleiding, maar ook om sociaal isolement tegen te gaan. Bovendien willen we de filmsector, die het de afgelopen maanden al hard te verduren kreeg, opnieuw een hart onder de riem steken.”

De eerste titels van Filmfestival Oostende zijn al meteen een streling voor het oog. Deze films maken immers deel uit van de LOOK!-competitie, waarin visueel sterke verhalen geselecteerd worden. In One Second brengt Zhang Yimou met het ontroerende verhaal van een man die hopeloos op zoek is naar een bepaalde filmrol een nostalgische ode aan cinema. L’événement van Audrey Diwan, een abortusdrama naar het gelijknamige boek van Annie Ernaux, mocht dan weer de Gouden Leeuw in ontvangst nemen op het filmfestival van Venetië. In het weelderige kostuumdrama Mothering Sunday van Eva Husson tonen Colin Firth, Olivia Colman, Josh O’Connor en revelatie Odessa Young wat ze in huis hebben.

FFO lost ook al de eerste titels uit de splinternieuwe COOP!- en SOON!-competities. Voor COOP!, de competitie waarin Belgische en Nederlandse coproducties bekroond worden, is dat Rien à foutre, een Belgisch-Franse komedie met Adèle Exarchopoulos. In de SOON!-competitie, waar debuutfilms en tweede features aan bod komen, wordt de spits afgebeten door de Noord-Macedonische Oscarinzending Sisterhood, een intrigerende film van Dina Duma, over een toxische vriendschap.

Verder kan je naar Oostende afzakken voor enkele spraakmakende avant-premières, zoals de Spaanse Oscarinzending The Good Boss met Javier Bardem als een charmante maar geniepige werkgever en de Finse Oscarinzending Compartment N°6 van Juho Kuosmanen, waarin twee volslagen vreemden een treincoupé delen. Of de ambitieuze en anarchistische biopic Miss Marx, over het tumultueuze leven van de jongste dochter van de Duitse denker. De in 2020 overleden componist Ennio Morricone wordt gevierd met de documentaire Ennio: The Maestro.

Reeds sinds haar eerste editie in 2007 heeft FFO ook aandacht voor televisiereeksen. Met veel enthousiasme kunnen we de nieuwe reeks van Tom Lenaerts en Paul Baeten Gronda, het duo achter Over water, in Oostende in première laten gaan. De psychologische thrillerreeks Twee zomers kan rekenen op een Vlaamse sterrencast met aan het hoofd niemand minder dan FFO-Master Koen De Bouw.

Master Koen De Bouw kiest voor thema ‘Going Mental’

Dit jaar mocht Koen De Bouw al gastheer zijn van de FFO Nights, maar in januari begint het echte werk. Als thema schuift De Bouw mentale gezondheid naar voor, omdat dit onderwerp nu meer dan ooit alle aandacht nodig heeft.

Koen De Bouw, Master Filmfestival Oostende 2022:

“Het thema dat mijn filmselectie bepaalt, heb ik ‘Going Mental’ genoemd. ‘Going Mental’ kan slaan op jezelf volledig verliezen in je passie, jezelf helemaal geven. Dat kan iets heel moois zijn, maar toch is het ook belangrijk dat we voor onszelf blijven zorgen. Tijdens de periode die we met z’n allen aan het doorstaan zijn, kan je nu eenmaal niet om het belang van mentale gezondheid heen. Met dit thema wil ik dan ook graag beide keerzijden belichten.”

Koen De Bouw
@ Nick Decombel Fotografie

Koen De Bouw verzamelde enkele staaltjes theatrale, poëtische maar vooral troostende en helende cinema. Zijn selectie beslaat enkele decennia en bevat klassiekers als Una giornata particolare (1977) en Der Himmel über Berlin (1987), maar ook recentere meesterwerken zoals Beautiful Boy (2018) van onze eigen Felix van Groeningen.

“Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele van mijn persoonlijke favorieten op het programma te zetten: films die mij voor een deel gevormd hebben en die ik graag nog eens zou terugzien op het grote scherm. Ook enkele films die ik zelf nog niet gezien heb, maar waar ik wel heel hard naar uitkijk, haalden de selectie. Ik heb de afgelopen jaren heel hard gewerkt en een van de gevolgen is natuurlijk dat er weinig tijd overblijft voor een avondje cinema. Het derde luik van mijn selectie bestaat uit films waarin mentale gezondheid sterk aan bod komt, al vind ik eigenlijk dat dit thema verweven zit in elke goede film.”

Lees het volledig interview

Overzicht

LOOK!-competitie

COOP!-competitie

  • Rien à Foutre (2020) van Emmanuel Marre & Julie Lecoustre, België/Frankrijk

SOON!-competitie

  • Sisterhood (2021) van Dina Duma, Macedonië/Kosovo/Montenegro

Avant-premières

  • The Good Boss (2021) van Fernando León De Aranoa, Spanje
  • Miss Marx (2020) van Susanna Nicchiarelli, Italië/België
  • Compartment N°6 (2021) van Juho Kuosmanen, Finland/Duitsland/Estland/Rusland
  • Ennio: The Maestro (2020) van Giuseppe Tornatore, Italië/Frankrijk/China/Japan
  • Twee Zomers (2022) van Tom Lenaerts & Brecht Vanhoenacker, België

Masterselectie

Wat met Covid-19?

FFO zal in nauw overleg met de festivallocaties een coronabeleid uittekenen dat een veilig festivalbezoek zal garanderen. Wijzigende overheidsmaatregelen worden nauwkeurig opgevolgd, toegepast en bijgestuurd waar nodig.

Filmfestival Oostende 2022: een echt stadsfestival

Van 21 tot en met 29 januari kunnen bezoekers niet enkel genieten van het aanbod van avant-premières in Kinepolis Oostende en de gala’s in Kursaal Oostende, want ook CC De Grote Post werd toegevoegd als vaste festivallocatie. Traditiegetrouw sluiten we de festivalweek feestelijk af met de uitreiking van de Ensors, de Vlaamse film- en televisieprijzen, op zaterdag 29 januari 2022. Ook de nieuwe generatie contentmakers valt in de prijzen op vrijdag 28 januari tijdens de awardceremonie van de Jamies.

Echte filmliefhebbers kunnen vanaf 1 december aan een zeer democratisch tarief een festivalpas kopen. Tot 1 januari 2022 is er een vroegboekactie en kan je voor 30 euro de pas kopen. Vanaf 1 januari zal de prijs voor een festivalpas 39 euro bedragen. Jongeren onder de 26 jaar betalen 20 euro.

Het volledig programma wordt bekend gemaakt op 21 december 2021, meer info vind je op www.filmfestivaloostende.be

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …