‘Follow Gent’ zoekt dringend nieuwe filmverhalen

Voor het derde jaar op rij nodigt FollowGent kandidaten uit om een scenario in te sturen voor dit spannende script-to-screen project. De verhalen moeten zich afspelen in Gent. Het onderwerp van jouw verhaal, in iedere willekeurige stijl en binnen welk genre dan ook geschreven, is volledig vrij, zolang er maar een link is met de stad Gent. Succesvolle inzenders zullen hun script in productie zien gaan en deel zien uitmaken van een langspeelfilm die in première zal gaan op het Film Fest Gent 2015.  De deadline is niet meer veraf.  Scripts moeten ten laatste op 27 maart voor 17 uur worden ingediend op followgent@gmail.com en in het Nederlands geschreven zijn. Wie een idee wil hebben van hoe het eindresultaat er dan moet uitzien kan donderdag 19 maart om 20 uur nog eens gaan kijken in de Sphinx in Gent naar ‘Follow : Tall Tales from a Small City’. Toegang is gratis.

We stelden enkele vragen over het initiatief aan Declan Lynch, initiatiefnemer van Follow Gent.

 

Waarom doet u het?

Declan Lynch : “Wel, ik ben geïnteresseerd in de interatie tussen filmmaker en publiek. Ik begon met het idee van een film die zou inspelen op de vragen en reacties van het publiek. Ik heb het dan niet over testscreenings maar over een film die jij, als creatief lid van het publiek, bekijkt en waar je actief op reageert. Een film die na iedere vertoning een andere vorm aanneemt.”

 

Maar dat is het dus niet geworden.  ‘Follow Gent’ is een film die uit verschillende verhalen bestaat die geschreven zijn door verschillende scenaristen en geregisseerd door verschillende regisseurs.

 

Declan Lynch : “Dit is het derde jaar dat we ‘Follow Gent’ organiseren en we hebben intussen veel geleerd.  De film van vorig jaar had best een hoge productienorm en we willen hetzelfde niveau aanhouden en verbeteren waar mogelijk. We hebben geluk dat we in de voorbije edities heel wat talent aan boord kregen, zowel op het vlak van cast als crew. De film van vorig jaar zag er echt prachtig uit en was een lappendeken van 9 verhalen die zich allemaal afspelen in de stad Gent. Sommige waren met elkaar verbonden, andere niet.  Dit jaar willen we de verhalen nog sterker maken, en van het ontwikkelingsproces een nog collectiever karakter geven.”

Maar waarom zou iemand zijn of haar verhaal aan u afstaan?  Wat hebben mensen daar bij te winnen?

Declan Lynch : “Eigenlijk biedt het project aan schrijvers de kans om hun stem te laten horen. Het is een klein project. Dit jaar worden scenaristen (als ze geselecteerd worden) gevraagd om wat tijd uit te trekken met de regisseur die hun verhaal zal verfilmen, maar ook met de andere schrijvers en regisseurs die aan het project meewerken. We hebben ook het geluk dat enkele ervaren professionals. Financieel valt er niets aan te verdienen, maar wat je er wel bij wint is de kans om met gedreven mensen samen te werken. Als scenarist met een regisseur kunnen samenwerken, bied je de kans om te zien hoe zo’n samenwerking verloopt, hoeveel inspraak je als schrijver uiteindelijk hebt, en hoe je verhaal zich naar scherm laat vertellen.  Volgens mij een ervaring waar je heel veel van kunt leren.”

 

Wie bepaalt uiteindelijk welke verhalen geselecteerd worden?

 

Declan Lynch : “Toen we vorig jaar onze oproep voor scripts lanceerden, vroegen we ook meteen naar lezers.  Er boden zich 12 mensen aan. Enkele onder hen hadden geen voeling met film, maar de meeste hadden wel ervaring als schrijver of regisseur en er waren ook enkele filmstudenten bij. De meningen liepen uiteen, maar uiteindelijk was het aan het eind echt wel duidelijk welke de sterkste scripts waren. Maar het blijft een subjectieve oefening. Het is geen wetenschap. En helemaal aan het eind van de procedure was het aan de regisseurs om te beslissen welke verhalen ze wilden verfilmen.”

 

Wie zijn de acteurs die we aan het werk zien in de film?

 

Declan Lynch : “Er zijn veel verschillende acteurs die meewerken aan het project.  Net zoals met de regisseurs zijn het ook de verhalen die de acteurs het project inslepen.”

 

Voor het geld moeten ze het niet doen, want er is geen budget.  Met welk geld wordt de film eigenlijk gemaakt?

 

Declan Lynch : “Het is een experimentele film, maar we hanteren wel professionele normen.  Ik zeg het, de meeste regisseurs zijn professionelen. Sommige leden van de cast en crew zijn beginnelingen, maar ze moeten op zijn minst enige ondervinding hebben in de branche. Maar het project moet het dus helemaal hebben van vrijwilligerswerk. De mensen die eraan meewerken hebben allemaal hun eigen motieven waarom ze meedoen. Voor sommige schrijvers is het omdat ze hier een verhaal kunnen vertellen dat ze elders niet kunnen slijten. Voor sommige regisseurs is het een kans om een staaltje van hun kunnen te geven. En sommigen willen gewoon de kans grijpen om via het medium film een verhaal te vertellen.”

 

De voorbije jaren hebt u heel wat boeiend volk weten aan te trekken. Mensen als Eva Cools, Anemone Valcke, Alexander Decommere, Joren Seldeslachts, Pascal Platel en nog heel wat anderen waren betrokken bij ‘Follow Gent’.

 

“Ja. Mensen komen lang niet alleen uit Gent.  Vorig jaar bijvoorbeeld zagen we dat Leslie Verbeeck een Engelstalig script regisseerde, genaamd ‘Fledgling’ , ingediend door een Amerikaan die als au pair werkte in Gent. Het was een kijk op de stad door de ogen van een outsider. Heel anders was dan weer het verhaal dat Tom Fahy en Niko Himschoot hadden geschreven. Een verhaal waarvoor ze zich gebaseerd hadden op ‘De fanfare van honger en dorst’ van Lieven TavernierMichael Vermaercke regisseerde ddan weer een verhaal genaamd ‘Rechtvaardig’ en geschreven door Xavier Arijsen en IIka De Bisschop. Hyo Kaag en Joris Hendricks kwamen helemaal uit Nederland, Petronella Van der Hallen kwam uit Brussel Brussels, Jonas De Vos en Jan Boon waren van Antwerpen en Vincenzo De Jonghe is dan weer iemand die ervaring heeft als acteur en tv-presentator, maar het eens wou proberen als regisseur.”

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …