Franse prijzen voor Belgische documentaires

Persbericht van het VAF – Op de 25e editie van het Festival International de Programmes Audiovisuels (FIPA, 23-29 januari) in het Franse Biarritz heeft de jonge Vlaamse regisseur Steve Thielemans zaterdagavond de FIPA d’Or voor Beste Creatieve Documentaire gewonnen. Dit voor zijn film ‘L’île déserte’. De FIPA d’Argent ging naar de Franstalige Belgische documentairemaakster Amélie Saillez voor ‘The Kingdom of Mr. Edhi’. Vrijdagavond raakte al bekend dat Lotte Stoops de Prix Michel Mitrani in de wacht sleepte met haar documentaire ‘Grande Hotel’. FIPA toonde dit jaar maar liefst acht audiovisuele creaties uit Vlaanderen.


 

‘L’ île déserte’ dat vorig jaar door de Jury van Docville nog verkozen werd tot Beste Belgische Documentaire, geeft de toeschouwer een inkijk in het leven van de 17-jarige kansarme Mamebou. Hij woont in het laatste huis van een doodlopende straat in Brussel. Al op z’n twaalfde kwam hij al in contact met de wet. Vanaf dat moment, voert Mamebou een constante strijd tegen zijn drugsverslaving. Door zijn gebrek aan zelfvertrouwen en door armoede krijgt hij zijn leven niet op het juiste spoor. Zijn familie en de sociale instellingen lijken niet in staat een oplossing te bieden. Langzaam maar zeker verliest hij zijn greep op de realiteit.

 

 

In 2006 studeerde Steve Thielemans af aan het RITS met ‘De substituut’, over een Nederlandse leraar die in een Brusselse school de Belgische leerkracht vervangt en het daar bijzonder moeilijk krijgt om enige discipline in zijn klas te handhaven. Met deze documentaire won de regisseur een VAF Wildcard. Hiermee kon hij aan de slag om zijn eerste professionele documentaire, ‘L’île déserte’, te maken.

In ‘The Kingdom of Mr. Edhi’ toont Amélie Saillez de positie van vrouwen in Pakistan, gezien door de ogen van een fascinerend koppel, de eigenaars en drijvende krachten achter één van ’s lands grootste sociale bijstand netwerken.

 

 

‘Grande Hotel’ is een lange documentaire over een ter ziele gegaan luxehotel in Mozambique en ging vorig jaar in wereldpremière op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam. De film stootte daarna door naar festivals als o.a. Hot Docs in Canada, waar het een Honourable Mention wist te verzilveren, het Transilvania International Film Festival in Roemenië en het Margaret Mead Festival in New York. Op FIPA liep ‘Grande Hotel’ in de ‘Aspects of European Production’ sectie.

 

In ‘Grande Hotel’ reist Lotte Stoops af naar de stad Beira in Mozambique waar het Grande Hotel symbool staat voor de getroebleerde geschiedenis van het land. Gebouwd in 1955 als één van de grootste hotels ter wereld telde dit pronkstuk van het koloniale regieme slechts 110 luxekamers.  Tegenwoordig biedt het hotel onderdak aan meer dan 3.500. ‘permanente’ gasten die er wonen zonder water of elektriciteit en nauwelijks in contact treden met de buitenwereld.

 

‘L’île déserte’ werd geproduceerd door Peter Krüger voor Inti Films. ‘Grande Hotel’ is een productie van Ellen De Waele voor Serendipity Films. Beide titels kwamen tot stand met steun van o.a. het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). ‘The Kingdom of Mr. Edhi’ is een Spaans-Belgische coproductie van 43 Films in Brussel.

 

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …