Geoffrey Enthoven : een regisseur om in de gaten te houden


Bij ons in Vlaanderen wisten we het al lang, dat je Geoffrey Enthoven en zijn producent Mariano Vanhoof maar beter niet uit het oog kon verliezen.  Het was al van bij zijn debuut, ‘Les Enfants de L’Amour’, dat je kon zien dat Vlaanderen te klein was voor deze man.  Maar het heeft tot zijn recentste film geduurd, ‘Hasta La Vista’, eer de wereld dat ook wist.  De ultieme bevestiging kwam er toen hij recent door Variety werd geselecteerd als één van de ’10 Euro Directors to Watch’. Het gevolg daarvan was dat zijn film ook werd getoond op het prestigieuze Filmfestival van Karlovy Vary in het Tsjechische Karlsbad. En tot zijn eigen verbazing zag Geoffrey Enthoven hoe zijn film — maanden nadat hij onder meer de Grote Prijs in de wacht sleepte op het Filmfestival van Montreal — ook in Tsjechië aan de haal ging met de publieksprijs.  Enthoven is intussen terug in België en stond ons graag te woord.

Geoffrey Enthoven : “Die publieksprijs  is eigenlijk een heel belangrijke prijs omdat Karlovy Vary een heel belangrijk festival is.  In principe kan je er niet aan meedoen als je film er niet in première gaat.  Want net als Cannes, Venetië, Berlijn en Montreal, wil ook Karlovy Vary alleen premières.  Wij konden daar dus niet aan meedoen. Maar toen werd ik geselecteerd door Variety als één van de ’10 Euro Directors to Watch’.  De films van de genomineerde regisseurs werden daar in een apart luik vertoond, en zo kwam het dat ‘Hasta La Vista’ toch te zien was op het festival. Het was natuurlijk geweldig om deel te mogen uitmaken van het selecte gezelschap dat het gerenommeerde filmblad Variety had uitgekozen.  Ik was daar dus al lang blij mee.  Maar dat we bovenop ook nog eens de publieksprijs wonnen, ja, dat is ongelooflijk.  Ik was er helemaal niet om mee te dingen naar prijzen.  En dan versla je alles en iedereen die op het festival aanwezig is.  Een geweldig gevoel.  Na ons kwam ‘An Angel’s Share’ van Ken Loach en dan ‘The Hunt’ van Thomas Vinterberg.  Die publieksprijs is ook mooi om er de carrière van de film mee af te ronden. De verkoop van de film is nu quasi helemaal rond.  Je zou dus kunnen zeggen dat de campagne hiermee afgesloten is.  Al moet hij nu wel nog in enkele landen openen. En er is ook nog de uitreiking van The European Film Academy, waar we door de vele bekroningen van het afgelopen jaar ook wel een beetje op een selectie hopen.”

Geoffrey Enthoven en de andere 9 Euro Directors die we volgens Variety in de gaten moeten houden.

 

Welke films zaten er nog in die selectie van ’10 Euro Directors to Watch’?

 

Geoffrey Enthoven : “Dat waren allemaal films die ergens op een groot filmfestival hadden gescoord of die grote box-offices hadden gehaald.  Hoewel, het gaat niet om de cijfers.  Eigenlijk zijn het de keuzen van de recensenten van Variety.  Op basis van hun kritieken zeggen ze welke regisseurs je in de gaten moet houden.”

 

Was die selectie voor jou echt nog van belang?  Of is het gewoon leuk om op je cv te hebben?

 

Geoffrey Enthoven : “Als je internationale ambities hebt,  is het toch wel mooi om mee uit te pakken, ja.  Dat zijn zo van die dingen die te vernoemen zijn.  Je kunt zeggen : ‘Ik ben geselecteerd in Cannes’ of ‘ik zat bij de 10 Directors to Watch’ of ‘ik ben geselecteerd in Karlovy Vary’. Het toffe is ook dat Variety daar echt een campagne aan vasthangt.  Ze hebben echt geregeld verslag uitgebracht vanuit Karlovy Vary en keer op keer zag ik mijn naam vallen.  In de branche is het van belang dat mensen je naam horen.  Dat je naam een belletje doet rinkelen : “Wie is dat weer?  Ah, ik heb dat nooit gezien, maar ik denk wel dat het niet slecht is, want ik heb er al veel over gehoord en gelezen…” Al die kleine beetjes helpen wel. Er worden zoveel films gemaakt en om daartussen even op te vallen, is alle steun welkom.  Je moet ook het ijzer smeden als het heet is.  Nu hebben we een film waarover veel gesproken is en dus moeten we nu contacten leggen waar onze volgende films van kunnen profiteren.”

 

Je zegt het : de carrière van ‘Hasta La Vista’ is veruit afgerond.  Wat waren nu de uitschieters voor jou?

 

Geoffrey Enthoven : “Het is moeilijk om te kiezen. Als we geselecteerd waren voor een festival waar er een publieksprijs te winnen was, dan haalden we die ook binnen.  Bijna altijd.  Het is ongelooflijk dat die film zowat overal blijkt te werken. Er komt nu ook in twee landen een remake.”

 

In welke landen?

 

Geoffrey Enthoven : “Nederland en Amerika.”

 

Zijn die  deals rond?

 

Geoffrey Enthoven : “Voor Nederland wel. Nu proberen ze er de film te financieren, maar de deal is rond. En voor Amerika verwacht ik één van deze dagen het contract. Dan beginnen ze daar ook te financieren. Met die Amerikanen hebben we een deal dat de financiering binnen de twee jaar rond moet zijn.  Op zich is dat uniek. Want je hoort vaak hoe belangrijke producers je een fiks bedrag geven, om vervolgens het project misschien twintig jaar in de kast te leggen, omdat ze zelf een gelijkaardig project hebben en ze eigenlijk alleen maar alle potentiële concurrenten willen uitschakelen.  Er zijn volgens mij al een paar Belgische films geweest waarvan de remake-rechten verkocht zijn, maar die nooit gemaakt zijn.  Met ‘Hasta La Vista’ zal dat niet gebeuren. Als ze er na twee jaar niets mee hebben aangevangen, zeggen wij gewoon : ‘Oké mannen, genoeg geprobeerd, het project is opnieuw van ons.’  En misschien komt er dan een nieuwe koper.  Of misschien niet.”

 

Maar ik had je onderbroken.  Je was eigenlijk aan het vertellen over de campagne van het voorbije jaar.

 

Geoffrey Enthoven : “Er waren niet alleen de vele festivals.  Ik heb vaak de promotie gaan ondersteunen bij de release in vele landen.  We hebben natuurlijk wel overal de weervloek gehad.  Het succes was eigenlijk relatief in vergelijking met België, maar in Frankrijk bijvoorbeeld kunnen we nu toch wel zeggen dat ‘Hasta La Vista’ het grootste Vlaamse succes is ooit.  Er zijn momenteel 130.000. mensen gaan kijken en hij draait er nog in bepaalde zalen.  De DVD is er nu ook uit, ze kunnen hem bekijken op VOD, dus ja, hij volgt er het klassieke circuit. Maar dat is een heel groot land, dus dat is heel tof.”

 

En wat is de situatie in andere landen?

 

Geoffrey Enthoven : “In Brazilië is de film zeer goed gestart,maar ik heb nog geen cijfers. In Hongarije is hij stilaan uit de zalen, in Quebec was het oké. En nu komen er een paar grote landen aan. Volgende week opent hij in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. En ze doen daar echt veel moeite. En in september komt hij uit in Spanje.  Hij komt daar ook deftig uit.  En dan hebben we Tsjechië nog.  En ja, dan zijn we rond.  Ik denk dat hij in Europa aan elk land is verkocht, behalve aan Engeland en Italië.” 

 

Maar dat zijn ontwikkelingslanden.

 

Geoffrey Enthoven : “Voila.  Engeland is een heel moeilijk filmland.  Ik ben nu net naar het East End Film Festival geweest, het tweede grootste filmfestival van Engeland en ik had daar het gevoel dat ik op een ‘Cutting Edge’-feestje zat.   Om maar te zeggen hoe groot het maar was.  Engeland is gewoon een keimoeilijk land om er een film te distribueren.  Zelfs voor de Engelse film.”

 

Is er nu nog tijd voor nieuwe projecten?

 

Geoffrey Enthoven : “Ik heb nu wel wat achterstand opgelopen door al die promo te doen. Vooral Frankrijk was heel intensief.  Dus ik loop wat achter.  Maar we hebben ongelooflijk veel deals gesloten met Fobic Films in het algemeen. We zijn nu vooral content aan het creëren en dan gaan we zien hoe we het alles kunnen financieren.  Nu weten we in ieder geval dat we ook buiten de grenzen kunnen gaan.  Vroeger konden we ook in het buitenland gaan aankloppen om financiering te zoeken, maar niemand zou geluisterd hebben.  Het is niet dat we niet meer op Vlaanderen rekenen. Maar we zien ook hoe het aantal talentvolle regisseurs alsmaar aangroeit, terwijl er niet meer budget bij komt. Als we allemaal in dat kleine vijvertje moeten zitten vissen, dan moeten we onze ambities gaan bijstellen.  Het succes van ‘Hasta La Vista’ was fantastisch, maar we hebben het glazen plafond gevoeld. Zo ook in Frankrijk. Als iedereen die de film heeft gezien hem beter vindt dan ‘Intouchables’ – op de affiches stond een quote van het meest gelezen Franse blad ‘Paris Match’ : ‘Plus touchant qu’Intouchables’ – dan denk je : ‘Oké, het is goed : 10 % van je recette en ik ben content.’  Maar dat hadden we dus helemaal niet.  En hoe komt dat?  Tja, het is een Vlaamse film.  Vandaar dat je gaat nadenken over de taal.  Voor sommige projecten maakt het niets uit in welke taal je ze draait.  Andere zijn zo verankerd in de Vlaamse klei dat je ze in het Vlaams moet draaien.”

 

Dus je overweegt echt om in een andere taal te gaan draaien?

 

Geoffrey Enthoven : “Of gewoon in een ander land, tout court.  ‘Hasta La Vista’ hebben we ook deels in Frankrijk en Spanje gedraaid. En dat is geen Frans-Spaanse co-productie geworden, gewoon omdat we dan nog eens twee of drie jaar zouden hebben moeten wachten. En we waren zo ongeduldig dat we niet meer wilden wachten.  Onze eerste film die we gemaakt hebben, ‘Les Enfants de L’Amour’, hebben we om dezelfde reden in het Frans gedraaid.  Dus dat is niet de eerste keer dat ik in een andere taal zou gaan draaien.  Elke reden is goed om een film te maken.  En om geld te krijgen. Het is ook niet zo dat we ons land de rug willen toekeren.  Kleinere en experimentele films willen we ook nog blijven maken.  Dat is een Belgische specialiteit : sterke verhalen opgehangen aan een goed idee.  Maar als films meer moeten gaan kosten dan 2 miljoen, dan moet je geld in het buitenland gaan zoeken.  En als die films heel groot gaan worden, kan je als Vlaming onmogelijk nog hoofdproducent zijn, want er is niet genoeg geld voor.  Eigenlijk moet je altijd vertrekken bij de inhoud : wat wil je vertellen?  En dan zie je waar je dat verhaal kunt draaien en waar je het geld kunt vinden.  Zolang je met budgetten werkt van anderhalf miljoen, is België fantastisch.  En dan kan je de financiering ook heel snel rond krijgen. Niet elke film vraagt een groot budget. En hier is echt wel wat mogelijk.  Stilaan is Vlaanderen het Denemarken van de jaren negentig aan het worden.  Daar werken we nu allemaal aan.”

Hier enkele linken naar enkele van de buitenlandse sites van de film :

De Duitse site, die spreekt van ‘Ein Schmuckstück voll zarten Humors! Zum Verlieben!’ (bekijk zeker ook de Duits gedubde trailer)

De Franse site, waar verdeler en wereldberoemd filmmaker Claude Lelouch de film presenteerde

De internationale site voor ‘Come as You Are’, zoals de internationale hoofdtitel was.

Cinevox heeft natuurlijk al veel vaker aandacht besteed aan Geoffrey Enthoven en zijn film ‘Hasta La Vista’.  Hieronder enkele linken naar eerdere bijdragen

Geoffrey en Mariano

Papermouth en Stijn Meuris

Geoffrey verkoopt de film

Robbrecht Vanden Thoren

Gilles De Schryver

‘Hasta La Vista’ wint in Montreal

Claude Lelouch verdeelt de film

Publiek uit de bol op Belgische première

De nieuwe film van Geoffrey en Mariano

Bekijk ook

Op de première van Arcadia!

Onlangs schitterde de cast en crew van Arcadia in blauwe en grijze tinten op de premiere …