In gesprek met Lukas Dhont vanuit Cannes: ‘Het ziet ernaar uit dat de film de zichtbaarheid gekregen heeft waar we op gehoopt hadden.’

Photo: J.P. Malherbe/N.L.P.

Om 23u15 hadden we Lukas Dhont even aan de lijn.  Tijdens het hallucineren door.  Want je moet het maar meemaken als 26-jarige regisseur. Het was in Vlaanderen al filmgeschiedenis op zich dat ‘Girl’ de eerste Vlaamse film was in 29 jaar die een selectie voor het Filmfestival van Cannes wist te versieren.  Het werd een sprookje toen bij de wereldpremière in Cannes het publiek compleet in de ban bleek en de makers bedankte met een minutenlange staande ovatie. En dat was nog maar het begin.

Toen een dag later de jonge ster van de film ook nog even uitpakte met een split tijdens de photoshoot, had Cannes meteen ook een beeld dat meteen goed was om de hele wereldpers mee in te pakken, en toen moest de hele prijzenregen nog beginnen vallen. De eerste in de rij was voor Victor Polster, die er zich niet aan verwacht had, want hij was er zelf niet bij om de prijs voor ‘de beste vertolking’ op te pikken. Vervolgens was er de ‘Queer Palm’, waar Lukas Dhont en de zijnen zeer opgetogen mee waren. En toen volgde de Fipresci-prijs, een trofee van de internationale pers. Een trofee die iedere auteur op zijn schouw wil hebben. En toen moest de allermooiste nog volgen: de Camera d’Or, een prijs voor de beste debuutfilm in de verschillende secties (officiële competitie, buiten competitie, Un certain regardQuinzaine des Réalisateurs en Semaine de la critique). Gewoon even kijken naar wie deze prijs eerder kreeg en je weet wat een gewicht dit heeft.  Dus hallucineren is normaal.  Toen we Lukas aan de lijn kregen, iets meer dan drie uren nadat hij die Camera d’Or in ontvangst had mogen nemen, was de hallucinatie nog niet over.

 

Dhont: “Het blijft nog even een hallucinant sfeertje. We zijn nog altijd overweldigd door de hele sfeer, het enthousiasme en de prijzen. Dit is onze vierde prijs. We zijn in de wolken natuurlijk. We zijn ongelooflijk geraakt door de reacties en door de grootheid van de film.”

Bij de slotceremonie van ‘Un Certain Regard’ zagen we Benicio Del Toro in je oor fluisteren, en toen je de Camera D’Or in ontvangst mocht nemen waren de ogen van heel veel sterren op je gericht.  Wat doet die aandacht van mensen die zelf ‘bigger than life’ zijn?

Dhont: “We blijven daar rustig bij, maar het is anderzijds echt wel bijzonder om tussen die mensen te staan. Daarnet nog kwam Cate Blanchett mij en Victor feliciteren. Het is fantastisch om te merken dat die mensen van de film gehoord hebben, dat ze je erover aanspreken, en dat ze de film willen zien. Ja, dat is heel bijzonder.”

Je hebt nu net een internationale persconiferentie achter de rug. Kwamen er daar nog verrassende reacties?

Dhont: “We hebben tijdens de persconferentie vooral heel goed kunnen babbelen over de rol van Victor en over het feit dat hij een acteur is die zelf niet transgender is. Wat voor ons toch wel iets heel belangrijks was om over te praten tijdens de persconferentie. Ik ben heel blij dat we dat kunnen verwoorden hebben. Dat we de film hebben kunnen ondersteunen. Eén van strafste zaken die ons overkomen is, is dat Victor bekroond is geworden voor zijn vertolking zonder de connotatie man/vrouw (red.: Victor kreeg niet de prijs voor de beste acteur, maar kortweg voor de beste vertolking). En dat is toch iets waar de film voor wil staan en voor wil vechten. Dus het feit dat we die prijs hebben gekregen zonder gender-vermelding is echt wel fantastisch.”

PhotoCallCamerador
Photos : © J.P.Malherbe/N.L.P.

Maanden terug, voor je begon te draaien, herinnerden wij je eraan dat sommige Vlaamse films niet eens meer een bioscooprelease kregen. En toen zei jij dat je wel hoopte op een release in de zalen, dat je hoopte dat je film op een groot scherm te zien zou zijn. Intussen heeft je film al geschiedenis geschreven voor hij in de bioscopen komt. Wellicht is het moeilijk om nu te blijven vooruitdenken terwijl je interviews aan het geven bent?

Dhont: “Het is allemaal nog niet goed doorgedrongen. Maar ik ben ongelooflijk blij dat de film op deze manier ontvangen wordt door de mensen, de kritieken en de juryleden die ons met prijzen overladen. Ik ben overweldigd.  Volledig overweldigd. Ik hoop nu vooral dat veel mensen de film inderdaad op het grote scherm gaan zien en dat ze hem zullen ervaren zoals wij hem bedoeld hebben. Het ziet er alleszins naar uit dat de film echt wel de zichtbaarheid zal krijgen waar we op gehoopt hadden. Dat is fantastisch.”

Zie ook : 

Lukas Dhont wint de Camera d’Or met ‘Girl’

Victor Polster beste acteur

Queer Palm voor ‘Girl’

Fipresci Prijs voor ‘Girl’

Dirk Impens over het belang van Cannes

Dirk Impens voor de derde keer naar Cannes

‘Girl’ in het bioscoopjournaal

Iedereen wilde Lukas in Cannes

Lukas Dhont zit helemaal op schema

Lukas Dhont over Frank van den Eeden

Lukas Dhont over Dirk Impens

Lukas Dhont strikt Sidi Larbi Cherkaoui

Lukas Dhont maakt films om mensen te begrijpen

Lukas Dhont wil zijn film op groot scherm zien

Lukas Dhont over de casting van ‘Girl’

Lukas Dhont draait in augustus zijn eerste langspeler en kijkt er naar uit

Lukas Dhont en zijn overpeinzingen bij de overgang

Lukas Dhont over ‘L’infini’

Lukas Dhont over Pierre Drouot en zijn opvolger

Check Also

DOCVILLE breekt record met meer dan 11.000 bezoekers!

De 20e verjaardagseditie van DOCVILLE is meteen ook de meest succesvolle in de geschiedenis van …