Home / Nieuws / Interviews / Gilles Coulier, regisseur van ‘Cargo’, verfilmt ‘War Of The Worlds’ .

Gilles Coulier, regisseur van ‘Cargo’, verfilmt ‘War Of The Worlds’ .

 

Dinsdag 29 januari werd bekend gemaakt dat Gilles Coulier, de regisseur van de televisiereeksen ‘De Dag’ en ‘Bevergem’ en de speelfilm ‘Cargo’, de laatste zes maanden in het grootste geheim voorbereidingen trof om de eerste vier afleveringen van de achtdelige Brits-Franse dramareeks ‘War Of The Worlds’ in te blikken.

De hoofdrollen zijn voor onder andere Oscarwinnar Gabriel Byrne, (‘The Ususal Suspects’, ‘Louder Than Bombs’, tv-reeks ‘In Treatment’), Elizabeth McGovern (‘Downtown Abbey’, ‘The Wife’), Lea Drucker (‘Custody’, ‘Les Grands Esprits’), Guillaume Gouix (‘Les Revenants’) en Adel Bencherif (‘Frères Enemis’, ‘Un Porphète’).

Het leek ons een gepast moment voor een telefonisch gesprek. Gilles Coulier zit momenteel in Engeland, waar de opnames van start zijn gegaan.

Cinevox: Hoe verloopt het draaien tot nu toe?

Gilles Coulier: De eerste week zit erop. Vandaag moesten we extra lang draaien, omdat het hier in Engeland heel hard gaat sneeuwen morgen. In extremis hebben we daarom beslist dat alle scènes in open lucht die voor morgen gepland waren, vandaag ook nog moesten worden gedraaid.

Cinevox: Was je gestresseerd?

Gilles Coulier: Dat valt best mee. Als je in België een project opstart, ben je daar makkelijk twee jaar mee zoet. Scenario’s schrijven of aanpassen, dossiers opmaken, de financiering rond krijgen. Toen ik voor dit project werd gevraagd, was de financiering al klaar. Dat scheelt. Op zes maanden tijd hebben we deze hele productie op poten gezet. Scenario’s finetunen. Castings. Verschillende invalshoeken overwegen. De vormgeving finaal in kaart brengen. En hoe het uiteindelijk in beeld zal worden gebracht. Je zit in een flow en voor je het weet ben je al aan het draaien. Sta je plots op de set en roep je ‘actie’.

Cinevox: Hoe is het om te draaien in het buitenland met een internationale cast?

Gilles Coulier: Daar was ik in eerste instantie een beetje bang voor, omdat je tenslotte in een andere taal dan je moedertaal communiceert. Ik ben daarom bij mijn collega’s Tim Mielants (‘Peaky Blinders’, ‘De Patrick’) en Jakob Verbruggen (‘House Of Cards’) te rade gegaan. Zij stelden mij gerust. Als je het vertrouwen van acteurs eenmaal krijgt, zullen ze alles doen om je te begrijpen, zelfs als ze je niet voor de volle honderd procent verstaan. En dat is met Gabriel Byrne niet anders. Hij is zo gefocust. Werkelijk! Hij heeft zich enorm in het scenario verdiept en zijn personage helemaal eigen gemaakt. Hij is weliswaar heel kritisch maar absoluut een fijne mens. Een plezier om mee samen te werken.

Cinevox: Lag de cast al vast, of kon je daar zelf over beslissen?

Gilles Coulier: Inspraak was een vereiste en Gabriel Byrne wilde ik er zeker bij. Dat liep niet altijd van een leien dakje. Als je kleppers van zo’n kaliber in huis haalt, hangt daar een prijskaartje aan vast. Geld dat niet kan worden ingezet voor andere zaken. Daar zijn interessante discussies aan voorafgegaan. Maar uiteindelijk heb ik voor elke rol de acteur of actrice gekregen die ik voor ogen had.

Cinevox: Naast Gabriel Byrne en Elizabeth McGovern heb je ook Franse topacteurs aan boord, zoals Léa Drucker, Guillaume Gouix en Adel Bencherif. Dat zal de communicatie er niet eenvoudiger op maken?

Gilles Coulier: In het scenario volgen we verschillende verhaallijnen. In sommige wordt Frans gesproken. Op bepaalde momenten komen die verhaallijnen samen. Dan gaan die Fransen ook weer Engels praten. Maar zo ver zijn we nog niet. Het zal wel loslopen, daar heb ik het volste vertrouwen in.

Cinevox: Was het altijd al jouw droom geweest om in het buitenland aan de slag te kunnen?

Gilles Coulier: Dat leek mij wel een logische stap. Sinds mijn langspeelfilm Cargo hielden ze mij hier in Engeland in de gaten. En na de serie De Dag zeker. Ik kreeg verschillende grote projecten voorgesteld, waar ik zelf fan van ben. De verleiding was groot. Mijn agentschap drukte er echter op de kat uit de boom te kijken. Het leek hen interessanter om te wachten op een nieuwe reeks waarop ik als lead directormijn stempel zou kunnen drukken. En dat is exact wat ik bij ‘War Of The Worlds’ kan doen. Toen ik van de producent te horen kreeg dat hij me voor dit gigantische project heeft benaderd vanwege mijn eerder integere kortfilm ‘Mont Blanc’, begreep ik ineens ook waarom. Dat heeft me het vertrouwen gegeven om er voluit voor te gaan en gewoon weer mijn eigen ding te doen.

Cinevox: ‘War Of The Worlds’ is gebaseerd op het gelijknamige en ondertussen legendarisch boek uit 1898 van H.G. Wells, over een invasie door moordlustige Martianen. Toen het uitkwam was dat een futuristisch verhaal, hoewel het zich afspeelt in de 20ste eeuw. Hoe trouw blijven jullie aan het origineel?

Gilles Coulier: Het wordt een hedendaags drama in een post-apocalyptische setting. Het is een verhaal waarmee zoveel verteld kan worden. De laatste zes maanden heb ik vaak met de scenarist, Howard Overman, samengezeten. We hadden lange gesprekken en met nagenoeg al mijn input was hij het eens. Hij wou net als ik een menselijk verhaal vertellen vanuit het standpunt van de overlevenden. Hoe mensen reageren en interageren in zo’n extreme omstandigheden moest de basis worden. Een verhaal over mensen en niet over aliens. Enkel zo konden we dit gekende verhaal op een originele manier brengen. Dat kan door simpele dramaturgische keuzes die je maakt in beeldvorming en decoupage, maar ook in de spelstijl en de verhaallijnen. Natuurlijk, als je een science-fictionverhaal brengt, moeten alle science-fiction elementen in CGI (computer gegenereerde beelden) en VFX (visuele effecten) tot in de kleinste details kloppen. Maar de nadruk moet altijd bij het menselijke liggen. Dat is de essentie. Daarom wilde ik het scenario naar mijn hand kunnen zetten, om dat aspect goed aan bod te laten komen.

Cinevox: Over het boek wordt gezegd dat Wells daarmee kritiek uitte op de kolonisatie, die toen nog actueel was. Heb je met deze serie die kritiek getransponeerd naar onze hedendaagse maatschappij? Bijvoorbeeld, de angst die sommige mensen hebben voor de immigrantenstroom?

Gilles Coulier: Inderdaad. Het is een metafoor. Wat mij interesseert is de zoektocht naar hoe mensen reageren als ze door agressieve indringers worden belaagd. Bij ‘War Of The Worlds’ zijn het buitenlandse wezens, maar het had net zo goed een primitieve stam of een stel bavianen kunnen zijn. Ik wil vooral het diepmenselijke aspect uitdiepen.

Cinevox: Het boek werd al vaker verfilmd, en niet door de minste, onder andere door Steven Spielberg met Tom Cruise in de hoofdrol. Maakt dat de uitdaging des te groter?

Gilles Coulier: Ja en neen. Natuurlijk wist ik toen ik het project aannam dat die vergelijkingen gemaakt zouden worden. Maar dat heeft me gesterkt in het idee dat ik mijn versie moet vertellen. Daarom heb ik meteen de eerste dag op gedrukt dat ik David Williamson, mijn vaste DOP, aan mijn zijde wilde hebben. Daar is geen seconde discussie over geweest. David heeft al mijn fictieprojecten gedraaid. Ik vertrouw hem blindelings. We hebben dezelfde smaak en stellen elkaar continu in vraag. Dat is een ongelooflijke meerwaarde.

Cinevox: Net als bij de succesvolle reeks De Dag werk je hier samen met een andere regisseur. Toen met Dries Vos, nu met Richard Clark. Is dat jouw keuze?

Gilles Coulier: Dat was een voorstel van de productie, ook al had ik daar zeggenschap in. Richard Clark heeft een toon en stijl die bij de reeks past. Hij voelt perfect aan waar ik naartoe wil. Pas volgende week, als wij al twee weken gedraaid hebben, gaat hij aan de slag met een tweede filmploeg. Tegen die tijd heeft hij genoeg beeldmateriaal dat dienst kan doen als leidraad.

Cinevox: Ondertussen run je ook nog samen met Gilles De Schryver en Wouter Sap het productiehuis De Wereldvrede. Hoe combineer je dat?

Gilles Coulier: Goeie afspraken maken. En ik probeer van alle projecten continu op de hoogte te zijn door alle scenario’s te lezen. Ons team is recent uitgebreid. Een aantal mensen doen nu de dagelijkse opvolging, terwijl Gilles, Wouter en ik ons vooral artistiek, zakelijk en financieel kunnen bezighouden met de lopende en toekomstige projecten. Binnenkort gaan we met de reeks Albatros van start, die geregisseerd zal worden door Wannes Destoop. Het zijn drukke tijden, want er staan nog een aantal projecten op stapel, maar daarover kan ik nog niet zoveel vertellen.

Cinevox: Wil je je voortaan op het buitenland focussen of mogen we nog films van jou in eigen land verwachten?

Gilles Coulier: Dit vind ik plezant, absoluut. En het was een noodzakelijke volgende stap. Maar ik heb evenveel zin om terug in België een film te draaien. Ik ben trouwens al aan een volgend scenario aan het schrijven. Dus neen, dat zou ik dus zeker niet ervaren als een stap terug.

Cinevox: Daar kijken wij bij Cinevox alvast naar uit!

Bekijk ook

Bas Devos over ‘Hellhole’: “Het maken van deze film heeft me ook als persoon veranderd”

Begin deze week werd regisseur Bas Devos door het filmblad Variety opgemerkt als één van …