Home / Nieuws / Varia / Hans Herbots en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Hans Herbots en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

‘De Behandeling’ en ‘Het Goddelijke Monster’ zijn z’n bekendste Belgische verwezenlijkingen.  Maar de laatste jaren is hij nog nauwelijks in eigen land actief geweest.  ‘Als dijken breken’, ‘Riviera’ en ‘Rellik’, allemaal series waar hij meer dan een hand in had, en waarvoor hij soms lange tijd uithuizig was. Maar zijn internationale carrière mag dan helemaal op gang gekomen zijn, hij maakt ook weer Belgische plannen en als zijn agenda het ook maar enigszins toelaat, dan kan je hem nog wel eens voorbij zien flitsen op filmevenementen in onze contreien.  Blij dat ook zo’n topper zich voor Cinevox nog even de moeite van het denkwerk wil getroosten om onze nieuwjaarsvraagjes in te vullen.


1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?
In 2018 zal ik vooral in het buitenland aan de slag zijn. Na de Kerstvakantie start ik voor Sky Atlantic het tweede seizoen van ‘Riviera’ op, met opnames in Nice en in Canada, waar we het verleden van de hoofdpersonages induiken. Daar ben ik toch al gauw mee bezig tot ergens in het najaar. Tegelijkertijd werk ik samen met Peter Bouckaert en Carl Joos aan een nieuwe film, die we hopen in 2019 te kunnen draaien. Een interessant, gelaagd en spannend verhaal met een politieduikster als hoofdpersonage. 

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar ‘Patser’. Ik volg Adil en Bilall al sinds hun eerste kortfilms, en ben fan van hun visuele flair en energie. ‘Coureur’, van Kenneth Mercken wil ik ook graag zien. En ‘Girl’ Van Lukas Dhont. Ik vond zijn kortfilm ‘Corps Perdu’ erg geslaagd. En ‘Bastaard’ wil ik ook niet missen.  Het is een film waar ik naar uitkijk vanwege de interessante mix van het talent van Mathieu Mortelmans, de regisseur, en de geweldige cast die hij voor zijn film heeft weten te strikken.

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?
Er lopen zo veel goeie mensen rond bij ons, voor en achter de schermen. Ik probeer telkens een paar mee te smokkelen naar zo’n buitenlandse productie. Verder ben ik enkele jaren geleden beginnen werken met DOP Laurens De Geyter, en kijk uit naar zijn volgende werk. Ook DOP Christophe Nuyens is iemand om in de gaten te houden: hij heeft intussen zo veel ervaring opgebouwd op sets in Frankrijk en in de UK dat ook hij snel de oversteek naar de VS gaat maken. Ik hoop dat we hem niet definitief kwijt zijn dan.


4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?
Matteo Simoni voor de camera, en Christophe Nuyens erachter. Maar ik heb het gevoel dat nationaal en internationaal ook meer en meer door mekaar begint te lopen bij ons. Vlaamse producties vinden nu soms al een groot internationaal forum, en omgekeerd komen meer en meer buitenlandse reeksen en films hier draaien omwille van de combinatie tax shelter én talent. 

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop. Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Heel veel. Hij heeft eenheid gebracht in de sector. Een manier van samenwerken en opbouwen. Nu kan een regisseur echt op een begeleide manier een traject opbouwen: enkele korte films draaien om zijn stijl te ontwikkelen, en dan -vaak onder begeleiding van een coach- schrijven aan zijn eerste film. Zo ontstaan makers met een eigen identiteit. Dat, in combinatie met een transparant en consequent beleid naar onafhankelijke producenten toe, heeft een industrie doen ontstaan. 

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Erwin zal niet veel tips zal nodig hebben. Het belang van het scenario staat bovenaan ieders lijstje denk ik. 

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Ik zou het fijn vinden om eens iemand van buiten de sector te zien selecteren en cureren. Michael Borremans bijvoorbeeld. Ik zat met hem in de jury van de Ensors enkele jaren geleden, en hij heeft een groot hart voor film. En een aparte kijk als beeldend kunstenaar. 
Zie ook :

Bekijk ook

Claude Lelouch stelt zijn nieuwste film persoonlijk voor op de slotavond van het Brussels International Film Festival

De Franse new wave regisseur Claude Lelouch (81) stelt zijn nieuwe film Les plus belles années …