Home / Nieuws / Festivals / Het 34ste Festival van Namen licht een tipje van de sluier over het programma op!

Het 34ste Festival van Namen licht een tipje van de sluier over het programma op!

De 34ste editie van het Internationaal Festival van de Franstalige Film van Namen – FIFF (27 september – 4 oktober 2019) maakt zich helemaal op. Na de aankondiging van de openingsfilm Chambre 212 van Christophe Honoré (Frankrijk/Luxemburg/België), stelt het festival de eerste zeven geselecteerde films voor.

“We ontvingen bijna 1.200 films,” zegt Hervé Le Phuez, programmadirecteur, “en uiteindelijk zullen we er ongeveer 10% van weerhouden. Vele zijn geroepen, maar weinig uitverkoren! We hebben nog veel films te ontdekken en we blijven het prospectiewerk, vooral internationaal, verderzetten. Zet je alvast schrap voor een programmatie die even geëngageerd, inventief, onconventioneel, gepassioneerd is als de 7 reeds bevestigde films! ”

De 7 reeds bevestigde titels zijn:

ADAM (Marokko/Frankrijk/België)
Voor zijn eerste langspeelfilm schreef de Marokkaanse cineaste Maryam Touzani het scenario samen met Nabil Ayouch (één van de FIFF Ambassadeurs), die ook producent is van de film. De in 1980 in Tanger geboren Maryam Touzani  bracht er haar kindertijd door om nadien in Londen journalistiek te gaan studeren en vervolgens naar Marokko terug te keren om er als journaliste aan de slag te gaan. In 2008 schreef en regisseerde ze een documentaire voor de eerste nationale Dag van de Vrouw in Marokko. In 2012 draaide Touzani haar eerste fictie kortfilm, Quand ils dorment, waarmee ze zeventien prijzen won op prestigieuze festivals wereldwijd. In 2015 oogstte ze met haar tweede kortfilm, Aya va à la plage, vijftien prijzen. Hetzelfde jaar kon ze haar eerste ervaringen verdiepen door mee te werken aan het scenarioproces van de veelgeprezen Much Loved van regisseur Nabil Ayouch, geselecteerd in Cannes en bekroond in Namen. Niet veel later schreef ze met Nabil Ayouch haar vorige langspeelfilm, Razzia, geselecteerd voor Toronto en inzending voor de Oscars voor Marokko, waarin Touzani ook voor het eerst zelf meespeelde.  Adam is haar eerste langspeelfilm als regisseur. De film werd dit jaar voorgesteld op Un Certain Regard in Cannes. De hoofdrollen worden gespeeld door Lubna Azabal, Nisrin Erradi, Douae Belkhaouda, Aziz Hattab en Hasnaa Tamtaoui. Mooi om weten is dat de fotografie van Virginie Surdej is (die ook deze van Nuestras Madres op zich nam).

Synopsis: In de Medina van  Casablanca runt Abla, weduwe en moeder van een 8-jarig meisje, een Marokkaanse patisserie. Wanneer Samia, een jonge zwangere vrouw, aanklopt op haar deur, kan Abla zich niet inbeelden dat haar leven voor altijd zal veranderen. Een toevallige ontmoeting van het lot, twee vrouwen op de vlucht, en een te volgen pad dat hen naar de essentie moet brengen.

De film is een productie van Ali n’Productions (Marokko – Nabil Ayouch & Amine Benjelloun) samen met Les Films du Nouveau Monde (Frankrijk – Amine Benjelloun) en Artémis (België – Patrick Quinet). Ad Vitam Distribution brengt de film in Frankrijk uit op 29 januari 2020 en Cinéart verdeelt de film in België. De internationale sales doet Films Boutique.

ADORATION (België/Frankrijk)
Voor zijn lang verwachte nieuwe film keerde de Belgische filmmaker Fabrice du Welz terug naar het door hem geliefde genre van drama en thriller. Fabrice du Welz werd in 1972 in Brussel geboren en had  van kleinsaf de filmmicrobe te pakken. Hij startte met Super8-films tot hij bij het Canal + -team terecht kwam. In 1999 regisseerde hij de kortfilm Quand on est amoureux c’est merveilleux, dat de Grote Prijs in Gérardmer won. Zijn eerste langspeelfilm, Calvaire, werd geselecteerd voor de Semaine de la Critique in Cannes in 2005. Zijn tweede film, Vinyan, opgenomen in Thailand, werd geselecteerd voor Venetië in 2008. Nadien volgden Colt 45, Alléluia geselecteerd voor de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes in 2014 en Message from the King, opgenomen in Los Angeles en gepresenteerd op het Toronto Festival in 2016.
Met Adoration sluit Fabrice du Welz zijn Ardeense trilogie af na Calvaire (2004) en Alléluia (2014), die beide ook op het FIFF te zien waren. Adoration brengt een uitzonderlijke casting samen: Thomas Gioria, Fantine Harduin, Benoît Poelvoorde, Laurent Lucas, Gwendolyn Gourvenec, Charlotte Vandermeersch en Peter Van den Begin. De fotografie van de film, een essentieel onderdeel bij deze regisseur, deed Manu Dacosse, op muziek van Vincent Cahay.

Synopsis: Paul is een 14-jarige dromer. Zijn moeder is werkvrouw in een psychiatrisch ziekenhuis. Zijn vader is lang geleden uit hun leven verdwenen. Tijdens de zomervakantie wordt een nieuwe patiënte opgenomen, Gloria, een schizofreen tienermeisje. Paul wordt halsoverkop verliefd op haar en samen lopen ze weg van de wereld van de volwassenen…

Adoration is een productie van Panique (België – Vincent Tavier) en The Jokers Films (Frankrijk – Manuel Chiche), samen met Savage Film, One Eyed, Scope, RTBF, Voo en BeTV, met steun van het Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Eurimages, het VAF, Wallimage, de Tax Shelter van de Federale Regering, Cine+, OCS en Memento Films International. Adoration komt in België uit op 16 oktober, verdeeld door Image Film. In Frankrijk wordt de film verdeeld door Les Bookmakers-The Jokers. De internationale sales doet Memento Films.

ALICE ET LE MAIRE (Frankrijk)
De film werd gepresenteerd tijdens de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes en brengt Fabrice Luchini en Anaïs Demoustier samen onder leiding van Nicolas Pariser. Pariser, geboren in 1974 in Parijs, studeerde rechten, filosofie, kunstgeschiedenis en film om nadien te starten als filmcriticus voor het tijdschrift Sofa. In 2008 regisseerde hij zijn eerste korte film, Le jour où Ségolène a gagné, over een socialistische activiste op de dag van de verkiezing van Sarkozy. Het jaar daarop maakte hij de politieke middenlange film La République, die de Jean Vigo-prijs 2010 won. Drie jaar later werd zijn kortfilm Agit Pop, een burleske komedie over de laatste uren van een cultureel maandblad, geselecteerd op de Semaine de la Critique in Cannes. In 2015 werd zijn eerste langspeelfilm, Le Grand Jeu, gepresenteerd op het Locarno-festival en won het de Louis-Delluc-prijs voor beste debuut. Alice et le maire is zijn tweede langspeelfilm.

Synopsis: Het gaat niet goed met de burgemeester van Lyon, Paul Théraneau. Hij heeft nog maar één idee. Na dertig jaar politiek leven is hij uitgeblust. Om dit probleem aan te pakken, besluit hij om een jonge, briljante filosofe, Alice Heirmann, naast zich te scharen. Er ontstaat een dialoog die Alice en de burgemeester dichter bij elkaar brengt en hun zekerheden danig ondermijnt.

De film is een productie van Bizibi (Frankrijk – Emmanuel Agneray), Arte France Cinéma, Auvergne-Rhône-Alpes Cinéa, Scope Pictures en Les Films du 10. Alice et le maire wordt vanaf 2 oktober in België verdeeld door Athena Films en in Frankrijk door Bac Films, die ook de internationale sales voor hun rekening nemen.

MONȘTRI. (Roemenië)
De in 1979 in Boekarest geboren Marius Olteanu studeerde film in Roemenië en in Groot-Brittannië. Olteanu, nieuwe revelatie van de Roemeense film, regisseerde vier kortfilms waarvan een aantal geselecteerd werden voor een dertigtal internationale festivals : Sunday Afternoon(2007), Why don’t you dance ? (2008), Tie (2015) en No man’s land (2017, voorgesteld op het Festival van Namen). Marius Olteanu werkte ook als regie-assistent op de film Sieranevada van Cristi Puiu (2016). Met Monștri. maakt de Roemeense filmmaker zijn eerste langspeelfilm met Tie als vertrekpunt.

Synopsis: Arthur en Dana, een getrouwd stel van in de veertig, zijn bijna tien jaar samen. Ze zijn een koppel waarvan hun omgeving, familie en vrienden lijkt te houden wanneer ze met hun tweeën zijn, maar apart zijn ze niet geliefd. Door hun behoeftes, hun overtuigingen, door wat het leven hen brengt en door hun innerlijke demonen. En dan komt de dag waarop ze moeten beslissen of loslaten niet het beste bewijs van liefde is …

De casting brengt Judith State, Cristian Popa, Alexandru Potocean, Șerban Pavlu en Dorina Lazăr bijeen. Deze film werd geselecteerd voor het Forum op het Festival van Berlijn en won er de Tagesspiele Reader’s Jury Award. Nadien kreeg het de Grote Prijs van het Internationaal Filmfestival van Sofia en de de Romanian Days Award for Debut op het Transilvania Film Festival. Monștri. is een productie van Parada Film (Roemenië – Claudiu Mitcu), in co-productie met We Are Basca (Roemenië – Robert Fita), en een internationale sales door Alpha Violet. De film wordt in Frankrijk verdeeld door NOrte.

NUESTRAS MADRES (België/Frankrijk/Guatemala)
Wat een eer om de Caméra d’Or van het Filmfestival van Cannes te mogen presenteren, de meest begeerde prijs voor beste film uit alle Cannes-secties! De film, die ook geselecteerd werd voor de Semaine de la Critique, won er ook de SACD Award. Nuestras Madres is volledig opgenomen in Guatemala met een team uit Guatemala, Mexico, Frankrijk en België en is het werk van de Belgisch-Guatemalteekse filmmaker César Díaz. Díaz werd in 1978 in Guatemala geboren en studeerde in Mexico en België voordat hij naar de workshop scenario ging van de Fémis in Parijs. Meer dan tien jaar werkte hij als fictie- en documentaire monteur en was hij assistent-monteur van Amores Perros van Alejandro Gonzaléz Iñarritu. Niet van de minste dus ! Hij regisseerde ook korte documentaires Semillas de Cenizas, op twintig internationale festivals getoond, en Territorio Liberado, winnaar van de IMCINE-prijs in Mexico. Zijn eerste langspeelfilm Nuestras Madres speelt zich af in de nasleep van de burgeroorlog in Guatemala.

Synopsis: Guatemala 2018. Het land leeft op het ritme van het militaire proces, dat aan de oorsprong ligt van de burgeroorlog. De getuigenissen van slachtoffers stapelen zich op. Ernesto, een jonge antropoloog bij de Stichting voor Lijkschouwers, werkt mee aan de identificatie van vermiste personen. Op een dag hoort Ernesto een verhaal van een oude vrouw. Hij ontdekt dat dit wel eens dé piste kan zijn om zijn verdwenen vader, die guerrillastrijder was tijdens de oorlog, op  te sporen, Tegen het advies van zijn moeder in, stort hij zich onbezonnen in het dossier, op zoek naar waarheid en gerechtigheid.

De hoofdrollen worden gespeeld door Armando Espitia, Emma Dib, Aurelia Caal, Julio Serrano Echeverría en Victor Moreira. De film is een productie van Need Productions (België – Géraldine Sprimont) en Perspective Films (Frankrijk – Delphine Schmit), in co-productie met Proximus (België) en Cine Concepcion (Guatemala). De film zal in Frankrijk worden verdeeld door Pyramide en in België eind 2019 door Cinemien. De internationale sales doet Pyramide International.

PERDRIX (Frankrijk)
Erwan Le Duc, geboren in 1977 in Les Lilas, begon met schrijven voor een Syrische regisseur, Meyar Al Roumi. Samen schreven ze het scenario voor de film Round Trip, een liefdesverhaal op een nachttrein tussen Damascus en Teheran. Hij schreef en regisseerde vervolgens vier kortfilms: Le Commissaire Perdrix ne fait pas le voyage pour rien (2012), Jamais jamais (2014), Miaou miaou fourrure (2015) en Le Soldat vierge. Deze laatste werd geselecteerd voor de Semaine de la Critique in Cannes in 2016. Hij werkte ook als journalist voor de sportafdeling van de Franse krant Le Monde. Zijn eerste langspeelfilm, Perdrix, is een romantische komedie, waarvan hij ook het scenario schreef, en die dit jaar in wereldpremière gepresenteerd werd tijdens de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes.

Synopsis: Pierre Perdrix beleeft hectische dagen sinds zijn leven ontregeld werd door de ongrijpbare Juliette Webb. Als een tornado brengt zij verlangen en chaos in zijn universum en dat van zijn familie. Zij dwingt iedereen om zijn grenzen te herdefiniëren en eindelijk echt te gaan leven.

De film wordt gespeeld door Swann Arlaud (bekroond met een César voor Petit Paysan, FIFF 2017), Maud Wyler (2 automnes 3 hivers,gepresenteerd op het FIFF 2013 en jurylid Langspeelfilms op het FIFF 2014), Fanny Ardant, Nicolas Maury, Geduld Munchenbach en Alexander Steiger. Perdrix is een productie va Domino Films (Frankrijk – Stéphanie Bermann & Alexis Dulguerian). De film wordt in Frankrijk op 14 augustus verdeeld door Pyramide Distribution, de internationale sales doet Playtime.

UNE COLONIE (Québec)
Een foutloos parcours voor deze eerste langspeelfilm van de Quebecse Geneviève Dulude-De Celles. Une Colonie won inderdaad de Kristallen Beer beste film op het Festival van Berlijn, waar het een wereldpremière kreeg in de sectie ‘Generation’, maar ook de Grote Prijs en de publieksprijs op het Festival van Quebec, de prijs beste Canadese fictie langspeelfilm op het Internationaal Festival Franstalige Film van Acadia, de drie grote prijzen van het Whistler Film Festival en de prijzen Beste Film, Beste Debuut en Beste Scenario van de Canadian Screen Awards (Canadese Oscars)! Het moet gezegd dat de jonge cineaste meteen vanaf haar filmdebuut de lat hoog had gelegd: haar eerste kortfilm, La Coupe (2014), won de International Short Film Award op het Sundance Film Festival en een dozijn andere prijzen en selecties op meer dan 80 internationale festivals, waaronder het FIFF. Het volgende jaar werd haar documentaire Bienvenue à F.L. geselecteerd op het filmfestival van Toronto en won het de Best Documentary Award op de Montreal RID, evenals twee nominaties voor de Canadian Screen Awards. Acteurs zijn Emilie Bierre, Côté Ireland, Jacob Whiteduck-Lavoie, Cassandra Gosselin-Pelletier, Robin Aubert en Noémie Godin-Vigneau.

Synopsis: Une Colonie speelt zich af aan het einde van de zomer op het platteland. Mylia, 12, moet haar kleine zusje Camille achterlaten om aan de middelbare school te starten. Op zoek naar een plek in deze nieuwe omgeving, ontmoet ze Jacinta, die haar introduceert in tienerrituelen, evenals Jimmy, een jonge, wilde inheemse uit het naburige reservaat waarmee ze in het geheim contact maakt. Via hen tast ze de grenzen van een nieuw leven af. Het is de leeftijd van de eerste keer.

De film is een productie van Colonelle Films (Québec – Fanny Drew & Sarah Mannering) en wordt verdeeld in Québec door Fun Film. De internationale sales doet Best Friend Forever.

 

Bekijk ook

Cultuur eindelijk op de politieke agenda!

Maandagnamiddag ontving eerste minister Sophie Wilmès, geflankeerd door alle regionale cultuurministers en federale collega-ministers bevoegd …