Het filmboek van Chris Craps

Als cinema nog geheimen voor u heeft, dan is er nu een handleiding op de markt om al die geheimen te doorgronden.  Auteur is Chris Craps (1960, Antwerpen), een man die  biologie, afdeling dierkunde, studeerde, maar even goed audiovisuele communicatie aan de Katholieke Universiteit van Leuven en journalistiek in Brussel. Na zijn studies volgde hij scenarioworkshops onder leiding van Frank Daniel en nam hij deel aan de Story-klassen van Robert McKee. Begin jaren negentig legde Chris zich toe op journalistiek. Chris werkte voor Canal +, Radio 2, TV-Ekspres, Het Laatste Nieuws en Metro. Sinds 1994 verzorgt hij de filmpagina’s voor Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg en volgt hij de festivals van Deauville, Berlijn en Cannes. Chris maakte ook naam als scenarist. Samen met Jean-Claude Van Rijckeghem schreef hij de scripts voor de langspeelfilms ‘De Bal’, ‘Science Fiction’, ‘Meisjes’, ‘Kruistocht in Spijkerbroek’ en ‘Koning van Katoren’. Chris heeft wel een punt als hij stelt dat de filmjournalistiek morsdood is.  Vandaar dat sommigen wellicht zitten te wachten op de diepgang die zijn boek biedt.  Je kan kijken naar een film en je kan kijken naar een film.  En als je meer wil zien dan je op het eerste zicht denkt te zien, dan moet je vooral het boek van Chris lezen. Het is nu uit bij Acco.

Hier alvast het verkoopspraatje.  En geef toe, het is zinnige praat. Zo staat het op de achterflap te lezen :

De filmjournalistiek is morsdood. Oppervlakkigheid en willekeur hebben een meer ernstige en gefundeerde kijk op cinema weggevaagd. En dus is een boek dat dieper graaft naar de verborgen structuur en betekenis van narratieve films opportuun. We nemen de cinefiel, de filmstudent, de scenarist en al wie meer wil weten over de opbouw van een mooi filmverhaal mee op een unieke speurtocht. Die tocht wordt almaar complexer en onthullender. De kunstenaars wiens werken we tijdens deze cinefiele gold rush trachten te doorgronden zijn de allerbeste verhalenvertellers: David Lean, David Mamet, Alfonso Cuarón, Tony Gilroy, Christopher Nolan, David Lynch en andere grote filmmakers. We beginnen met films met een zeer lineaire en mathematische structuur ( ‘Jaws’, ‘The Untouchables’) en evolueren naar narratief complexere werken met een nonlineaire structuur (‘Mullholland Dr.’,‘Memento’).

Zowel de bezielde filmfan als -student zal na het lezen of bestuderen van dit boek met heel andere ogen naar cinema kijken. De lezer kan dit boek als basis gebruiken om in de toekomst de meest interessante films te doorgronden.

Het boek is uit bij Acco, is 328 bladzijden dik en kost u de schappelijke prijs van 24,50 €.

Check Also

Film Fest Gent brengt muzikaal eerbetoon aan componist James Horner!

Op 17 oktober 2024 brengt Film Fest Gent een eerbetoon aan de legendarische Amerikaanse componist …