Hollywooddebuut voor Peter Baert!

Met een ontroerende soundtrack voor het avonturendrama The Water Man, schreef Belgisch componist Peter Baert zijn eerste Hollywood-score.

Lakeshore Records lanceert vandaag de ‘Original Motion Picture Soundtrack’ voor de avontuurlijke familiefilm The Water Man, het regiedebuut van de veelgeprezen acteur en producer David Oyelowo. De magische score werd geschreven door Belgische componist Peter Baert, wat hem meteen ook zijn eerste compositie voor een belangrijke Hollywood-speelfilm oplevert.

De muziek van The Water Man is een mix van klassiek orkest, piano, percussie en elektronische instrumenten. Peter wou met zijn filmscore het hoofdpersonage Gunner begeleiden in zijn zoektocht naar The Water Man, in de hoop dat die zijn zieke moeder kan redden. Baert manipuleerde het geschreeuw en gezucht van de ‘Waterman’ door het extreem te vertragen en het door modulaire tools en tape-echo’s te processen om zo The Water Man Synth te bekomen. Toen David voorstelde om een moederlijke energie in de muziek te integreren, werkte Peter samen met zangeres Judith Okon, die een vergelijkbaar timbre heeft als de moeder (Rosario Dawson), en creëerde hij zo The Mother Synth.

David Oyelowo zegt: “Muziek en geluid zijn voor mij altijd erg belangrijke elementen geweest in cinema en daarom prijs ik mezelf gelukkig dat ik componist Peter Baert heb ontmoet. We ontmoetten elkaar voor het eerst op een ander project waar ik aan werkte in België. Wanneer hij een muziekdemo met een aantal van zijn composities naar me opstuurde, kon ik die gewoon niet loslaten. Tijdens de postproductie van The Water Man, werkte ik aanvankelijk met een andere componist. Ik had de muziek van Peter toch eens gemonteerd als experiment, en het werkte allemaal perfect. Binnen de week nam hij een vlucht naar LA, zat hij naast me in de montagecel en werd hij zo mijn componist. Hij had nooit eerder muziek geschreven voor een Engelstalige film, maar hij deed het meesterlijk. De muziek werd opgenomen en gemixt bij Galaxy Studios, het sounddesign en mixen werd door Sony verzorgd en de re-recording door Deluxe Hollywood. ”

Peter Baert over de samenwerking met David Oyelowo: “David Oyelowo is een fantastische man en een begenadigd verteller. Hij maakte een enorme sprong in het duister door mij te kiezen als componist, maar ik voelde zijn vertrouwen en begeleiding tijdens de periode waarin we samenwerkten. Aanwezig zijn in de montagekamer met David en monteur Blu Murray was zo’n geweldige ervaring – ik voelde me onderdeel van een groter geheel.”

Over zijn muzikale inspiratie zegt Baert: “Het pakkende verhaal van The Water Man bracht me terug naar twee periodes in mijn leven. Ten eerste herinnerde het me aan mijn vroege tienerjaren, toen ik in onze wijk speelde met mijn vrienden en op avontuur ging in een nabijgelegen bos. Het bracht me ook terug naar een dag in 2008 toen mijn moeder en ik de diagnose van haar alvleesklierkanker te horen kregen. Zes maanden later was ze al overleden. Op een bepaald moment tijdens het compositieproces, werd ik enorm geïnspireerd en ‘kleefden’ de muzikale ideeën wonderbaarlijk goed op de filmbeelden. Dit prachtige verhaal weerspiegelt wat ik in het echte leven heb meegemaakt – dat het soms beter is om los te laten en de tijd die we hebben te koesteren, dan kost wat kost aan iets te blijven vasthouden.”

Over Peter Baert:

Het werk van de Belgische componist Peter Baert wordt gekenmerkt door een verfrissende compositiestijl en een gevarieerd oeuvre dat zich uitstrekt over zowel film, televisie en commerciële opdrachten, maar ook orkestratie, elektronische muziek en muziekproductie omvat.

Na een demo van 30 minuten te hebben gemaakt voor de Golden Globe genomineerde acteur en producer David Oyelowo (Selma), componeerde Baert onlangs de muziek voor zijn regiedebuut The Water Man, gecoproduceerd door onder andere Oprah Winfrey. De originele filmscore werd georkestreerd door Matt Dunkley (Inception, JudyMoulin Rouge) en opgenomen  in uitdagende omstandigheden door Galaxy Studios tijdens de COVID-19 pandemie.

Baert werkt momenteel aan muziek voor Lost Luggage, een Belgische fictiereeks gebaseerd op de bomaanslagen in Brussel in 2016, geregisseerd door Nathalie Basteyns en Kaat Beels (Beau Séjour).

In 2018 maakt hij muziek voor de Ensor-winnende documentaire Ademloos over de gevaarlijke, maar – verrassend genoeg – nog steeds bloeiende asbestindustrie, evenals  voor de Belgische langspeelfilm Façades, geregisseerd door Kaat Beels & Nathalie Basteyns. De muziek voor Façades werd bovendien geselecteerd voor de European Composer Awards en genomineerd voor een Ensor Award.

In 2006 richt Baert samen met zijn vrouw Liesbeth Raygun op – een commerciële geluidsstudio in Brussel, actief in zowel reclame, televisie en film.

Over The Water Man:

Gunner (Lonnie Chavis) probeert z’n zieke moeder (Rosario Dawson) te redden door op zoek te gaan naar ‘The Water Man’, een mythisch figuur met magische genezende krachten die het geheim van onsterfelijkheid bezit. Nadat Gunner (Lonnie Chavis) de hulp inroept van het mysterieuze meisje Jo (Amiah Miller), brengt hun missie ze naar het afgelegen Wild Horse bos. Hoe dieper ze het bos ingaan, hoe vreemder en gevaarlijker hun reis wordt. Hun enige hoop op redding is de vader van Gunner, die alles op alles zet om het tweetal te vinden en er ondertussen achter komt wie zijn zoon nu eigenlijk echt is.

 

De soundtrack van The Water Man is vanaf vandaag hier beschikbaar, naar aanleiding van de Amerikaanse release van de film door RLJE Films. Later dit jaar zal The Water Man ook wereldwijd beschikbaar zijn via Netflix.

Bekijk ook

Eerste beelden van Hans Herbots’ langverwachte RITUEEL!

Na de succesvolle internationale series Riviera en The Serpent, maakte Hans Herbots terug een film in zijn …